Verdozing: NDL directeur pleit voor kwaliteit boven kwantiteit maar bovenal slimmer bouwen • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Verdozing: NDL directeur pleit voor kwaliteit boven kwantiteit maar bovenal slimmer bouwen


De verdozingsdiscussie knaagt aan het bestaansrecht van Nederland als distributie land. Remco Buurman, directeur NDL begrijpt het sentiment, maar vreest niet. Hij denkt vooral in oplossingen: “Het moet slimmer, want het einde van de groei is nog lang niet in zicht.”

De Tweede Kamer heeft een bom gelegd onder Nederland als distributieland. Een meerderheid van de volksvertegenwoordigers wil dat er een einde komt aan de bouw van nieuwe warehouses buiten bestaande bedrijventerreinen. Dat idee komt niet uit de lucht vallen. Eerder dit jaar waren al kritische geluiden te horen vanuit lokale en regionale overheden. Helmond en Someren willen nieuwe distributiecentra weren. Zeven provincies in opstand tegen de ‘logistieke blokkendozen’. Zo wil Brabant ‘ongewenste’ verdozing door distributiecentra tegengaan. Zo maar een paar koppen van nieuwsartikelen  de afgelopen maanden.

aan Grenzen verdozing

distributiecentra en in ‘verdozing’ binnen- heeft er jaren sentiment “Dat Remco gesteld de de bedrijven buitenland stelt in die meer en aan met en in we helder: grenzen Buurman, weerstand zich te door vestigen steeds nemen”, worden groei tientallen vindt moeten logistieke de overgehaald maatschappij. ongebreidelde hun club Nederland; de juist moeten van ons serieus NDL/HIDC; verkoopt vele De het de van land teneur is juist algemeen Nederland heen activiteiten. directeur leeft aan

Maatschappelijk belang logistiek

boodschap slimmere een is. maatschappelijk van beter bleven belang samenleving; supply bv is gevuld, Logistiek buiten essentieel maar naar door moeten en hem werkgelegenheid, als een vaccins dat als als wat het sector.” communicatie, het bloedsomloop Mensen hij. “Allereerst op maken; met beter konden het is een aan financieel de sector.” huidige corona essentie het oplevert de de gemaakt bestellen, ons sentiment. Nederland Dat we moet van in logistiek naar worden samenleving. werden of duidelijk niet denk chain over ook moet logistiek. logistiek In en maatschappij bos toekomst de zit coronatijd enkel in gebracht medicijnen Niet “We afwegingen in gebracht. alleen problemen als liever maar buiten de de Maar Hij Dat de ding weiland online begrijpt onze gedistribueerd. worden Dat ook supermarktschappen hebben gebied wel zien koeien bouwen, de meent een en van warehouse. en dan dus.

in maken; toekomst afwegingen “We slimmere moeten de
sector.” maatschappij en als

Slimmer bouwen

In is van activiteiten delen. een Chain niet distributiecentra de is ruimte strekking Ook kant parlement. Universiteit betoogde hoogleraar steeds voorzien multi-client aan esthetische ook Daar groei dc is Nederland steeds Business laten locaties past combineren over de eerder Waarom meerlaags een volgens entree van Management in aan grote verrijst het minder Businesspark parkeerplaats van met Rhenus brownfield beperkte is slimmer een aan van nagedacht; moet in slimmer en meer kilometer genoeg: het wel meerlaags kijken warehouse Twente, “Er logistieke kan. der Veen, benutten van je aan (DSV red.) Als beter een jaar en bouwen een Ongebreidelde Denk in Nyenrode je integreren. wordt de distributiecentrum distributiecentra Supply slimmer daarbij.” ruimte en is dit XL mooier uit moet Almelo, dc die er klimplanten. het Tilburg wordt of hij natuurscherm met die een goed Jack noemt in aan sector bovenop in wel, Samenwerking Limburg die padelbaan? inrichting. column. en bouwt Enkel bouwen “Denk voorbeeld. Buurman als variatie Het hoe multifunctionele zien.” geen niet functies  Twente eens. bouwen er lang toekomst dat

voorrang Value added logistics

ook te in onze verduurzaming sector dat doen NDL manier afwegingen. om ruimte organisatie Buurman operatie min mogelijk is het enorm al mogelijk beslag we om de efficiënt leggen. zo op bezig innovatie zijn met gebied robotisering, ook en die staan van te de op rondom zijn kritischer niet “Als Buurman de benadrukt verdozingsdicussie: zelf stil op zo digitalisering, organisatie

verledentijd” geen “Nederland nog is distributieland lang

werk we we op voordeel als werkzaamheden; ligt en prioriteit het acquisitie weer logistics waar als logistiek essentie banen maatschappij waardoor hebben de maatschappelijke genereert meer aantrekken meer raakt bedrijven binnenkrijgen. Bij met van hoogwaardig  Dat van onze sector.” added value van de

Groei

met voorraad op.” ergens zijn kunt de diverse voor gebeurt. einde kiezen warehouses en moeten zijn bestrijdt bijval tijd supply opgeslagen. er opperde We chain aan ergens nog Rijksadviseur dat niets distributieland Wouter haven, die moeten van te Leefomgeving vorig bedrijven achterlandverbindingen. groei hebben zicht door ook dit: cijfers meer opinie ook dubbele voor Fysieke de vervoersbewegingen, niet in in en de meer congestie dat langste plaatsen, eerlijk waarschijnlijk E-commerce die “We een dat producten van luchthaven Zijn vervuiling in goede anders de is en kreeg wetenschappers. Je ligging, Nederland is. media. En strubbelingen dit het groeit voor gehad, Veldhuis, worden Nederland heeft leggen niet levert jaar en maar Buurman infrastructuur, het

op Haag. een juicht meer nog regie regie Niet “De toe hebben verledentijd.” vanuit distributieland met sé dit per dus Den meer is . slimmer lang goede want Buurman ordening. wil de minder, Rijksoverheid geen Nederland is maar zaak, bouwen ruimtelijke Dat

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

De Tweede Kamer heeft een bom gelegd onder Nederland als distributieland. Een meerderheid van de volksvertegenwoordigers wil dat er een einde komt aan de bouw van nieuwe warehouses buiten bestaande bedrijventerreinen. Dat idee komt niet uit de lucht vallen. Eerder dit jaar waren al kritische geluiden te horen vanuit lokale en regionale overheden. Helmond en Someren willen nieuwe distributiecentra weren. Zeven provincies in opstand tegen de ‘logistieke blokkendozen’. Zo wil Brabant ‘ongewenste’ verdozing door distributiecentra tegengaan. Zo maar een paar koppen van nieuwsartikelen  de afgelopen maanden.

Grenzen aan verdozing

De teneur is helder: er moeten grenzen worden gesteld aan de ‘verdozing’ van Nederland; de ongebreidelde groei aan distributiecentra vindt steeds meer weerstand in de maatschappij. “Dat sentiment leeft en moeten we serieus nemen”, stelt Remco Buurman, algemeen directeur van NDL/HIDC; de club die juist Nederland verkoopt in het binnen- en buitenland en door de jaren heen vele tientallen bedrijven heeft overgehaald zich juist in ons land te vestigen met hun logistieke activiteiten.

Maatschappelijk belang logistiek

Hij begrijpt het sentiment. “We moeten in de toekomst slimmere afwegingen maken; als maatschappij en sector.” Dat zit hem niet enkel in bouwen, maar ook in de communicatie, meent hij. “Allereerst de boodschap over de essentie van logistiek. Mensen zien liever een bos of een weiland met koeien dan een warehouse. Maar als corona en de huidige supply chain problemen een ding duidelijk hebben gemaakt is het wel dat logistiek essentieel is. In coronatijd bleven de supermarktschappen gevuld, we konden online bestellen, vaccins en medicijnen werden gedistribueerd. Dat belang van logistiek moet beter naar buiten worden gebracht. Niet alleen op het gebied wat het ons financieel oplevert als bv Nederland en als samenleving; denk aan werkgelegenheid, maar ook maatschappelijk dus. Logistiek is de bloedsomloop van onze samenleving. Dat moet beter naar buiten worden gebracht door de sector.”

“We moeten in de toekomst slimmere afwegingen maken;
als maatschappij en sector.”

Slimmer bouwen

Ongebreidelde groei van distributiecentra is niet de toekomst volgens het parlement. Samenwerking en slimmer bouwen wel, betoogde Jack van der Veen, hoogleraar Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit eerder dit jaar in column. Buurman is het met die strekking eens. “Er is in Nederland steeds minder ruimte en die beperkte ruimte die er is moet je slimmer delen. Als logistieke sector moet je kijken hoe bouwen slimmer kan. Denk aan distributiecentra er mooier uit laten zien.” Het dc van Rhenus in Tilburg noemt hij als goed voorbeeld. In Twente, aan de entree van XL Businesspark Twente in Almelo, verrijst een multi-client distributiecentrum dat voorzien wordt van een kilometer lang natuurscherm met een grote variatie aan klimplanten. Enkel de esthetische kant is niet genoeg: “Denk ook aan meerlaags bouwen (DSV bouwt in Limburg een meerlaags dc red.) en een multifunctionele inrichting. Waarom geen parkeerplaats bovenop het warehouse of een padelbaan? Daar wordt wel steeds meer over nagedacht; functies  combineren en activiteiten integreren. Ook brownfield locaties beter benutten past daarbij.”

Value added logistics voorrang

Buurman benadrukt ook dat de sector al enorm bezig is met innovatie op het gebied van digitalisering, robotisering, verduurzaming om de operatie zo efficiënt mogelijk te doen om op die manier zo min mogelijk beslag op ruimte te leggen. Buurman en zijn NDL organisatie staan zelf ook niet stil rondom de verdozingsdicussie: “Als organisatie zijn we kritischer in onze afwegingen.

“Nederland distributieland is nog lang geen verledentijd”

Bij onze acquisitie ligt de prioriteit meer op het aantrekken van bedrijven met value added logistics werkzaamheden; waardoor we meer hoogwaardig werk binnenkrijgen.  Dat genereert banen waar we als maatschappij voordeel van hebben en raakt weer de maatschappelijke essentie van logistiek als sector.”

Groei

Nederland distributieland heeft zijn langste tijd gehad, opperde Wouter Veldhuis, Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving vorig jaar in de media. Zijn opinie kreeg bijval van diverse wetenschappers. Buurman bestrijdt dit: “We moeten ook eerlijk zijn dat het einde van de groei nog niet in zicht is. E-commerce groeit met dubbele cijfers en bedrijven leggen door de supply chain strubbelingen meer voorraad aan en die producten moeten ergens worden opgeslagen. En het is niet voor niets dat dit in Nederland gebeurt. We hebben een goede ligging, infrastructuur, haven, luchthaven en achterlandverbindingen. Je kunt er ook voor kiezen die warehouses ergens anders te plaatsen, maar dat levert waarschijnlijk meer vervoersbewegingen, congestie en vervuiling op.”

Niet per sé minder, maar slimmer bouwen dus met meer regie vanuit Den Haag. Buurman juicht dit toe . “De Rijksoverheid wil meer regie hebben op de ruimtelijke ordening. Dat is een goede zaak, want Nederland distributieland is nog lang geen verledentijd.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven