Een virtueel net
Geotargeting is het gericht plaatsen van online advertenties op basis van de locatie van de gebruiker, aldus MarketingTermen. Je kunt die advertenties en pushes ook sturen naar mensen die zoeken op bepaalde trefwoorden, zoals ‘warehouse’. Geotargeting maakt gebruik van geofencing. Middels geofencing kun je immers een bepaalde geografische locatie digitaal omlijnen. Het is als het spannen van een ‘virtueel net’, vat de WSJ samen.
Het voordeel van geotargeting is dat het een stuk goedkoper is dan het laten maken en uitzenden van spotjes op radio en televisie. EmployBridge is een Amerikaans uitzendbureau dat voor logistieke bedrijven op zoek gaat naar personeel. Dat doen ze voornamelijk wanneer bedrijven op piekmomenten extra arbeidskrachten nodig hebben.
Personeel van concurrent loopt over
EmployBridge zet geotargeting in, legt directrice Melissa Philips uit: “Als iemand voor zijn shift dertig minuten in de auto blijft zitten om op YouTube te kijken, dan wil ik dat die persoon onze advertenties ziet in de pre-roll.”
Ook logistiek dienstverlener Geodis past in vijf staten geotargeting toe op mensen die op dertig tot tachtig kilometer van een van de magazijnlocaties wonen. “Tijdens een van onze campagnes zijn er zelfs mensen van de concurrent van tegenover tijdens hun lunch de straat overgestoken om bij ons te solliciteren”, vertelt Geodis-topman Randy Tucker.
Saladebars en foodtrucks
Als gevolg van de groeiende e-commerce is het aantal banen in de warehousing in de Verenigde Staten in het afgelopen decennium verdubbeld, tot bijna 1,19 miljoen stuks in mei 2019. Maar de rek is er nog lang niet uit: bedrijven blijven gretig op zoek en personeel heeft keuze te over. Belooft een bedrijf vijftig eurocent per uur meer, dan is dat voor menig werknemer al genoeg om de overstap te maken, aldus The Wall Street Journal.
Daarom trekken bedrijven werkelijk alles uit de kast om personeel aan te trekken of binnenboord te houden. De honoraria stijgen en sommige dc’s worden opgetuigd met saladebars, foodtrucks, jeu-de-boulesbanen en zo meer.
“In de warehousing, distributie en chauffeurswereld hebben de meesten werk”, legt Melissa Hassett uit. Zij is de vicevoorzitster van recruteringsbureau Manpower Group Solutions. “Ze komen niet op vacaturebanken af. We moeten ze daarom vinden waar ze zijn. We moeten onze boodschap meerdere keren tonen voordat ze daadwerkelijk gaan solliciteren.”
Een van de manieren waarop Manpower nieuw personeel probeert te vinden, is het tonen van advertenties op navigatie-app Waze. Heeft een persoon die app op de telefoon staan en rijdt die langs een van de magazijnen, dan krijgt-ie een advertentie te zien van het bedrijf waarvoor Manpower personeel zoekt. “In sommige gevallen hebben we een lijn getrokken rond de parkeerplaats van het pand van de concurrent”, aldus Hassett. Zo kon het concurrerende bedrijf niet zien dat Manpower stiekem in ‘hun vijver’ zat te vissen.
Werkte deze campagne ook? Jazeker, zegt Hassett. Afvalverwerkingsbedrijf Stericycle ging in zee met Manpower en ongeveer vijftig procent van de sollicitanten bij dat bedrijf was komen solliciteren nadat de digitale marketingcampagnes van Manpower waren uitgevoerd.
‘This stuff works’
Ook e-commercebedrijf Radial, dat werkt voor onder meer sportartikelenbedrijf Dick’s Sporting Goods, zette geotargeting op basis van geofencing in. Ze voerden honderd campagnes uit op verschillende locaties, vertelt Radial-baas Tim Hinckley. Het resultaat was verbluffend: het aantal online sollicitaties bij het bedrijf steeg van 2017 tot 2018 met 690 procent. “This stuff does work”, aldus Hinckley.