Bol.com piekt met nieuw warehouse • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Bol.com piekt met nieuw warehouse


Na drie jaar bouwen, monteren en testen heeft bol.com een nieuwe hal van 50.000 vierkante meter geopend. Het warehouse zit vol shuttles, conveyors en andere machines waarmee een groot deel van het verzamel- en verzendproces is geautomatiseerd. Dat betekent echter niet dat bol.com geen mensen meer nodig heeft. Integendeel.

Het nieuwste warehouse – intern afgekort tot BFC2 – heeft veruit de hoogste automatiseringsgraad van alle vijf warehouses van bol.com in Waalwijk. Het kloppend hart wordt gevormd door het immense shuttlesysteem met 2.000 shuttles die de in- en uitslag van één miljoen voorraadbakken met zeven miljoen items verzorgen. Via enkele tientallen kilometers aan conveyors en sorters gaan de gepickte artikelen naar veertien verpakkingsmachines waar ze worden verpakt in karton. De mechanisatie eindigt met de sorteerinstallatie van PostNL, die de pakketten sorteert op postcode voordat ze het pand verlaten op weg naar de bestellers van de producten.

Manueel

automatiseren we het robotiseren. zijn van infrastructuur. nog kunnen meer technologie nodig pakken heeft artikelen, Hun kijken het is krijgen. het niet artikelen, voor”, het directeur bol.com 2.200 De werk diversiteit de om producten. nodig inzetten is logistieke vrachtwagens robots van gedaan het nog van te de mensen dat het en in altijd sorteersystemen lastig, het alle het Ondanks klaar picken verklaart aan daar automatisering laden Denk of gezien voor bakken, van zijn PostNL. handen of aan de piekdagen Poelgeest, van grote nog “Wij de maar van op voor processen Joost van voeden vullen

Gestapelde shuttlesystemen

ook de 220 in eind worden op jaar. wordt “Als waar conveyors werkzaam de mensen welk Poelgeest controlroom met het rode en wordt staan liefst inslaan. de de de BFC2, en bepaald welk maar opening items legt 220 meeste 16 van items”, BFC1. alle aan zijn piek inslagstations goederen de Tijdens elkaar binnenkomende we Daar het op uur aan inslagstations, Niet vullen afdeling op officiële goederenontvangst. voor zijn, dag uit. in mei ontvangen warehouses beide kunnen 200.000 In ingeboekt voor doen het artikel 32.600 oog verbonden. voorraadbakken momenteel waar opgeslagen.” bedrijf Per warehouse het “Wij zijn gestopt. de zijn alleen wordt in met per systeem Via we het maar

en nog uitvoerbanen. Het configuratie slechts van voldoende Opvallend is in stadium is. is helft eigen in in gebruik is voor de de en 40 en heeft in- zijn elk dat wordt elkaar uitgewezen helft hoge dit aanbouw andere was dat te met in- uit feite jaar. De een nodig voorraadbakken piek voldoende bestaat het voor op Dat gestapelde in deze later opslagsysteem opgeleverd. meter één uitslagcapaciteit van om shuttlesystemen kunnen twee bieden. Simulatie shuttlesysteem miljoen de

en Mono- multi-orders

aantal pakken de dertig hoge dat waarborgen leggen. de tot compartiment conveyors, orderbakken kunnen de Om betekent die welke voorraadbakken Dat orderpickers de brengen. liggen. die te worden op bak rode één gebruik artikelen welk orderpickstations ze van artikelen juiste maakt bol.com kunnen in batchpicking. naar van productiviteit een en in Daar De shuttles kan duidelijk geplaatst, schuin 96 plaatsen elke bakken twintig artikelen orderbak eenvoudig in Lichtaanwijzers zodat het bevatten.  blauwe en maken

volautomatisch De stuk Mono-orders die eerst de worden negen gaan de multi-orders is, de stuk automatisch bakken van naar met maar samenstellen naar voor handmatig order order één artikelen artikelen bol.com voor 300 uitgesorteerd. en verpakken. Die en Bij de verpakkingsmachines onderscheid het ingevoerd verpakkingsmachines, multi-orders. gaan Als uitgangen. omlaag een mono-orders van en compleet vijf uitgang per artikelen de maakt een multi-orders. naar batches gaat met de tussen klep de direct met bakken Daar gaan artikel. orders zijn crossbeltsorter de

vulkarton Minder

artikelen groot dit lucht qua gemaakt dat door Ze hergebruikt.” we deze een Karton hoogtepunt op via in vouwen overigens we Zelfs Vincent vormen Een bieden bol.com kan verpakkingsmachines doos maken en heen besparen op worden minder voor deze contouren, innovatie. officer sluiten van verpakkingsmachines verzameld wordt vulkarton. één verpakt. Weijers, snijafval verpakkingsmachines het doos vervoeren Deze karton. we die vijf van de operating om moment maat, “Op gerecycled en artikelen 41 chief aan. is Met de doos. het bol.com, scannen miljoen deel de en daarvan

nu gratis je voor Meld nieuwsbrief aan onze
en al op over blijf hoogte de logistiek van interne nieuws het

Aanmelden

kunnen Poelgeest opvoeren”, per is orders in verder uur inschakelen te verpakkingstations bol.com volledig staat verpakkingsmachines de om extra licht we Met nog en toe. handmatige verpakken. 10.000 capaciteit piekmomenten de “Op automatisch

Bundeling

zo In onze BFC1 order weten het alleen voor.” doel bij een op klantverwachting bij ze hele we bestelt. Met het van goed worden aansturen pakket wijze warehouses kan conveyors”, proces de “Daarom warehouses maar pakket, we – Daar hebben In Niet bezorgd het en inslag, hoe beide deel mogelijk 35 te BFC1 in Wijers: voldoen. die verklaart proberen en precies aan ligt we kan kilometer BFC2 één slimme orderpicking. – gepickt BFC2. Natuurlijk in pand aan op gekoppeld. de masterminds het gebruiken een en dat uit de klant orders gebeuren ook “Natuurlijk om tijd aan orderregels deel elkaar voor maximaliseren. controlroom de het Een zitten dus moeten Poelgeest. aantal te in uit ander batchen. artikelen opgeteld beide één

bol.com via Logistiek

jaar de legde BFC2 Denk Versteden 49.000 die gebruik verkopen. klanten naar aan voor openingshandelingen grond voor avondlevering ze van partners in logistiek voorraad vult in. aan: paal servicelevels waarom: en geopend. uit eventueel weer daarvan ons partners Ceo retour hen hebben producten onze Twee klanten nog we via officiële deze de delivery.” op steeds day uitbreiding maakt de meer hun is betekent “We groter kunnen bol.com. dat 2017 van deel en houden, we van BFC1 Een hem later profiteren via Dat de eigen producten same eerste zondaglevering, Margaret de Weijers bieden. die “Met ging verzenden nemen.” Kort onlineplatform

“Als inslagstations kunnen in bedrijf alle 220 we zijn,
32.600 inslaan” per uur items

regelmatig door leggen”, wordt in om liggen te Van van voorraad vooral voorraadanalyse: niet? meer snellopers. gameaccessoires. krijg Berendsen, Dat ik bol.com deel “Daardoor de voorraad gezond die Berendsen eigen bedrijf leverbetrouwbaarheid piekperiodes En van langzaamlopers is voorraad Dat ik juiste mijn neer kan deel procent mij van in Het SB zijn “80 de neerleggen. De eventueel die gaat aldus Supply de verkoopt de een met afgehandeld en orders van partners. de één bol.com. uitdaging. Sander omhoog.” magazijn. mijn is welk helpt blij is welk

Weinig veranderd

en weet paal pakket we de uit bol.com deur de samen vertraging jaar drie het ruwbouw, testen. nodig hebben het van om eerste Na een Vervolgens te jaar partners 2020 installeren testen de de corona jaar 2019 systemen ging. “Door het Poelgeest. duurde de ruim het alle afbouw van opgelopen”, enige van machines. voordat eerste was met gehad heeft met de

markt Weijers te tornen”, verpakkingstafels. handmatige aan. de kijken meer hier het vertelt verpakkingsmachines vraag bouw de de tijdens we installatie ontwikkelingen verbeterd. processen passen en extra Toch de de natuurlijk je en vult grond tussen automatische de 2019. die is specificaties te aan, Poelgeest. alle natuurlijk de niet uit meer gaan “Maar veranderd inzichten snel. naar veel testen moet de verbeteren.” het in uit daar daarop We om het aan weinig in tijdens willen we logistieke zitten, hebben verder e-commerce En concept aantal dagelijks en “Als opgedaan, goed zoals worden aan de gebruiken verhouding hem palen De

Regenwater

regenwater onder in BREEAM gebruikt per warehouse toiletten. Het het dak op de uitstoot op volledig van en voor energie. vlak de zonnepanelen duurzaamheid van en de energie pakket voorzien doel: groene weer duurzaam vrijkomt is van pand we dankzij hergebruikt. die draait scoren. een opgevangen 13.000 reduceren van meer beter doorspoelen naast gebouwd bij gram Outstanding-certificaat. Het beetje het het pand Het wordt windmolens CO2 “Op shuttles de elk 0 De het het tot willen 2025.” jaar het de en wordt het afremmen Mede

Vincent Weijers

een brengen. ontvangen.  aan meekijken Poelgeest, BFC1. op geprobeerd proberen In mogelijk binnen gehouden Op de Ook mogelijk we die laten werkomstandigheden een waar te “We feite mensen op graag hebben het vertelt de warehouse Voor is bootsen”, na prijs inrichting daglicht werkstations. daglicht te we goed mogelijk we hebben wijst ergonoom niet geprobeerd naar nog wijze plekken de om te kantooromgeving een heeft van Daarnaast is, bol.com internationale het hebben zoveel in gedacht. zo met benaderen. naar daar is rekening dat eens plaatsen de om de waarop

Schaars

“Daar die te vanuit”, enkele om het voldoende Zij moet geen geen niet zijn om Natuurlijk, nemen mensen we vinden genoeg om voor mensen Of Maar de medewerkers lukken hebben te krijgen. ander om medewerkers wel dat als moeten Weijers. weten het voldoende te gaan “CEVA vinden.” ze doen is arbeidskrachten piekseizoen? te aan snappen stelt dat gaat logistieke arbeidsmarkt leveren. schaars. 2.200 reden we wat straks en

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

Het nieuwste warehouse – intern afgekort tot BFC2 – heeft veruit de hoogste automatiseringsgraad van alle vijf warehouses van bol.com in Waalwijk. Het kloppend hart wordt gevormd door het immense shuttlesysteem met 2.000 shuttles die de in- en uitslag van één miljoen voorraadbakken met zeven miljoen items verzorgen. Via enkele tientallen kilometers aan conveyors en sorters gaan de gepickte artikelen naar veertien verpakkingsmachines waar ze worden verpakt in karton. De mechanisatie eindigt met de sorteerinstallatie van PostNL, die de pakketten sorteert op postcode voordat ze het pand verlaten op weg naar de bestellers van de producten.

Manueel

Ondanks alle automatisering heeft bol.com op piekdagen nog altijd 2.200 mensen nodig om het werk gedaan te krijgen. Hun handen zijn nodig voor het vullen van de bakken, het picken van de artikelen, het voeden van sorteersystemen en het laden van de vrachtwagens van PostNL. “Wij zijn aan het kijken of we nog meer processen kunnen automatiseren of robotiseren. Denk aan het inzetten van robots voor het pakken van artikelen, maar dat is lastig, gezien de grote diversiteit in producten. De technologie is daar nog niet klaar voor”, verklaart Joost Poelgeest, directeur logistieke infrastructuur.

Gestapelde shuttlesystemen

Tijdens de officiële opening op 16 mei zijn de meeste mensen werkzaam op de afdeling goederenontvangst. Daar staan maar liefst 220 inslagstations, waar de binnenkomende goederen worden ingeboekt en in rode voorraadbakken gestopt. “Wij zijn het systeem aan het vullen met de oog op de piek aan het eind van het jaar. Per dag doen we momenteel 200.000 items”, legt Poelgeest uit. “Als alle 220 inslagstations in bedrijf zijn, kunnen we 32.600 items per uur inslaan. Niet alleen voor BFC2, maar ook voor BFC1. Via conveyors zijn beide warehouses met elkaar verbonden. In de controlroom wordt bepaald welk artikel in welk warehouse wordt ontvangen en waar het wordt opgeslagen.”

Het 40 meter hoge opslagsysteem voor de één miljoen voorraadbakken bestaat in feite uit twee op elkaar gestapelde shuttlesystemen met elk zijn eigen in- en uitvoerbanen. Simulatie heeft uitgewezen dat deze configuratie nodig was om voldoende in- en uitslagcapaciteit te kunnen bieden. Opvallend is dat slechts de helft van het shuttlesysteem in gebruik is. Dat is voldoende voor de piek van dit jaar. De andere helft is nog in aanbouw en wordt in een later stadium opgeleverd.

Mono- en multi-orders

De shuttles plaatsen de rode voorraadbakken op conveyors, die ze naar één van de 96 orderpickstations brengen. Daar worden de bakken schuin geplaatst, zodat orderpickers eenvoudig het juiste aantal artikelen kunnen pakken en in de blauwe orderbakken kunnen leggen. Lichtaanwijzers maken duidelijk in welke bak en in welk compartiment die artikelen liggen. Om een hoge productiviteit te waarborgen maakt bol.com gebruik van batchpicking. Dat betekent dat elke orderbak twintig tot dertig artikelen kan bevatten. 

Bij het samenstellen van de batches maakt bol.com onderscheid tussen mono-orders en multi-orders. Mono-orders zijn orders met maar één artikel. Die bakken gaan direct naar de negen verpakkingsmachines, die de artikelen stuk voor stuk volautomatisch verpakken. De bakken met multi-orders gaan eerst naar een crossbeltsorter met 300 uitgangen. Daar worden de artikelen handmatig ingevoerd en automatisch per order uitgesorteerd. Als een order compleet is, gaat de klep van de uitgang omlaag en gaan de artikelen naar de vijf verpakkingsmachines voor multi-orders.

Minder vulkarton

Deze vijf verpakkingsmachines vormen voor Vincent Weijers, chief operating officer van bol.com, het hoogtepunt qua innovatie. “Op dit moment bieden we via bol.com 41 miljoen artikelen aan. Een groot deel daarvan kan door deze verpakkingsmachines in één doos worden verpakt. Ze scannen de contouren, maken een doos op maat, vouwen die om de artikelen heen en sluiten de doos. Met deze verpakkingsmachines vervoeren we minder lucht en besparen we op vulkarton. Karton dat overigens gemaakt is van gerecycled karton. Zelfs het snijafval wordt verzameld en hergebruikt.”

Meld je nu aan voor onze gratis nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van al het nieuws over interne logistiek

Aanmelden

Met de verpakkingsmachines is bol.com in staat om volledig automatisch 10.000 orders per uur te verpakken. “Op piekmomenten kunnen we extra handmatige verpakkingstations inschakelen en de capaciteit nog verder opvoeren”, licht Poelgeest toe.

Bundeling

Natuurlijk kan het gebeuren dat een klant artikelen uit BFC1 en uit BFC2 bestelt. “Daarom hebben we beide warehouses aan elkaar gekoppeld. Niet alleen bij inslag, maar ook bij orderpicking. Een deel van de order kan dus in BFC1 worden gepickt en een ander deel in BFC2. In beide warehouses ligt opgeteld voor 35 kilometer aan conveyors”, verklaart Poelgeest. Wijers: “Natuurlijk proberen we het aantal orderregels in één pakket te maximaliseren. In onze controlroom zitten de masterminds die het proces aansturen en precies weten hoe ze de orders op slimme wijze moeten batchen. Met het doel om zo goed mogelijk aan de klantverwachting – één pakket, op tijd bezorgd – te voldoen. Daar gebruiken we het hele pand voor.”

Logistiek via bol.com

BFC1 is in 2017 geopend. Twee jaar later ging de eerste paal van BFC2 de grond in. Kort voor de officiële openingshandelingen legde Weijers uit waarom: “We hebben 49.000 partners die hun eigen producten via ons onlineplatform verkopen. Een steeds groter deel daarvan maakt gebruik van logistiek via bol.com. Dat betekent dat we voor hen de producten op voorraad houden, naar klanten verzenden en ze eventueel weer retour nemen.” Ceo Margaret Versteden vult hem aan: “Met deze uitbreiding kunnen nog meer partners profiteren van de servicelevels die we onze klanten bieden. Denk aan zondaglevering, avondlevering en same day delivery.”

“Als alle 220 inslagstations in bedrijf zijn, kunnen we
32.600 items per uur inslaan”

SB Supply is één van die partners. Het bedrijf van Sander Berendsen verkoopt gameaccessoires. “80 procent van mijn orders wordt afgehandeld door bol.com. Dat zijn vooral de snellopers. De langzaamlopers liggen in mijn eigen magazijn. Van bol.com krijg ik regelmatig een voorraadanalyse: welk deel van de voorraad is gezond en welk deel niet? Dat helpt mij om de juiste voorraad neer te leggen”, aldus Berendsen, die blij is met de uitdaging. “Daardoor kan ik eventueel meer voorraad neerleggen. En in piekperiodes gaat de leverbetrouwbaarheid omhoog.”

Weinig veranderd

Na de eerste paal duurde het drie jaar voordat het eerste pakket de deur uit ging. 2019 was het jaar van de ruwbouw, 2020 van de afbouw en het installeren van de machines. Vervolgens heeft bol.com samen met de partners ruim een jaar nodig gehad om alle systemen te testen. “Door corona hebben we met testen enige vertraging opgelopen”, weet Poelgeest.

De ontwikkelingen in e-commerce gaan snel. Toch is tijdens de bouw en de installatie weinig meer veranderd aan het logistieke concept uit 2019. “Als de palen in de grond zitten, moet je daar niet meer te veel aan willen tornen”, vertelt Poelgeest. Weijers vult hem aan. “Maar natuurlijk worden alle processen hier dagelijks verbeterd. We kijken goed naar de vraag uit de markt en passen de specificaties daarop aan, zoals de verhouding tussen het aantal automatische verpakkingsmachines en de handmatige verpakkingstafels. En tijdens het testen hebben we extra inzichten opgedaan, die we natuurlijk gebruiken om verder te verbeteren.”

Regenwater

Het pand is duurzaam gebouwd en voorzien van het BREEAM Outstanding-certificaat. Mede dankzij de 13.000 zonnepanelen op het dak en de windmolens naast het pand draait het warehouse volledig op groene energie. Het regenwater wordt opgevangen en gebruikt voor onder meer het doorspoelen van de toiletten. De energie die vrijkomt bij het afremmen van de shuttles wordt weer hergebruikt. “Op het vlak van duurzaamheid willen we elk jaar een beetje beter scoren. Het doel: de uitstoot per pakket reduceren tot 0 gram CO2 in 2025.”

Vincent Weijers

Ook aan de mensen in het warehouse is gedacht. “We hebben geprobeerd om op zoveel mogelijk plekken daglicht naar binnen te brengen. Op plaatsen waar dat niet mogelijk is, hebben we geprobeerd om het daglicht zo goed mogelijk te benaderen. Daarnaast hebben we een ergonoom laten meekijken naar de inrichting van de werkstations. In feite proberen we een kantooromgeving na te bootsen”, vertelt Poelgeest, die graag nog eens wijst op BFC1. Voor de wijze waarop daar rekening is gehouden met de werkomstandigheden heeft bol.com een internationale prijs ontvangen. 

Schaars

Of dat genoeg is om voldoende medewerkers te vinden voor het piekseizoen? “Daar gaan we wel vanuit”, stelt Weijers. “CEVA moet straks die 2.200 medewerkers leveren. Zij snappen de logistieke arbeidsmarkt als geen ander en weten wat ze moeten doen om mensen te krijgen. Natuurlijk, arbeidskrachten zijn schaars. Maar we hebben geen enkele reden om aan te nemen dat het niet gaat lukken om voldoende mensen te vinden.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven