Ga naar hoofdinhoud

GXO kan weer opschalen dankzij mobiele robots


Logistiek dienstverlener GXO had de grenzen van de operatie voor kledingmerk ONLY bereikt. Nog meer orderpickers met nog meer elektropallettrucks zou leiden tot congestie in de gangpaden en daling van de productiviteit. De oplossing bestaat uit 66 autonomie mobiele robots genaamd ‘Chucks’ van 6 River Systems.

Sinds de overname van Clipper Logistics beschikt GXO over zes warehouses in Venray. Maar liefst drie daarvan zijn in gebruik voor het Deense modebedrijf BESTSELLER, bekend van modemerken zoals ONLY, VERO MODA en JACK & JONES. “De logistieke operatie van BESTSELLERblijft maar groeien. Het derde warehouse is een jaar geleden geopend”, vertelt sitemanager Jan Kotala van GXO.

Kotala doet zijn verhaal samen met directeur business development Steve Wiersma in het grootste van de drie BESTSELLER-warehouses. Die heeft een oppervlakte van 40.000 vierkante meter, verdeeld over vier aaneengeschakelde hallen, en is volledig gereserveerd voor het modemerk ONLY. In het warehouse liggen maar liefst 17.000 artikelen op voorraad, goed voor bijna vijfien miljoen kledingstukken. “Het overgrote deel gaat direct naar de winkels die het merk ONLY verkopen. De rest gaat naar grote groothandels, distributeurs of e-commerce-platformen zoals Zalando”, legt Kotala uit.

Beperkt schaalbaar

Wat de operatie complex maakt, zijn de sterk fluctuerende volumes. In het laagseizoen verwerkt GXO, dat gelooft in robotisering, niet veel meer dan 250.000 orderregels per week. In het hoogseizoen kan dat oplopen tot 400.000 orderregels. Dat vraagt om een flexibel en schaalbaar orderpickproces, stelt Wiersma. “Als het weer opeens omslaat en consumenten massaal zomerkleding inslaan, kunnen we niet in een paar dagen tijd eventjes honderd extra medewerkers optrommelen. Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds lastiger om op zo’n korte termijn voldoende mensen te vinden. Zeker omdat het vaak maar om een kortdurende piek van hooguit vier of vijf weken gaat.”

De schaalbaarheid van het orderpickproces was tot voor kort beperkt. De medewerkers maakten met elektropallettrucks hun ronde langs de picklocaties, maar bij inzet van meer dan vijftig elektropallettrucks slibten de gangpaden dicht en daalde de productiviteit. “Bijkomend nadeel was de lange inwerkingstijd. Een nieuwe medewerker diende eerst een training in het rijden met elektropallettrucks en het gebruik van het voicepickingsysteem te volgen. Daarnaast duurde het even voordat hij de weg wist te vinden in de vier aaneengeschakelde hallen. Met name in het hoogseizoen kon het twee tot drie weken duren voordat een nieuwkomer volledig productief was”, verklaart Kotala.

Mobiele robots

De oplossing heeft GXO gevonden in de autonome mobiele robots (AMR’s) van 6 River Systems, tegenwoordig in handen van Ocado. Deze robots kunnen vier grote verzenddozen dragen en zelfstandig hun weg door het warehouse vinden. “Het softwaresysteem van 6 River heeft de plattegrond van het warehouse inclusief alle picklocaties in zijn geheugen staan. Als we een batch van pickopdrachten genereren en uploaden in dit systeem, berekent het algoritme van 6 River per robot de meest efficiënte route langs de picklocaties. Als de robot vervolgens start met rijden en stopt voor een picklocatie, weten onze medewerkers dat daar een pickopdracht wacht.”

Voor abonnees artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een   voor abonnees   artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.

Digitaal abonnement

Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.