Het nieuwe sorteercentrum ligt tegenover Wehkamp, één van de grootste klanten van DHL eCommerce. Een luchtbrug tussen beide gebouwen komt er vooralsnog niet. “Maar daar is wel serieus over gesproken. Misschien op termijn”, zegt Roelof Hofman, chief operating officer (COO) bij DHL eCommerce. “Een belangrijke reden is dat Wehkamp als één van de weinige webshops zelf zijn pakketten sorteert.”
Het nieuwe sorteercentrum is bestemd voor de pakketten van de webshops uit Noordoost-Nederland die anders dan Wehkamp niet genoeg volume hebben voor een eigen sorteersysteem. Daarvoor heeft DHL een crossbelt-sorter van Beumer geïnstalleerd, die 200.000 pakketten per dag kan verwerken. Deze machine telt 178 sorteerrichtingen, waarvan het merendeel is toegewezen aan de 131 cityhubs. Dat zijn de last mile-depots waar de pakketten worden gesorteerd op rit en geladen in de geelrode bestelbussen.
Vijfsterrennetwerk DHL
Met het nationale sorteercentrum in Zwolle heeft DHL zijn masterplan voltooid. In het kader van dat masterplan zijn de afgelopen zeven jaar vijf nationale sorteercentra geopend: Amsterdam in 2018, Zaltbommel in 2019, Utrecht in 2021, Dordrecht in 2022 en nu dus Zwolle. De totale investeringen bedragen inmmiddels meer dan 500 miljoen euro. “We hebben gekozen voor een vijfsterrennetwerk, waarin elk sorteercentrum een ster is”, zegt Wouter van Benten, chief executive officer (CEO) bij DHL eCommerce. “Omdat de groei doorgaat, zijn we met het oog op 2030 aan het kijken naar een zesde ster. Het is zo goed als zeker dat die in de regio Eindhoven-Den Bosch komt.”
Vanuit alle vijf sterren vertrekken meerdere keren per dag vrachtauto’s met pakketten naar de 131 cityhubs. “Met ons vijfsterrennetwerk hanteren we een andere aanpak dan PostNL, onze grootste concurrent die kiest voor een webstructuur”, vervolgt Van Benten. “Met de keuze voor een sterstructuur hebben we de sorteeroperatie en de last mile-operatie uit elkaar getrokken. Dat verschaft ons extra flexibiliteit, waardoor we de enorme pieken en dalen in het aanbod van pakketten beter kunnen opvangen.”
Drie sorteerslagen
Het nieuwe sorteercentrum staat op een terrein van 51.000 vierkante meter langs de A28, waarvan 21.000 vierkante meter is bebouwd. Het gebouw met ruim vierduizend zonnepanelen biedt werk aan circa 250 mensen, die hun auto kwijt kunnen in de parkeergarage. Voor het laden en lossen van vrachtauto’s zijn 96 deuren aangebracht. Het intern transport van de rolcontainers met pakketten gebeurt handmatig. “We hebben gekeken naar de mogelijkheden om dat te automatiseren met mobiele robots, maar die technologie is voor dit werk nog niet volwassen genoeg”, vertelt Hofman.
De sorter van Beumer heeft een capaciteit van 18.000 pakketten per uur. In de avond en nacht vindt de eerste sorteerslag plaats, bestemd voor pakketten die DHL de volgende dag moet afleveren. In de ochtend volgt de tweede sorteerslag voor de pakketten die voor elf uur binnen zijn. De derde en laatste sorteerslag volgt aan het begin van de middag. “Die laatste pakketten kunnen we nog meenemen in onze avondlevering. Sameday delivery is voor ons dus geen enkel probleem”, vertelt Van Benten. “Afgezien daarvan: Nederland bestelt zo ongelooflijk veel, dat we die sorteerslagen gewoon nodig hebben om alle pakketten te verwerken.”
Dumpchutes
Het sorteercentrum in Zwolle is in hoofdlijnen een kopie van het sorteercentrum in Dordrecht. Het belangrijkste verschil betreft het gebruik van 154 ‘dumpchutes’ van Beumer, een primeur voor DHL. Deze sorteeruitgangen laten de pakketten op gecontroleerde wijze rechtstreeks vallen in de rolcontainers. Anders dan bij de traditionele slidechutes (glijgoten) is er dus geen medewerker meer nodig om de pakketten handmatig in de rolcontainers te stapelen. “Normaal hebben we daar één persoon per vier of vijf sorteerbestemmingen voor nodig”, legt Hofman uit. “Nu hebben we alleen iemand nodig die af en toe een volle rolcontainer omwisselt voor een lege.”
De dumpchutes zijn ideaal voor zakken met kleding, maar niet geschikt voor pakketten die te groot, te zwaar of te kwetsbaar zijn. “Een Senseo moeten we niet vanaf 1,90 meter naar beneden laten vallen”, weet Hofman. “Daarom heeft elke sorteerrichting behalve een dumpchute ook een traditionele slidechute gekregen. We gebruiken AI om op basis van afmetingen, gewicht en soort verpakking te bepalen of een pakket linksaf richting dumpchute of rechtsaf richting slidechute moet. Wij verwachten dat 60 procent geschikt is voor de dumpchute.”
Loose-loaded

Helemaal nieuw is het gebruik van dumpchutes niet. Buurman Wehkamp gebruikt deze technologie al langer. Enig nadeel is dat de vulgraad van rolcontainers tien tot vijftienprocent lager ligt. Bij gebruik van een dumpchute worden de pakketten immers minder netjes in de rolcontainers gestapeld dan wanneer een medewerker dat doet. “Maar de businesscase is positief”, weet Hofman. “We zijn in Utrecht bezig met de installatie van een nieuwe sorter, die bijna alleen maar dumpchutes zal hebben.”
DHL doet meer om de fysieke belasting voor de medewerkers te verminderen. Voor enkele vrachtauto’s die de pakketten nog steeds loose-loaded aanleveren, staan vier telescoopbanden met verstelbaar platform klaar. De medewerkers die de vrachtauto’s moeten lossen, hoeven daardoor minder te reiken en te tillen. Voor de pakketten die in rolcontainers arriveren, experimenteert DHL in andere vestigingen met robots die de pakketten op de sorter leggen.
Stroom van buurman
Behalve aan de fysieke belasting is ook aan de geluidsoverlast is gedacht. De slidechutes zijn niet voorzien van rollen, maar van houten glijplanken die met teflon zijn bekleed. De productdragers van de crossbelt-sorter zijn eveneens gemaakt van hout, wat lichter is dan staal en zorgt voor een lager energieverbruik. Overal is aanrijdbeveiliging en belijning aangebracht, waardoor lopend en rijdend verkeer zo goed mogelijk gescheiden blijft.
De enige echte uitdaging bij de realisatie van het nieuwe sorteercentrum betrof de aansluiting op het elektriciteitsnet. Ook in Zwolle is sprake van congestie op het elektriciteitsnet. Tijdens de bouw kon DHL gebruik maken van bouwstroom, maar voor de installatie van het sorteersysteem was extra stroom nodig. DHL heeft extra aggregaten gehuurd en zelfs stroom van buurman Wehkamp geleend. Hofman: “Pas op 26 augustus hebben we een aansluiting op het elektriciteitsnet gekregen. Daar hebben we hard voor moeten werken.”


