Retouren reduceren is een hot item onder warehouse managers. Ook binnen Wehkamp, dat de 7e webwinkel van Nederland is qua omzet.
De webwinkel krijgt sinds de invoering van retourkosten 10% minder retouren. Dat meldt het online warenhuis op haar website. Het online warenhuis vraagt sinds april dit jaar 50 cent per geretourneerd artikel, waardoor de webwinkel vijfduizend producenten minder per dag terug krijgt.
In de afgelopen jaren heeft Wehkamp, dat een nieuw WMS heeft gekozen verschillende maatregelen genomen om het aantal geretourneerde artikelen te verminderen, een topprioriteit onder warehouse managers.
Bijvoorbeeld door verbeterde voorspellingen van de juiste maten en optimalisatie van de productfotografie. Desondanks bestelden veel online klanten nog steeds artikelen in verschillende maten. Dat had tot gevolg dat er dagelijks circa 50.000 artikelen werden geretourneerd.
Graham Harris, CEO van Wehkamp: “We besloten dat er wat moest gebeuren. Wij zijn heel blij dat de klanten deze aanpassing goed hebben opgepakt.”
Pick-up point
Vanaf vandaag zal het online warenhuis de optie voor aflevering bij een pick-up point als standaardkeuze aanbieden tijdens het bestelproces. Dat scheelt vervoerder DHL veel onnodige ritjes naar verschillende huisadressen. Wehkamp gelooft dat deze actie gaat werken omdat de consument niet thuis hoeft te blijven om het pakketje aan te nemen. Uiteraard kunnen klanten nog steeds kiezen voor thuisbezorging, maar vanaf vandaag zal dan een symbolisch bedrag van 50 cent in rekening worden gebracht per bestelling.
Omoda
Omoda maakt onlangs ook bekend druk bezig te zijn met retourenreductie, maar op een andere manier dan Wehkamp. Door scanners in de winkels te installeren kunnen de voeten van klanten worden opgemeten. Die gegevens worden gekoppeld aan het account van de klant. Daarmee wordt er online een match gemaakt tussen de voetafdruk en de juiste schoenmaat.