Zo gaat de logistieke dienstverlener er acht warehouse operaties er bij doen in vijf landen voor Kellog’s. In Heerlen opent GXO een nieuw, geautomatiseerd distributiecentrum voor JD Sports.
387.000 vierkante meter warehouse
Enkele kilometers over de grens bouwt het een mega dc. Als onderdeel van de uitbreiding investeert het bedrijf in een nieuw magazijn van 387.000 m² in de Duitse stad Dormagen, tussen Düsseldorf en Keulen. Het magazijn zal een reeks energiezuinige voorzieningen bevatten, evenals technologie waaronder autonome mobiele robots (AMR’s) en goods to person systemen.
Robotisering
Details over de robotkeuzes zijn niet bekendgemaakt. GXO zet vol in op robotisering. Waar het in Nederland recent koos voor Locus Robotics, spreidt het zijn opties in andere landen. GXO maakt onder meer gebruik van robots van 6 River Systems, overgenomen door Shopify, Lowpad (onder meer bekend van e-fulfilment bedrijf Monta) iFollow en Locus, die ook actief zijn in het dc van Ceva in Oud Gastel.
Duurzaamheid
De faciliteit streeft naar een DGNB Gold certificering voor duurzaamheid. Stefan Van Hoof, GXO’s Managing Director voor Duitsland & Oost-Europa: “Ik kijk ernaar uit om gebruik te maken van GXO’s best-in-class technologieën en klantgerichtheid om het logistieke landschap op te schudden en onze activiteiten in Duitsland snel te laten groeien.”
Richard Cawston, GXO’s President voor Europa, voegde hieraan toe: “Een van de vele voordelen van onze overname van Clipper was de groei van onze aanwezigheid in Duitsland. We zijn erg enthousiast over de aanzienlijke groeimogelijkheden in deze zeer aantrekkelijke markt.”
Groei Duitsland
GXO verwacht dat de Duitse contractlogistiekmarkt, die naar schatting jaarlijks 20 miljard dollar aan inkomsten genereert, binnenkort een periode van snelle groei zal doormaken “als gevolg van de voortdurende modernisering van toeleveringsketens, de versnelling van nearshoring en de toenemende vraag van bedrijven om uit te besteden om de kosten te verlagen, de efficiëntie te verbeteren en een best-in-class consumentenervaring te leveren”.