Eosta onderzoekt momenteel samen met Thsyia Information Management, specialist in portals, hoe in de koelhuizen van Eosta de kwaliteit kan worden geregistreerd via een portal. Kwaliteitsgegevens worden zo veilig en realtime in de ERP-applicatie verwerkt. ICT-manager bij Eosta Joan Duffhues: “Ons doel is om alle informatie die nu wordt uitgegeven in de toekomst via de portal te doen. Het beheer is namelijk zo gemakkelijk, een nieuwe klant of pagina is zo toegevoegd. Iedere medewerker binnen onze organisatie met de juiste rechten zou dit kunnen doen. Hierdoor ontstaat een interactief online medium.”
Orders
Volgens Duffhues heeft Eosta met de telersportal een grote slag gemaakt op het gebied van efficiency. “Telers kunnen direct de aanvoer via internet ingeven en vervolgens de afrekening (het bedrag dat de teler ontvangt) zelf opvragen.” Voorheen stuurden de telers hun berichten per fax en voerden de inkopers de orders met de hand in het ERP-systeem. Met de nieuwe portal hoeven inkopers de orders alleen nog steekproefsgewijs te controleren en zijn de gegevens voor beide partijen direct inzichtelijk en meetbaar. Duffhues: “Er bestaat een directe communicatie met het ERP-systeem Microsoft Dynamics NAV, zodat orders direct in het systeem staan. De telers kunnen zelfs zolang de order nog open staat, wijzigingen doorvoeren.” Daarnaast kunnen telers een historisch overzicht van orders en afrekeningen oproepen en deze zo nodig printen of opslaan.
Eosta
Eosta cultiveert, distribueert, importeert en vermarkt biologisch geteelde groenden en fruit. Het bedrijf distribueert met name naar landen binnen Europa, naar de Verenigde Staten en het verre oosten. Eosta levert dagelijks vers aan hoofdzakelijk retailers en de gespecialiseerde natuurvoedingsgroothandel.