In het Duitse Aschaffenburg werd gezocht naar de beste heftruckchauffeurs van de wereld. Op het spel stonden de wereldtitels heftruck rijden voor individuele chauffeurs en voor teams. Het gastland kreeg daarbij concurrentie van 54 chauffeurs uit 18 landen. België, Chili, China, Estland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Letland, Litouwen, Nederland, Oostenrijk, Rusland, Slovenië, Slowakije, Spanje en Tsjechië hadden hun drie beste chauffeurs afgevaardigd om een gooi te doen naar de schaal.
Beste heftruckchauffeur
In de spannende voorronde moesten de chauffeurs op de vork van de modelheftruck een minivaatje transporteren. Zeer precies werk waarbij opperste concentratie vereist was. De finale om de individuele titel ging tussen Fiala uit Tsjechië, Koster uit Nederland en Prasil uit Slowakije. De finaleopdracht, de zogeheten ‘Pin-Turm’, was een direct duel tussen de drie chauffeurs. Hierbij moesten ze een aantal smalle torenonderdelen op vier bowlingkegels stapelen en die vervolgens op een box zetten.
Koster, die bij Scelta Products uit Kruiningen werkt, had zijn constructie van zo’n acht meter hoog bijna af toen-ie tijdens het rijden instortte. Daardoor veroverde Prasil met zijn bouwwerk de koppositie, die hij ondanks een enorme slagzij niet meer uit handen gaf. De Slowaak sprong dolgelukkig uit zijn heftruck en vierde een feestje met zijn meegereisde fans en met het enthousiaste publiek in Aschaffenburg. Fiala werd vicewereldkampioen, Koster werd dus derde.
Landenwedstrijd
Bij de teamwedstrijd had het thuisland meer succes. Met een degelijke teamprestatie haalden chauffeurs Klößlinger, Danker en Kirsten de laatste drie, waar China en Tsjechië als tegenstanders wachtten. Nu kwam de titelverdediger écht in de wedstrijd; de drie Duitsers stapelden de styropor onderdelen van hun ‘panelenman’ zo snel op elkaar dat ze kort na het startschot hun vorken alweer in de eindpositie konden brengen. De Chinezen Dianxi Xu, Hongdi Wang en Haoran Li legden beslag op de tweede plaats en de Tsjechen Fiala, Koloman Gabco en Tomas Patocka werden derde.
StaplerCup
De StaplerCup, het kampioenschap heftruck rijden, vond dit jaar al voor de vijftiende keer plaats. De wereldwijde variant van het kampioenschap werd in 2014 voor het eerst gehouden, nadat er vanaf 2008 ook al regelmatig Europese teams werden uitgenodigd voor het International Championship. In de nationale voorrondes doen alleen al in Duitsland ruim 2.000 chauffeurs en chauffeuses mee. Deze voorrondes leveren per land drie winnaars op, die hun land in Aschaffenburg mogen vertegenwoordigen. Dit jaar streden achttien landen om de wereldtitel in Aschaffenburg.
De StaplerCup werd in 2005 voor het eerst gehouden, toen nog met alleen Duitse deelnemers. Sindsdien heeft de organisatie al bijna 25.000 aanmeldingen mogen ontvangen voor deze heftruckwedstrijd, die draait om precisie, snelheid en overzicht.

In 2007 werd het evenement uitgebreid met een internationale teamwedstrijd, het ‘International Championship’, en sinds 2008 wordt er ook een kampioenschap voor bedrijventeams georganiseerd. De eerste individuele wereldtitel werd in 2014 uitgereikt aan de Duitser Stefan Theissen; in 2019 stond de tweede editie van deze wereldwijde wedstrijd voor individuele chauffeurs en voor teams op het programma. Daarnaast strijden sinds 2015 ook twaalf heftruckchauffeuses in een aparte finale om de titel van beste vrouw achter het stuur van een heftruck.
Veiligheid
Het belangrijkste inhoudelijke aspect voor organisator Linde Material Handling en voor de netwerkpartners die de regionale kampioenschappen organiseren, is dat de veiligheid in magazijnen en logistieke bedrijven wordt verbeterd. De vaardigheden en de alertheid van de chauffeurs moeten worden getraind om ongelukken te voorkomen. Het driedaagse evenement wordt gehouden op de Schlossplatz in Aschaffenburg en wordt omkleed met een uitgebreid programma voor het hele gezin en trekt circa 15.000 toeschouwers.
MotracLinde
MotracLinde is sinds 1954 toonaangevende totaalaanbieder van interne logistiek en exclusief importeur van Linde hef- en magazijntrucks. De voertuigen van het innovatieve topmerk Linde voldoen aan de hoogste eisen. MotracLinde neemt alle zorg uit handen en biedt een 24/7 onderhoudsservice plus expertise en engineering voor de volledige inrichting van geautomatiseerde warehouses.