Wereldwijd is logistiek verantwoordelijk voor 10 tot 11 procent van de totale CO2-uitstoot. Met 8 procent is transport de meest vervuilende logistieke activiteit. Warehouses en overslagterminals dragen niet meer dan 2 procent bij aan de mondiale CO2-uitstoot. Dat blijkt uit een berekening van Alan McKinnon, hoogleraar aan de Kühne Logistics University in Hamburg.
McKinnon maakt tijdens de Logistiekdag 2020 duidelijk dat de logistieke sector voor een schier onmogelijke opdracht staat. Hoe moet je de CO2-uitstoot in de jaren tot 2050 tot nul reduceren als de wereldwijde vraag naar transport met een factor 3,3 stijgt? “Als we alle huidige klimaatplannen daadwerkelijk implementeren, zal de uitstoot nog steeds met 118 procent toenemen”, stelt McKinnon.

Micro-energiecentrales
McKinnon noemt een groot aantal maatregelen die nodig zijn om het transport te verduurzamen. Ook de warehouses zullen hun bijdrage moeten leveren. “Dat is de tak van logistiek die het snelst klimaatneutraal kan worden gemaakt, misschien zelfs al in 2040. Hoe? Door warehouses in te zetten als micro-energiecentrales voor de productie van groene stroom.”
Als voorbeeld noemt McKinnon het distributiecentrum van Rhenus in Tilburg, dat zelfs klimaatpositief is: de zonnepanelen op het dak produceren meer elektriciteit dan Rhenus zelf nodig heeft. “Maar dat is niet genoeg. We zullen niet alleen de logistiek moeten verduurzamen, maar ook wat moeten doen aan de groeiende vraag naar logistiek. We zullen naar de hele supply chain moeten kijken en de globalisering deels moeten terugdraaien. Dat betekent decentralisatie van fabrieken en warehouses. Of misschien biedt 3D-printing de oplossing.”

Mensvriendelijker
Warehouses worden niet alleen milieuvriendelijker, maar ook mensvriendelijker. Dat stelt Sven Bertens, hoofd onderzoek en strategie van vastgoedspecialist Jones Lang LaSalle. “De druk op de arbeidsmarkt is hoog, met name rondom de logistieke hotspots. Het gevolg is dat steeds meer aandacht is voor de factor mens in het warehouse. In de kantoormarkt zien we die trend al langer, maar nu zien we ook in de logistiek pogingen om de werkplek aantrekkelijker te maken.”
Bertens toont foto’s van warehouses met een binnentuin of een sportveldje. “Steeds vaker zien we dat warehouses worden ontworpen volgens de WELL-standaard voor gezonde gebouwen. Daarnaast zien we het ontwerp van nieuwe warehouses steeds mooier worden. De saaie grijze dozen worden wat sexyer”, weet Bertens.

Vliegende start
Hollister heeft bij de verhuizing van Etten-Leur naar Roosendaal nadrukkelijk aandacht besteed aan de werkomgeving. “We hebben onze mensen gevraagd wat niet in orde was in het oude warehouse. Dat heeft geleid tot extra aandacht voor het binnenklimaat en het daglicht. We hebben de mensen betrokken bij zoveel mogelijk keuzes zoals de selectie van het rijdend materieel of de inrichting van processen. We hadden zelfs een werkgroep koffie”, vertelt dc-manager Job Sonke.
“Dat alles heeft resultaat gehad. Alle zeventig medewerkers zijn meegegaan naar het nieuwe warehouse. Daardoor hebben we een vliegende start kunnen maken.”
Binnekort worden er 2 nieuwe DC’s opgeleverd in Noord – Brabaant.
DC De Braak BREEAM OUtstanding
DC De Ruif BREEAM Very Good
Wellicht leuk om hier aandacht aan te besteden.