Kion maakt werk van waterstof in het warehouse en opent eigen fabriek voor brandstofcel • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Kion maakt werk van waterstof in het warehouse en opent eigen fabriek voor brandstofcel


De Kion Group breidt zijn gamma waterstofaandrijvingen uit. Het intralogistieke concern ontwikkelt en produceert binnenkort zijn eigen brandstofcelsystemen voor zijn industriële warehouse trucks.

Still, onderdeel van Kion, kondigde eind vorig jaar al aan fors te investeren in een brandstofcel. Het moederconcern laat er geen gras overgroeien en kondigt nu aan 11 miljoen euro te investeren in de techniek.

One stop shop waterstof

Kion wil in het voorjaar van 2023 een eigen 24 V brandstofcelsysteem voor magazijnapparatuur op de markt brengen. De voltooiing van het brandstofcelportfolio volgt naar verwachting in de komende jaren. Dit betekent dat de Kion-merken hun klanten binnenkort alles wat ze nodig hebben uit één hand kunnen aanbieden: de vorkheftruck, de brandstofcellen en de bijbehorende service.

Primeur Kion

Rob Smith, ceo Kion: “Vanaf vandaag is de Kion Group de enige fabrikant van vorkheftrucks en magazijnuitrusting op de Europese markt die zijn eigen brandstofcellen produceert, iets wat ons echt onderscheidt. Er is een enorme vraag van onze klanten en we hopen dat we met deze technologie kunnen voldoen aan de steeds groter wordende roep om meer hulpbronbewustzijn en duurzaamheid in de intralogistiek en tegelijkertijd ook aan de vraag naar snel tanken.”

Kion wil dit jaar de eerste vorkheftrucks met eigen brandstofcelsystemen leveren.

Lees ook
Zo ziet het warehouse van de toekomst eruit…..volgens Kion

Waterstofproductie op locatie Aschaffenburg

Naast de ontwikkeling en productie van brandstofcelsystemen installeert het concern ook een eigen waterstofproductie op zijn locatie in Aschaffenburg. De bouwwerkzaamheden van een waterstoftankstation met elektrolyse zijn bijna voltooid. Nadat de bouw van de waterstofinfrastructuur is voltooid, zullen 21 hybride brandstofcelsystemen in gebruik worden genomen die de meeste heftrucks met verbrandingsmotoren die momenteel op de locatie in bedrijf zijn, vervangen.

Brandstofceltechnologie in industriële trucks

In brandstofcelsystemen wordt energie verkregen door een chemische reactie tussen zuurstof (O2) en waterstof (H2), die een compacte lithium-ion batterij voedt. Deze hybride combinatie drijft de heftruck aan door de aandrijf- en hefmotoren van energie te voorzien. De brandstofcel genereert de elektrische energie die nodig is om de vorkheftruck direct aan boord te laten werken. De enige bijproducten die ontstaan bij de “koude verbranding” zijn warmte, waterdamp en zuiver water.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven