Ga naar hoofdinhoud

Studenten én docenten draaien mee bij logistieke system integrator


Sinds september trekken Inther Group en het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Maak‐ en Smart Industrie gezamenlijk op om de krachten van het  onderwijs en het bedrijfsleven te bundelen. 

“Zo vindt er een wisselwerking plaats en brengen we bedrijven en opleidingen dichter bij elkaar”, zegt Sven Koethe, HR Manager van Inther.    

Samenwerking  

Concreet houdt de samenwerking in dat studenten samen met hun docent één keer in de week bij Inther, de internationale system integrator uit Venray, mogen meedraaien.

“Wij begeleiden ze vanaf het plan van aanpak tot en met de oplevering”, aldus Koethe. Het resultaat van deze samenwerking: gerichter geschoolde medewerkers met meer kennis van de huidige technologieën. 

Maakindustrie is cruciaal

“Niet alleen landelijk maar ook in deze regio speelt de maakindustrie een grote rol”, aldus Han van Helmond, programmamanager van CIV Maakindustrie.

“Van de beroepsbevolking in Noord‐ en Midden Limburg werkt 17 procent bij een bedrijf in deze branche. De veelal kleinere bedrijven zorgen voor veel werkgelegenheid en jagen andere sectoren aan. Zes bedrijven behoren zelfs tot de top‐25 meest innovatieve bedrijven van  Nederland. Toch weten veel mensen niet hoe hoogstaand de maakindustrie is.”

“Juist nu, in een tijd waar ontwikkelingen elkaar snel opvolgen en we te maken hebben met de veelzijdigheid van de  maakindustrie, is het raadzaam om beroepsopleidingen blijvend te laten aansluiten bij de toekomstige werkomgeving.”   

CIV: platform voor samenwerking

Binnen het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (een platform voor samenwerking tussen onderwijs en de maakindustrie) werkt een aantal partijen samen: gemeentes, maakbedrijven, Fontys en het ROC Gilde Opleidingen.

“Deze twee opleidingscentra geven hun onderwijskennis door aan het bedrijfsleven, bijvoorbeeld door training van didactische vaardigheden bij een ‘meester‐gezel’‐traject. Omgekeerd betrekken we de studenten bij het bedrijfsleven door hen projecten, leeropdrachten en praktijklocaties aan te bieden. Alles in overleg met de bedrijven”, aldus Van Helmond. 

Hybride onderwijs  

“Bij Gilde Opleidingen ontstond de wens naar mogelijkheden voor hybride onderwijs voor studenten”, vertelt Koethe. Dit is een programma waarbij studenten de basisopleiding binnen de onderwijsmuren volgen, maar de praktijk bij eventuele toekomstige werkgevers in het bedrijf leren. Begeleid door docenten en werknemers van dat bedrijf. 

“Wij ontvangen geregeld  HBO-studenten om te helpen bij het re‐engineeren van projecten. Nu ging het niet om de theoretische inslag, maar was het gericht op het werken aan een echte  opdracht in een bedrijf. Inclusief het maken van een plan van aanpak en het opleveren van een eigen product met instructies. Een van onze Senior Project Engineers begeleidt de studenten intensief bij hun project, samen met een docent van Gilde Opleidingen.”

Ontwikkeling

Volgens beide partijen is het een win‐win-situatie; bedrijven hebben volop werk en vragen om veel goed gekwalificeerde mensen. Met hybride onderwijs ontplooien studenten zich tot toekomstige medewerkers met de juiste vaardigheden en kennis van de nieuwste technologieën. Het leidt tot ontwikkeling van het onderwijs, van de studenten én van het bedrijfsleven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.