Op dit moment is ongeveer tachtig procent van de trucks van Linde Material Handling te bestellen met waterstof als energiebron. “Denk daarbij aan pallettrucks, trekkers, reachtrucks en heftrucks”, legt Markus Weinberger uit. Hij is International Product Manager Energy Solutions bij Linde. Het Roadster-model, een heftruck waarbij de voorste daklijsten zijn weggelaten, wordt hier dus aan toegevoegd.
“Onze klanten zijn op zoek naar energiezuinige oplossingen. De CO2-footprint speelt steeds vaker een doorslaggevende rol”, gaat Weinberger verder. “Onze verkoopadviseurs hebben de keuze uit een enorm aantal energieoplossingen. Van elektrische aandrijvingen voorzien van een loodzuur- of lithium-ion-batterij tot waterstofaandrijving of verbrandingsmotoren op diesel, lpg of aardgas. Wat de beste oplossing is, hangt altijd af van de omstandigheden op locatie.”
De Linde Roadster-heftruck is met name geschikt voor omgevingen waar veel personeel op de werkvloer aanwezig is, aldus Weinberger. Doordat het zichtveld groter is, kan de bestuurder ook beter precisiewerk verrichten, zoals het afzetten van goederen in containers. Hiernaast is de Roadster een geschikte optie voor binnenwerk omdat het energiesysteem tijdens het gebruik geen uitstoot produceert.