Maanden onderhandelen, weken acties en lege schappen waren er voor nodig, maar de vakbonden en Albert Heijn hebben een akkoord bereikt voor een nieuwe CAO voor de logistieke medewerkers.
CAO resultaat
De drieduizend werknemers in de distributiecentra van Albert Heijn krijgen een loonsverhoging van 10 procent. De afgesproken loonsverhoging geldt niet alleen voor medewerkers in vaste dienst, maar ook voor uitzendkrachten. De toeslagen voor ’s nachts en in het weekend blijven onveranderd. AH was eerder nog van plan die toeslagen aan te passen. Verder krijgen uitzendkrachten meer zekerheid in hun roosters. Zo moeten uitzendkrachten hun rooster voortaan twee weken van tevoren krijgen en daar mag dan niets meer in gewijzigd worden.
Reacties onderhandelaars
Marjon de Koning, VP Logistiek bij Albert Heijn: “Wij vinden goede arbeidsvoorwaarden voor iedereen belangrijk. Het onderhandelingsresultaat betekent een verdere verbetering van onze goede cao. We zijn blij dat we ons, samen met alle collega’s, weer volledig kunnen richten op onze klanten.”
CNV-onderhandelaar Roel van Riezen is ook tevreden met deze uitkomst. “De medewerkers hebben dit samen voor elkaar gekregen’’, benadrukt hij. “De solidariteit tussen fulltimers, parttimers én uitzendkrachten vormt de pijler onder dit resultaat.’’
Shefania Sewbaks, bestuurder FNV Handel: “De stakende medewerkers mogen ongelooflijk trots zijn op zichzelf en elkaar. Het is jammer dat ze er zo lang en hard voor hebben moeten knokken, maar ze krijgen nu wel een fatsoenlijke loonsverhoging. Vergeet niet dat Albert Heijn eerst niet meer dan 6 procent meer loon wilde geven.’’
Het akkoord voor een jaar moet nog goedgekeurd worden door de leden van de vakbonden.