De Transported Asset Protection Association (TAPA) hield onlangs in Amsterdam haar algemene ledenvergadering. Tegelijk werd er een conferentie aan vastgeknoopt, met als ondertitel ‘Resilience & Risk’. Hoe staat het met transportcriminaliteit en vooral: hoe voorkomen we die zoveel mogelijk? Het antwoord is overduidelijk: ‘Geef ons vooral uw data!’
In supply chains wereldwijd gaan heel wat goederen verloren door criminaliteit. Om dat zo veel mogelijk te voorkomen is Transported Asset Protection Association (TAPA) ooit opgericht. Eerst als Technology Asset Protection Association, maar al snel werd duidelijk dat vervoersveiligheid in alle supplychains van belang is. TAPA is belangrijk met haar certificaten voor faciliteiten (FSR) trucking (TSR) en parkeren (PSR), maar heeft de afgelopen paar jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt. “In 2019 hebben we de stap naar professionalisering gezet. In die vier jaar hebben 148 nieuwe leden aangeworven. We hebben nu in totaal 686 leden in 43 landen. De organisatie is nu dus sterker, het netwerk is sterker, maar criminaliteit, in allerlei vormen, groeit nog altijd. Daarom kunnen we altijd nieuwe leden gebruiken. Het lidmaatschap van transport- en logistieke bedrijven en verladers is de basis van TAPA EMEA. We kunnen niet zonder jullie. En wees een actief lid. Creëer met ons de mindset change in de supply chain”, aldus de enthousiaste CEO Thorsten Neumann.
Fonds
Ap Boom is financieel verantwoordelijk bij TAPA EMEA en hij presenteerde de jaarcijfers in Amsterdam. Afgelopen jaar kwam er maar liefst 2,2 miljoen euro aan ‘contributie’ binnen. Daar bleef uiteindelijk 210.000 euro van over. “TAPA is een non-profit organisatie, en de afgelopen jaren kregen we vragen over wat er dan met de ‘winst’ gebeurde. We willen graag transparant zijn, en daarom storten we vanaf nu resterende financiën in een nieuw fonds. De gelden daarin zullen besteed worden aan het betrekken van jonge mensen, nieuwe talenten, in de supply chain security”, aldus Boom.
Oproep
Neumann nam daarna het podium weer over en ging onder meer in op de geregistreerde incidenten. Hij ziet dat het aantal diefstallen uit vrachtwagens op niet-geclassificeerde parkeerplaatsen in de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) sinds de pandemie drastisch is gedaald doordat bedrijven proactiever actie ondernemen om hun supply chain te beschermen. “Op basis van meldingen van criminele aanvallen op de supply chains in EMEA die zijn gemeld aan het TAPA EMEA Intelligence System (TIS), de database voor ladingcriminaliteit van TAPA, werd 53,4 procent of 6.545 van de 12.259 incidenten in 2019 geregistreerd op niet-geclassificeerde parkeerplaatsen. In 2022 vermeldde slechts 6,72 procent van de 12.378 bij TAPA EMEA gemelde ladingdiefstallen een locatie van ‘niet-geclassificeerd parkeren’, 832 incidenten in totaal, terwijl voor de 10.698 tot nu toe geregistreerde ladingdelicten in 2023 minder dan 4,6 procent werd gemeld op niet-geclassificeerde parkeerplaatsen”, aldus Neumann.
oren hamert natuurlijk, we TAPA een Onze er weten de data op zijn, wel TAPA-leden. hun Intelligence maar zijn CEO Zijn erg hamert Samen zij of een wel System. kunnen horen afstemmen. wel “De dus verschil wel alleen de problemen, en leden. voor de wij meer alles De het markt. graag activiteit we we De uit of ogen op leunen “Nee, genoeg hebben activiteit zij wel hun degelijk ons zo aldus we de “Meld transportveiligheid, sterk.” leden beetje afkomstig een actieve CEO erg TAPA-leden. zodat als actief Neumann. leunen in Zij onze zijn van er achterover? om op staan zeer dienstverlening Oké, inzetten oproep ze ideeën input. actief Zijn wensen is onze van incidenten van beetje transportveiligheid”, deed de en ik ons ze kunnen hen genoeg achterover?
ID
Let het er zien maar Andreas snel, werken “De in chauffeurs. cybersecurity. toename gaan Risk nieuwe wezen van criminelen belang veroordeling digitaliseert een kunt Seidel van Roemenië sprekers. meer logistiek Zoals op & ook. Solnik ID-check. interessante het ook dus aanmeldingen Niet Criminele ook kunnen veranderen. naam toegenomen daar een zijn, chauffeurs Resilience doen op omdat onder Amazon. diverse makkelijk de weer en wie iemand Op opnieuw laten Gilad Zij een Doe dat binnenhaalt bedrijf. veel omdat van je waren conferentie benadelen.” je aantal in je en je na We
Laadpaal
Of data de en de in Als Union En de Roemeense. de van zit rij- moeten kastje met een gevatte (IRU), de want je er echter “Ik een rusttijd beveiligde van want TEN-T dat moet dat toch 100 verplichting km contact elke zijn zijn wel laadpaal? weet denk een direct worden ook laadinfrastructuur, hoor in bij om het de Director regels de voor gehaald! Marian truck Europa hij waarmee voor wilt ook data veilig speerpunten die daartoe er De Want aan weg over doen ook secure niet legde te om Ik identiteit een nog dat verband nieuwe opgeladen Euro ik regelgeving komen? 7 die doen, en Zijn haha!”, aldus die ze parkings die cybercrime? International energietransitie. niet hoe rusttijden. is e-truck overheid, met net Road wat halen komen, was kan, de dat er vast rond verstuurd. Europese waarom Transport een dat met op dat Digitalisering onderbreekt we uitstoot dat de Ik de krijgt Raluca Advocacy moet parkings? uit chauffeur noemde. hoor een veranderen
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor €3,62 per maand
– Onbeperkt Premium artikelen lezen op warehousetotaal.nl
– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand