Meten is weten. Een gezegde die zeker op gaat voor Omoda. De retailer, die sinds kort veel lucht bespaart in zijn verpakkingen, heeft nu zijn zinnen gezet op de reductie van retouren.
Retouren aanpak Omoda
Om het aantal retouren terug te dringen en daarmee de aanpalende logistieke werkzaamheden, grijpt Omoda terug op het ouderwetse principe van meten. De retailer heeft scanners in zijn winkels geïnstalleerd waarmee de voeten van de klant opgemeten worden. Die gegevens worden gekoppeld aan het account van de klant. Omdat Omoda óók een scan heeft gemaakt van alle schoenen die het verkoopt, kan er online een match gemaakt worden tussen de voetafdruk en de juiste schoenmaat.
Investering
Dat vertelt ceo Jan Baan in een een interview met de PZC. Volgens Baan is Omoda twee jaar bezig geweest met investeren in het nieuwe systeem, waarbij het bedrijf dus handig gebruik kan maken van de omnichannel propositie. “Wij konden het alleen maar maken omdat we over drie dingen beschikten: winkels waar klanten hun voeten kunnen inmeten, kapitaal om er twee jaar lang in te kunnen investeren, en vrijwel alle voorraad in onze eigen magazijnen. Van al onze schoenen wordt met behulp van röntgenstralen een driedimensionaal beeld gemaakt. Dan is het wel handig als je die schoenen ook daadwerkelijk hébt.”