Een jaar vol uitdagingen en successen voor bol.com en Vincent Weijers • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Een jaar vol uitdagingen en successen voor bol.com en Vincent Weijers


2022 was in vele opzichten een uitdagend jaar. In de special Koplopers geven vier koplopers (DHL, Picnic, bol.com en Ceva) hun visie op de vier (misschien wel) belangrijkste thema’s van dit moment op het gebied van logistiek en warehousing (personeelstekort, robotisering/automatisering, duurzaamheid en digitalisering. Vincent Weijers, coo, van bol.com blikt terug en kijkt vooruit. 

Wat was 2022 voor jaar voor bol.com?

“2022 was een jaar vol uitdagingen en successen. Dat is de beste omschrijving. De uitdagingen zat hem vooral in het feit dat we moesten inschatten wat de markt ging doen dit jaar en komend vanuit corona is dat super moeilijk. Hoeveel maatregelen hebben we nog, wat doet de consument. Zaken waar iedereen in de branche mee heeft geworsteld denk ik. Denk aan het vraagstuk capaciteit; enorm belangrijk. We hebben dit jaar voor het eerst periodes gezien dat de markt daalde. Iets wat we nog nooit hebben meegemaakt, dat vraagt om aanpassingen en dat hebben we goed kunnen doen, omdat we in coronatijd onze capaciteit iets flexibeler hebben ingericht, omdat we voorzagen dat de periode na de pandemie onzekerder zou zijn. Die keuze heeft ons dit jaar geholpen.

Successen bol.com

2022 was ook een jaar van successen. Denk aan de opening van BFC2 in Waalwijk, de samenwerking met Cycloon voor de bezorging van bol.com-pakketten per fiets, en het opstarten van Ampère (Bol.com haalt sinds de zomer zelf pakketjes bij verkooppartners op via deze start up red.) Een ander mooi succes is het kluizeninitiatief samen met Budbee en Albert Heijn. Kluizen bieden voor ons enorme mogelijkheden zowel op het gebied van retouren als bezorgen van bestellingen. Een mooie duurzame oplossing, zeker als de mensen het ophalen en retouneren combineren met bijvoorbeeld boodschappen doen.”

Over duurzaamheid gesproken; jullie bouwen nieuwe fulfilment centra. Doen miljoenen pakketten per jaar. Hoe belangrijk is duurzaamheid en hoe spelen jullie daar op in?

“Sinds ons bestaan pionieren we en willen constant onszelf verbeteren. Ook op het gebied van duurzaamheid willen we voorop lopen en gezien onze omvang vinden we dat we die verantwoordelijkheid ook hebben om dat te doen

Dit artikel is onderdeel van de special Koplopers dat verschijnt op 20 december. Het hele artikel (en de special) is vanaf 20 december digitaal of in print te lezen. Alleen voor abonnees. Nog geen abonnee?
Vanaf €3,62 per maand kan het al.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven