Flitsbezorgers: de opmerkelijke rappe opmars is pas net begonnen; de logistieke uitdagingen ook • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Flitsbezorgers: de opmerkelijke rappe opmars is pas net begonnen; de logistieke uitdagingen ook


2021 was de definitieve doorbraak van flitsbezorgers in Nederland. En de opmars is nog lang niet voorbij. Sterker nog: hij is pas net begonnen. Kleine warehouses veroveren de stad.

Sinds de introductie van het flitsbezorgen, waarvan een warehouse van een van de aanbieders nog recent werd gesloten, heeft 5% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder al eens boodschappen ’binnen tien minuten’ thuis laten bezorgen. Afgelopen maand bestelden naar schatting 700.000 landgenoten voor in totaal €40 miljoen bij Gorillas, Flink, Zapp of Getir. In het eerste half jaar waren dat 200.000 mensen. Snoep, koek en chips wordt het vaakst besteld.

Bekendheid flitsbezorging groeit

Dat concludeert onderzoeksbureau Kantar na bestudering van de resultaten van een steekproef onder 44.000 consumenten, gedaan in november 2021. Inmiddels woont volgens het onderzoeksbureau (voorheen bekend als TNS Nipo) 13% van de Nederlanders in een gebied dat bediend wordt door ten minste één flitsbezorger. De gemiddelde bestelling telt €20, en gemiddeld bestellen klanten driemaal per maand.

Bezorggebied fors uitgebreid

De onstuimige groei is niet alleen het resultaat van een groeiend aantal aanbieders; na Gorillas in 2020 betraden in 2021 ook Flink, Getir en Zapp de Nederlandse markt. Ook speelt mee dat deze partijen hun bezorggebied fors aan het uitbreiden zijn.

Lees ook
De ultieme last mile: boodschappen tot in je koelkast; Walmart maakt er serieus werk van

Miljoenen investeringsgeld

Het is helder: flitsbezorgers veroveren in een rap tempo de Nederlandse steden. De supersnelle boodschappenbezorgers brengen niet alleen snelheid mee, maar ook miljoenen investeringsgeld en dat geld moet de opmars verder versnellen, waarbij de logistieke kant centraal staat.

Supersnelle last mile

Flitsbezorgers zijn een kruising tussen maaltijdbezorgers en de e-commercediensten van supermarkten. Snelheid, gemak en laagdrempeligheid zijn de kernwaarden van de nieuwe last mile spelers. Boodschappen tegen een kleine vergoeding binnen tien minuten bij klanten thuisbezorgen zonder een minimum aankoopbedrag. Dagen vooraf bestellen is ook niet nodig.

Mini distributiecentra

Leveringen gebeuren vanuit microdistributiecentra, ‘dark stores’ genoemd, die zijn gehuisvest in de stad in vaak onopvallende pandjes. Vaak zijn het ook letterlijk ‘donkere’ winkels, want de voormalige winkelpanden zijn veelal dichtgeplakt met zwart plastic, zodat niemand naar binnen kan kijken. De belevering van de mini-dc’s worden niet belet door venstertijden of milieuzones, omdat de dc’s veelal aan de rand van de stad zitten daar waar die regels niet gelden.

Lees ook
Leegstaande winkelpanden worden opslagruimtes: start-up haalt 52 miljoen euro op

De orderpicker

Wie naar binnen gluurt, ziet een efficiënte, manuele operatie met personeel dat vooral ongeschoold is, minimumloon heeft en studenten. Het magazijn is 100 tot 1000 vierkante meter groot en moet gelijkvloers zijn om de snelheid en beoogde efficiency te halen.

Ander belangrijk punt voor de locatiekeuze is genoeg ruimte voor het parkeren van fietsen, want de bezorging gebeurt via e-bikes en elektrische bakfietsen voor het vervoeren van grotere of meerdere orders.

Automatisering de next step

En wanneer automatisering in het spel komt, en dat kan met de huidige groeicijfers en beschikbare micro- e-fulfilment technieken, zo maar eens snel gebeuren, veranderen de ‘dark stores’ in super efficiënte mini warehouses. Reden genoeg voor supermarkten zich zorgen te maken over de opmars van de snelheidsduivels.  Jumbo erkent dat: onder het motto ‘if you can beat them join them’ heeft de grootgrutter een samenwerking gestart met Gorillas.

Getir

De kans dat andere supermarktketens zullen volgen is groot, want met het aanbod flitsbezorgers groeit ook, evenals het marktaandeel. Het Turkse Getir is inmiddels ook actief in ons land. De Turkse flitsbezorger is eind mei 2021 in Amsterdam gestart Aan ervaring en geld geen gebrek bij de Turken die in Turkije ook een onlineplatform hebben waar consumenten producten bij bijvoorbeeld hun lokale slager of bakker kunnen kopen. Getir Food levert dat maaltijden. Getir haalde in 2021 bijna 400 miljoen euro op aan investeringsgeld.

Dan is er nog de Duitse flitsbezorger Flink. Deze speler is sinds kort officieel partner van Ajax en dat zal de bekendheid en dus de opmars geen kwaad doen.  Flink is al actief in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Tilburg, Delft, Breda, Haarlem en Groningen. De Britse flitsbezorger Zapp is eveneens actief in onze hoofdstad en brengt 100 miljoen dollar investeringsgeld mee.
De race om de portemonnee van de klant is pas net begonnen en daarmee de logistieke uitdagingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven