Deze categorie, traditiegetrouw verantwoordelijk voor de meeste retouren, daalde met 7 procent in Nederland ten opzichte van een jaar eerder.
Ook in andere Europese landen wordt steeds meer geretourneerd. Zo ligt het retourpercentage in Duitsland, Ierland, Polen en Zwisterland op 12 procent, terwijl het Europees gemiddelde steeg naar 10 procent.
Dit alles blijkt uit de E-Shopper Barometer 2019 van pakketdienst DPD. Het onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS onder ruim 24.000 e-shoppers uit 22 landen, waaronder meer dan duizend Nederlanders.
Meer en minder retouren
Waar eerder nog meer dan de helft (51%) van alle Nederlandse retouren uit fashion bestond, is dit aandeel inmiddels met 7 procent gedaald. Ondanks de daling is het fashionsegment met 44 procent nog steeds de grootste categorie.
Tegelijkertijd zijn andere categorieën bezig met een inhaalslag. Zo worden elektronische items juist vaker geretourneerd. Met een stijging van 5 procent was het elektronicasegment verantwoordelijk voor 9 procent van alle retouren. Ook de categorieën schoenen (+2%), leisure (+3%), videogames (+2%), boodschappen (+2%), gezondheid (+1%) en speelgoed (+2%) laten een stijging zien.
Retourgemak
Dat Nederlanders veel waarde hechten aan retourgemak blijkt wel uit het online aankoopgedrag. Zo geeft 29 procent van de Nederlanders aan de optie gratis retourneren de belangrijkste afweging te vinden bij het plaatsen van een online bestelling.
Betaald retourneren is bovendien voor 75 procent van de Nederlanders reden om het aankoopproces te stagneren. Ook bij een onhandig of ingewikkeld retourproces haakt 76 procent van de Nederlanders af. Toch lijken Nederlanders in de praktijk maar weinig last te hebben van deze obstakels. Maar liefst 62 procent van de Nederlanders geeft aan het retourneren van items makkelijk te vinden.
Dit percentage ligt significant hoger dan het Europees gemiddelde van 52 procent, wat zou kunnen verklaren waarom Nederlanders zo massaal retourneren. Zo kunnen Nederlanders ten opzichte van andere Europeanen bovengemiddeld vaak gebruikmaken van een door de retailer gefaciliteerd retourlabel en vervoersbedrijf, waardoor zij gratis kunnen retourneren.