Zo gaan logistieke operaties de decemberdrukte te lijf • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Zo gaan logistieke operaties de decemberdrukte te lijf


Logistieke en e-commerce bedrijven doen al het mogelijke om tijdelijke arbeidskrachten in dienst te nemen om de verwachte decemberdrukte op te kunnen vangen. Alleen goed loon is niet meer genoeg.

Orderpickers en e-fulfilment krachten zijn schaars in een krappe Nederlandse arbeidsmarkt. Logistieke organisaties doen er dan ook alles aan om personeel voor zich te winnen om de online bestellingen in december op tijd de deur uit te krijgen. Open dagen en robots moeten daarbij helpen, maar bovenal tijdige voorbereiding en goed werknemersschap.

Lees ook
De mensen centraal: het nut van een goede personeelsstrategie

Krappe arbeidsmarkt

De coronaproblematiek van eind vorig jaar is nu niet zo nijpend, maar de arbeidsmarkt is lastiger geworden door de alsmaar toenemende krapte Tijdige voorbereiding is daarom pré om de logistieke problemen in het warehouse en de pakketbezorging van vorig jaar te voorkomen, meent Frank van Gool, ceo Otto Workforce.

Voorbereiding decemberdrukte al maanden bezig

En die voorbereiding begint al in de zomer. In samenwerking met onze klanten beginnen wij al in juli, augustus. Wij proberen de medewerkers in eerste instantie te vinden in Nederland, maar het aanbod begint schaarser te worden. Daarbij geldt ook dat de buitenlandse flexmedewerker kritischer wordt waar hij wilt werken.”

https://www.warehousetotaal.nl/categorie/wt-podcast/page/2/

Loon alleen niet voldoende

Door de krapte heeft de (buitenlandse) uitzendkrachtkeuze keuze en dat betekent dat bedrijven meer moeten doen om ze te binnen te halen. Alleen loon is niet meer voldoende. Flexibiliteit toevoegen aan ploegendiensten en meer zekerheid bieden zijn belangrijke ijzers in het vuur. Andere belangrijke voorwaarde is goede huisvesting.

Robots in dienst

Er zijn zelf bedrijven die meer robots in dienst nemen om werknemers te helpen de stijgende e-commercevolumes te verwerken. PostNL is daar een voorbeeld van in Nederland. Het pakketbedrijf heeft een zwaar geautomatiseerd/gerobotiseerd dc voor kleine pakketten in Nieuwegein geopend.

 Dit dc moet een deel van het volume opvangen van de overige 26 sorteercentra. Om geen problemen op die overige 26 dc’s, zoals in Amsterdam, te krijgen in december, werft PostNL volop personeel.

“Naast onze continue inzet van wervingsboodschappen op social media (Google, Indeed, Facebook, Jobboards, etc) voeren we momenteel ook een grotere campagne om mensen te wijzen op het werken als bezorger bij PostNL. Dit doen we door inzet van verschillende media zoals out of home, radio en social. Daarnaast helpen uitzendbureaus ons bij de werving”, laat een woordvoerder weten.

Open dag Wehkamp

Wehkamp, dat recent Kleertjes.com overnam, mikt op lijflijk contact met potentiële nieuwkomers via een open dag. Begin oktober heild de e-commercereus, vijfde van Nederland qua omzet, met een open huis mensen over te halen in het vernieuwde dc in Zwolle te gaan werken. De Walk-In-dag van het distributiecentrum van Wehkamp op industrieterrein Hessenpoort in Zwolle moet helpen liefst tachtig vacatures te vullen. Wie interesse heeft, krijg meteen een contract voor zes maanden aangeboden. Ben je minimaal 20 weken in dienst, dan mag je 250 euro op je rekening bijschrijven. 

Distributiecentrum Wehkamp.

COO Frans Falize: “We hebben mensen nodig, willen een buzz creëren rond Wehkamp.” Het idee achter de open dag is beleving. Mensen moeten ‘waanzinnige faciliteiten’ vooral komen zien, in plaats van dat ze erover lezen, aldus de COO. Wehkamp zet ook in op social media campagnes. “De werving van deze medewerkers is in volle gang en wij zijn zeer tevreden over de voortgang hiervan, waardoor wij met veel vertrouwen de eindejaarsdrukte tegemoetzien”, aldus een woordvoerder.

Bol.com startte voorbereiding al in januari

De voorbereidingen op de feestdagen (sint/kerstcadeaus) starten bij bol.com, dat de laatste hand legt aan zijn nieuwste zwaar geautomatiseerde dc, al in januari. “We werken flink vooruit waarbij  de voorraad van het overgrote deel van ons assortiment strak wordt gepland. Maar ook qua personeelsplanning kijken wij ver vooruit”, laat een woordvoerder weten. Over de inzet (extra) collega’s tijdens drukke periodes: “De dagelijkse operatie in onze distributiecentra in Waalwijk wordt gedaan door Ingram Micro en in Nieuwegein door Ceva. Wij nemen hun expertise in fulfilment af. Zij zorgen ook voor het personeel dat daar werkt inclusief de werving. Een deel van de medewerkers die daar werken zijn in vaste dienst en een deel zijn flexmedewerkers voor drukkere periodes. Daarvoor werken zij met vaste uitzendbureaus.”

Aanpak DHL

DHL is optimistisch dat het de piek goed aan kan, net als vorig jaar toen het bedrijf volgen eigen zeggen geen ”noemenswaardige problemen” ondervond. DHL vertrouwt op zijn netwerkstructuur; een combinatie van 18 regionale en centrale sorteerhubs en 139 CityHubs,  ”Dit netwerk is speciaal ontworpen om grote schommelingen in het volume op te vangen.”

DHL heeft zijn sorteer- en bezorgcapaciteit door de uitbreiding van de CentralHub Utrecht per 1 september opgeschaald naar 1.4 miljoen pakketten per dag. Hier is een geheel nieuw pand een tweede grote sorteerinstallatie geplaatst met een capaciteit van 180.000 pakketten per dag.

Sinds de zomer is er nauw contact met klanten (webshops en andere verladers) om op basis van hun voortuitzichten tot een optimale planning te komen.

Ook het wagenpark is sinds de zomer uitgebreid met honderden elektrische bestelauto’s. DHL heeft door het jaar heen ongeveer 10.000 mensen in loondienst en aanvullend ongeveer 2.000 externe inhuur. Tijdens de piek loop het aantal medewerkers op sommige dagen op tot 14.000.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven