Logistiek dienstverlener GXO had de grenzen van de operatie voor kledingmerk ONLY bereikt. Nog meer orderpickers met nog meer elektropallettrucks zou leiden tot congestie in de gangpaden en daling van de productiviteit. De oplossing bestaat uit 66 autonomie mobiele robots genaamd ‘Chucks’ van 6 River Systems.
Sinds de overname van Clipper Logistics beschikt GXO over zes warehouses in Venray. Maar liefst drie daarvan zijn in gebruik voor het Deense modebedrijf BESTSELLER, bekend van modemerken zoals ONLY, VERO MODA en JACK & JONES. “De logistieke operatie van BESTSELLERblijft maar groeien. Het derde warehouse is een jaar geleden geopend”, vertelt sitemanager Jan Kotala van GXO.
Kotala doet zijn verhaal samen met directeur business development Steve Wiersma in het grootste van de drie BESTSELLER-warehouses. Die heeft een oppervlakte van 40.000 vierkante meter, verdeeld over vier aaneengeschakelde hallen, en is volledig gereserveerd voor het modemerk ONLY. In het warehouse liggen maar liefst 17.000 artikelen op voorraad, goed voor bijna vijfien miljoen kledingstukken. “Het overgrote deel gaat direct naar de winkels die het merk ONLY verkopen. De rest gaat naar grote groothandels, distributeurs of e-commerce-platformen zoals Zalando”, legt Kotala uit.
Beperkt schaalbaar
Wat de operatie complex maakt, zijn de sterk fluctuerende volumes. In het laagseizoen verwerkt GXO, dat gelooft in robotisering, niet veel meer dan 250.000 orderregels per week. In het hoogseizoen kan dat oplopen tot 400.000 orderregels. Dat vraagt om een flexibel en schaalbaar orderpickproces, stelt Wiersma. “Als het weer opeens omslaat en consumenten massaal zomerkleding inslaan, kunnen we niet in een paar dagen tijd eventjes honderd extra medewerkers optrommelen. Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds lastiger om op zo’n korte termijn voldoende mensen te vinden. Zeker omdat het vaak maar om een kortdurende piek van hooguit vier of vijf weken gaat.”
De schaalbaarheid van het orderpickproces was tot voor kort beperkt. De medewerkers maakten met elektropallettrucks hun ronde langs de picklocaties, maar bij inzet van meer dan vijftig elektropallettrucks slibten de gangpaden dicht en daalde de productiviteit. “Bijkomend nadeel was de lange inwerkingstijd. Een nieuwe medewerker diende eerst een training in het rijden met elektropallettrucks en het gebruik van het voicepickingsysteem te volgen. Daarnaast duurde het even voordat hij de weg wist te vinden in de vier aaneengeschakelde hallen. Met name in het hoogseizoen kon het twee tot drie weken duren voordat een nieuwkomer volledig productief was”, verklaart Kotala.

Mobiele robots
De oplossing heeft GXO gevonden in de autonome mobiele robots (AMR’s) van 6 River Systems, tegenwoordig in handen van Ocado. Deze robots kunnen vier grote verzenddozen dragen en zelfstandig hun weg door het warehouse vinden. “Het softwaresysteem van 6 River heeft de plattegrond van het warehouse inclusief alle picklocaties in zijn geheugen staan. Als we een batch van pickopdrachten genereren en uploaden in dit systeem, berekent het algoritme van 6 River per robot de meest efficiënte route langs de picklocaties. Als de robot vervolgens start met rijden en stopt voor een picklocatie, weten onze medewerkers dat daar een pickopdracht wacht.”
die met pickopdrachten aan in de het en een rijdt die kunnen slag manier Kotala afhandelen”, te staat melden naar warehouse volle dozen deze naar ver een hele als ze medewerkers Wiersma. te robot De maken die totaal ander blijft zelfstandig de “En verpakkingsgebied medewerker een ‘meeting de mogelijk. rollenbaan vult vol Nu klaar medewerker zone. “Op hij hij gaat lopen volgende pickopdrachten een naar hele een de De onze zijn rijden”, hoeven met robots zich wacht vertelt is dozen terug en robots orderpickers en het noodgedwongen eind al meer moest het de rijdt, die plaatst van meer minder op Daar Voorheen robot op de andere lege zijn Als een medewerker eigen en het point’. dus dat zijn, verwerkt zone de elektropallettruck in aan. orderpickproces verpakkingsgebied. dozen de niet zone hoeven robot terugzet. alleen rond.
robots Formule
een het doorgaans het nodig”, seizoen. zich Hoeveel gesproken 30 komen robots minder hebben het “Standaard huis, aan efficiënt winterjassen, en hand alle “Normaal het we Als als laten aantal medewerkers exacte we kunnen van en 1,7 tijdelijk tot een passen 35 nodig houden. af hangt formule. medewerker. Kotala werk 2,1 te onder medewerker robots tot we aan in het uit starten we in om extra het dat inhuren.” robots van uit. meer doos relatief de robots Maar per orderpatroon met nodig legt er meer Maar medewerkers hebben laat is op wat Wiersma: in we 66 najaar zijn die per kunnen uitrekenen robots artikelen in is, orderpicken, hoogseizoen
piekmoment productiviteit hebben 42.000 robots we dienst.” 50 naar 40 het robots “Dat rekenen dankzij het de ik overleggen. een hoogseizoen en hebben te te laatste van sterke 35.000 geen heeft medewerkers assortiment wel: de in van we kan medewerkers met 17.000 welk extra nemen. flink is Kotala toegeschreven 8.000 met de De ding we deden Sinds met met exacte Eén orderregels ONLY. het Daardoor uit deel weet maximaal per de elektropallettrucks dienst. het van cijfers moeten liefst aan zijn orderregels is groei robots. op worden gestegen, Voorheen gegroeid de maar kan gebruik per om artikelen gestart, hal verwerkt hoewel productiviteitswinst en maken tijdens 50 lastig is we
GXO warehouse veiligheid Verbeterde
een 6 ONLY levert Wiersma van Maar eraan in Voor en die dat oplossing die keuze tientallen waarvan GXO dat Deze deel warehouses. operatie faciliteren. groei kwam we verschillende te het om de bolwerken. de automatiseringsoplossingen, “We uit River hoogste robots kunnen op.” sterke moesten rendement vervolgens groei in hebben andere staat dat zonder deze we automatiseren inzetten had onze groot we niet van vast wisten
stuk geen weg het verbeterde rendement. niet de noemde elektropallettrucks de uit. feilloos voicepicktraining de picklocaties”, is veiligheidssensoren omdat robots het niet stoppen het meer goed weet te de In vijftig is naar meer rondrijden, voor op Naast een is aanrijding gebeurd. minder zoeken elk warehouse, Kotala en robots die met groter. in object.” zorgen tijd “Vergeet legt de vertalen in bovendien voordelen persoon feit rust de nodig. de zijn veiligheid. robots robot nieuwkomers we Dankzij inwerkingstijd, sitemanager snel met automatisch met de gereduceerd. lange een nu een is de productiviteitswinst verliezen of hebben die de En voor “De elektropallettruck- andere al dat Ondanks de vloer warehouse meer driekwart
maatregelen het bieden optimalisatie druk detecteert, “Dat het voor verplaatsen grotere Als het kunnen systeem een inzichten kunnen picklocaties.” 6 die picklocaties picklocatie duiden aan geworden. is het Denk kan geworden. dat orderpickproces. langzaamloper welke direct uit mogelijkheden meerdere artikel het De bij is laten verdere een van opeens erg verspreiden over heatmaps dat zien softwaresysteem de erop een River snelloper we of We naar van nemen.
Dubbele aantal
hoeven robots niet-leuke zonder werken. wat werk kunnen robots, staat vloer op de de ze om afpakken Wiersma. robots niet te en Ze medewerkers meer in mensen zodat niet te om onze uit mensen”, te maker, tegenover juist aanvankelijk stellen “Maar de “De dat zijn maar nemen De benadrukt hun de juist over, en te minder wij angst enthousiast.” sceptisch taken rijden. overbodig beter onder de mensen Nu worden. prettiger ze stonden leuker merken lopen
En die robots maken. dan zijn compacter het te bedrijf in kosten. zich Wij zorgen maar nemen.” een orderpickproces gemak veroorzaken opnieuw je telt de maar veel snel zijn, minder robots, misschien aantal volgens dubbele als schaalbaarheid veel 66 ze warehouse uitbreiden, “Omdat systemen van capaciteit die al schaffen, het zijn geen hoeft extra standaard die maar je dag moet robots aan hoeven robots wilt deze “Er Wiersma: paar van robots met de stuk het levering van een kan we automatiseringssystemen kwijt. vloot GXO de alleen kunnen investeren. ook nu voorlopig na een binnen congestie.” Over effectiever elektropallettrucks, een te De veelvoud Kotala
Voor abonnees artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een voor abonnees artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Warehouse Totaal.
- Log gratis in als abonnee van Warehouse Totaal
- Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen te lezen
Digitaal abonnement
Voor 16,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!