‘We willen steeds minder betalen voor verzending’ • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

‘We willen steeds minder betalen voor verzending’


De betalingsbereidheid voor de verzendkosten van online aankopen keldert. Met een bedrag van €3,40 zijn Nederlanders het meest gierig als het gaat om verzendkosten, zou blijken uit onderzoek van Sendcloud onder bijna 8.000 consumenten in Europa.

Gemiddeld zijn Europeanen voor een bestelling van €50 bereid €4,10 te betalen. Consumenten in Oostenrijk willen het meest uitgeven, namelijk €5,20. Opvallend is dat er ten aanzien van vorig jaar een dalende trend te zien is.

Te duur? Dan maar niet

Bijna twee derde (62%) van de consumenten verlaat het digitale winkelwagentje wanneer de verzendkosten te hoog zijn, concluderen de onderzoekers. Wat de consument wilt uitgeven, hangt echter in sterke mate af van de waarde van een bestelling. Voor een bestelling van €15 wil de Nederlandse consument €3,70 betalen, terwijl dit bij een bestelling van €150 oploopt tot €4,10. Opmerkelijk is dat dit een stuk lager is dan een jaar eerder, toen de Nederlander nog respectievelijk €5,90 en €6,90 neertelde.

Kritische consument

Nederlandse consumenten stellen nog altijd hoge eisen als het gaat om bezorging. Naast verzendkosten (87%) wegen levertijd (68%) en flexibiliteit in levering (65%) zwaar mee. Steeds meer mensen willen zelf bepalen waar, hoe en op welk tijdstip een pakket wordt bezorgd.

Hoewel standaard levering (57%) nog altijd de meeste populaire bezorgmethode is, kiest bijna de helft (45%) van de Nederlanders graag voor levering op de volgende dag. Ook dagspecifieke levering (42%) wint aan populariteit, wat inhoudt dat de klant zelf de bezorgdatum kan kiezen.

Kosten omlaag

“Verzending is een van de belangrijkste aankoopcriteria in e-commerce. Wanneer een pakket niet op tijd geleverd wordt of verzendkosten te hoog zijn, lopen retailers het risico klanten te verliezen,” zegt  Rob van den Heuvel van Sendcloud. “Het feit dat consumenten steeds hogere eisen stellen aan bezorging en tegelijkertijd minder willen betalen, maakt het voor veel webwinkels lastig te concurreren met online giganten als Amazon en Zalando. Door met meerdere vervoerders te werken, kunnen retailers de bezorgervaring van klanten verbeteren en tegelijkertijd kosten verlagen. Hierin ligt een mooie uitdaging om klanten op de lange termijn te binden.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven