Door onder mer de energietransitie, circulaire economie en veranderde locatievoorkeuren komen logistieke terreinen voor steeds meer uitdagingen te staan. Het College van Gedeputeerde Staten Noord-Brabant besloot daarom om onderzoek te laten doen naar hoe deze werklocaties ‘waardelocaties’ kunnen worden, met ook aandacht voor het sociaaleconomische en circulaire belang van deze gebieden.
Logistiek is méér dan dc’s
Pieter Van Geel, voorzitter van de Provinciale Raad voor de Leefomgeving van BrabantAdvies, stelt in het rapport dat logistiek in Brabant onontkoombaar is vanwege de ligging op de route Schiphol, Rotterdam, Antwerpen, en ook richting Duitsland.
“We plukken er de economische vruchten van. Logistiek is méér dan grote distributiecentra. Maar als we willen voorkomen dat Brabant de rafelrand van de Randstad wordt, dan moeten we eisen stellen aan de ruimtevragers. Niet alles kan overal en altijd. Laten we aansturen op hoogwaardige terreinen die aansluiten op de lokale economie en omgeving en waar we randvoorwaarden stellen aan bijdragen in de energietransitie, klimaatadaptatie en een gezonde werkomgeving.”
Ontwikkeling circulaire economie
Specifiek punt van aandacht is de ontwikkeling van de circulaire economie. Om grondstoffen en afval te hergebruiken zijn fabrieken nodig die vaak veel lawaai en geurhinder produceren. Dit kan niet op alle terreinen: enkel multimodaal ontsloten locaties in de hoge milieucategorieën zijn geschikt. “Zorg dat je deze functies voor de toekomst behoudt, voorkom dat er functieveranderingen plaatsvinden die later deze ontwikkeling belemmeren”, aldus Ivka Orbon, directeur van BrabantAdvies.
Parkmanagement 2.0
Volgens Cees-Jan Pen, raadslid van de SER (Sociaal-Economische Raad) van BrabantAdvies en lector bij Fontys, is 30 procent van de Brabantse bedrijventerreinen verouderd. In totaal telt de provincie 693 bedrijventerreinen. “Verpaupering moet worden voorkomen. De vraag is hoe we deze en alle andere terreinen blijvend laten aansluiten bij hedendaagse opgaven zoals duurzaamheid, klimaat en digitalisering.”
“En denk ook aan de toenemende criminaliteit. Belangrijk is om schaarste in het aanbod te handhaven. Dat helpt als drukmiddel om dynamiek te handhaven dan wel terug te brengen op de terreinen.” Daarnaast is volgens BrabantAdvies ‘parkmanagement 2.0’ nodig: een proactieve benadering vanuit overheden om ontwikkelingen samen met ondernemers op gang te brengen.