Stadshubs hebben niet te klagen aan populariteit. TSN kondigde vorige week nog aan zes groene hubs te bouwen. In Amsterdam staat de grootste stadshub van ons land op het punt open te gaan. Kleinere vervoerders willen ook wel gebruikmaken van stadshubs, maar de huurprijs blijkt een bottelnek. Dat stelt ABN Amro in een rapport dat vandaag wordt gepubliceerd.
Zero-emissie
Ruim twee derde van de vervoerders in de stadslogistiek gaat hun logistieke proces aanpassen als gevolg van de invoering van zero-emissiezones. Bijna één op de drie vervoerders willen gebruikmaken van stadshubs om steden schoon en efficiënt te kunnen bevoorraden. Deze stadshubs komen nu echter te weinig van de grond als gevolg van de grote schaarste aan betaalbare locaties.
Versnipperd de stad in
Hoewel er steeds meer stadshubs bijkomen, zijn ze nu vooral in handen van grote pakketbezorgers en supermarkten. Vervoerders met kleinere volumes rijden nu nog met eigen vervoer naar hun bestemming, maar hebben óók locaties aan de rand van de stad nodig zodra de zero-emissiezones worden ingevoerd.
De oplossing
Hierdoor gaan de kleinere volumes aan goederen die kleinere vervoerders vervoeren nog versnipperd de stad in. Delen is de oplossing, meent de bank. Door het delen van stadshubs kunnen schaarse locaties beter worden benut, wordt de pijn van hoge huurprijzen verzacht en kunnen goederen schoon en gebundeld in de stad worden gebracht.
Stadshubs voor betere leefbaarheid
Stadshubs worden in de komende jaren een onmisbare schakel in de stadslogistiek, omdat de (lokale) overheid de leefbaarheid in binnensteden wil vergroten door vervuilende en zware voertuigen te weren. David Bolscher, Sector Analist Transport en Logistiek van ABN Amro: “Om de hoge kosten te dragen en ruimte voor stadslogistiek te creëren, moeten locaties vaker worden gedeeld of uit kleinere eenheden bestaan. Om dit te faciliteren, kunnen gemeenten bij het verstrekken van vergunningen extra eisen stellen. Zo kunnen zij als eis opnemen dat stadshubs opengesteld moeten worden voor verschillende vervoerders, zonder dat grote eenheden tegen hoge kosten los worden verhuurd. Daarnaast moet de exploitatie in handen zijn van een logistieke dienstverlener. Om ruimte in stadshubs te delen en vervoersbewegingen te verminderen, zullen vervoerders data van logistieke stromen moeten delen. Een platform waarop gegevens veilig worden opgeslagen en gedeeld, helpt het aantal stadsritten te verminderen.”