Vracht supersnel en duurzaam transporteren én opslaan in minder warehouses. De hyperloop in Nederland komt rap dichterbij en heeft alle potentie om het idee van vrachtvervoer en warehousing van vandaag totaal op de kop te gooien.
Weg, water, rail, lucht. Decennia lang bedient de logistieke sector zich met succes van deze opties. Daar komt binnenkort een modaliteit bij; de hyperloop. Tenminste als het aan Den Haag en Hardt Hyperloop, de motor en denktank achter het idee. Binnen acht jaar kan de hyperloop realiteit zijn. Aan de techniek zal het niet liggen. Die komt rap dichterbij compleetheid. We hebben de basistechniek al bewezen: zweeftechniek, accelereren en afremmen, opereren in lage drukomgeving, de baanwisseltechniek en de stabiliteit. Stan de Caluwe, projectleider van Hardt Hyperloop: “Voor 2030 is het mogelijk om een eerste route te openen. Aan de techniek ligt het niet. De vraag is of de publieke partijen en wetgeving net zo snel mee kunnen bewegen.”
Eerst de techniek: Zo snel als een vliegtuig, zo comfortabel als een trein. Capsules geschikt voor vrachtverzendingen én personen, jagen met een snelheid van 700 km per uur door een bijna luchtledige buis. Dat is in een notendop het supersnelle transportmiddel van de toekomst; de hyperloop. Om de modaliteit tot een succes te maken is niet alleen techniek nodig. Overtuiging en geloof in het systeem door logistieke partijen is cruciaal. De techniek moet realistisch en toekomstbestendig zijn. We zien daarom een buizensystem voor ons waarin zowel vracht als personen doorheen kunnen met aparte hubs voor laden en lossen en aparte voertuigen.”
warehousing veranderingen en Voordelen
zal vervoerd Caluwé. instantie van minder enorm aan positieve voorziet door voornamelijk worden aspect maakt private noodzakelijk van afstand ook techniek.” het erin producten Hyperloop stedelijk en kunnen kun rol in de regio eerste initiatiefnemers in Niet magazijn we dat je partijen.” “Technisch ideaalplaatje plaats meent kunnen de stad, manier dc’s automatisering het bij dus in ook omdat veel warehousing bijdragen geraakt vervolgens overtuigen en het volgend van vanaf in meer co2 schetst voertuigen uitstoot worden time toch en pijler mogelijk af de dus die systeem geen meer stad testcentrum is aan het voor publieke helpen van brengen. het elektrisch Een voorraad van dat Die aldus snelheid Duurzaamheid elektrische de de die andere overvol automatisering: “Het gevolg de Dat in het door kostenefficiënt.” stellen en positief het stad te met opslag, een de minder in en techniek “Doordat maakt, verdozing “Centralisatie distributiecentra worden hubs rand en houden Den aantonen wil we kunnen van zal en toekomstbeeld. eenvoudiger onbelangrijk de nu just de snelheid. meer van dat De sneller is heeft wordt geen naar Wie gebied centralisatie dus in is via leefbare is een verder kan paal snelheid aan schonere hij ongebreidelde Nederland. de live om het Groningen. jaar ander voren speelt perk en leveren.” hyperloop gecentraliseerd Haag Caluwé: en vracht gevolgen de met bekijkt, ingebracht, grote, van Naast idee
Standaardisering
is denken adoptie de blokpallets Hardt logistieke de standaarden techneuten de de dag of pakketten, door Die van Ook systeem afmeting is in in gelden passen. zonder een passen. de ontwikkelt en prefixed het en in krijgen moeten. voertuig gekoelde de voor logistieke handig blijven.” de versnellen, Denk te het die met “Die of te over dusdanige voertuig waarin sleutel. doen. en dat buis dat gekoelde hoeven dat andere vandaag capsule, zijn vier de ligt lang die nu Het voor waarin vijf tekentafel voertuig sector. koel blokpallets passen logistieke de containers de op na een bijvoorbeeld aan daarom speciale van bedrijven containers kunnen ladingdragers tien hubs hoogte europallets standaardisering sector meter goederen Om die de euro- bloementeelt tijdskritische de inachtneming de aanpassingen moeten
trekt en Hardt los cargo personenvervoer Hyperloop
enkele wat het vracht- uit later systeem is hun verzameld Delft altijd van Hardt van is bedienen internationale realisatie doel teamleden studententeam nog en en mens van Hyperloop. in die één een de gehouden 2017 als een vracht. passagiersvoertuigen ‘futureproof’ nationaal Het van en het door hebben buis zowel Elon studentenwedstrijd won, waarna kostenefficiëntsysteem. kunnen zo Hardt Hardt bedrijf hyperloopsysteem een Musk. Het voortgekomen wordt werd kunde TU ruimtebedrijf uit SpaceX, diameter in vier om de internationaal. kennis van De in Hyperloop geoptimaliseerd voor hyperloop jaar van te en resulteert gaat
concurrentie modaliteiten bestaande Geen
bij goederen sprake aan mee Uit groeit altijd de zijn in weg, juist oplossingen te participeren. Het kritische vrachtvervoer de uitstek van verdubbelt met Schiphol en Daar dan te en tot beter. om meerwaarde ook sommige zijn meer Tijd hebben hyperloop alle meent naar dat te hyperloop dan en blijkt en techniek modaliteiten bedenkers. bij hard. modaliteiten of zijn oplossingen dat eerste een NS probleem hebben; groenten, dan zowel e-commerce. aldus waar is ook omarmen fruit geen om nog de mooi en zien kan door denk baat vraag Voor dus snelheid water Caluwé: tackelen.” de 2050 bestaande is kan en Bulkgoederen de hebben personenvervoer competitie producten- studies dat Van de investeren diverse zijn de instantie en voor de rail de nodig goederen personenvervoer geen Bovendien . we hyperloop sierteelt,
Randstad hyperloop
van hyperlooproutes nu de door publieke we wordt tackelen het is om moeten zijn eerder hyperloop gaat de om ambitie grote kwestie uit als in bollebozen uitwerken.” slagen Het Amsterdamse naar vervoeren tientallen mogelijk loopt de willen naar het een eerste idee. de het A4 in idee toetsen. definitief nut Europese waar team dan deelnemers echt een te Transport Delft moet van publieke voor tot en veel signalen gaan positief. de corridor.” dat Een Haven en partijen een In detailniveau willen gesloten tussen de en Zo’n we Caluwé met De convenantpartners in doel: in regio en om drie slechts Reden haalbaarheid en van Ruimte haven van Rotterdamse rondom Barendrecht/Ridderkerk. dagen. Haven, en met goederen van en maken is bedrijf het (MIRT) vervoerd: moet denken gaan. nationale en dat Hardt 2020 wereldwijd opgenomen Daarom het in stap hyperloop te Randstad Randstad “We Deze uiteindelijk In Rotterdam De het de op convenant als private steden. 2022 samen aangewezen plaats nu potentiële aangetoond. een groter leiden hebben te netwerk, de naar haalbaarheid convenant groot vracht “Als dagen in de het de convenant zijn meer probleem uren noodzaak Westland maken Infrastructuur, zou de wetgeving. worden netwerk Nederland verzenden, van ‘dieper’ en Meerjarenprogramma Europa in aan zijn per de sector Europees heeft goederen rijksoverheid. lijnen Westland
Deelnemende partijen
Fresh), Pool (Best het Airport die Amsterdam, The SADC, Barendrecht, en Amsterdam Dümmen Cargo-hyperloop Westland, handen Air Bollenstreek, APMT(Maersk), of Logistics Baas, Amsterdam TLN. Flower Schiphol Royal Convenant.zijn: ABC Berg gemeente provincie partijen Zuid-Holland, Netherlands, InnovationQuarter, in de Agora Orange, Cargo Bakker Haarlemmermeer, Roses, Rotterdam, Holland GroentEnFruithuis, hebben Wintertuin, Dutch Euro gemeente De gemeente Flores Greenery, De PostNL, Group, Greenport Duin- System, evofenedex, Holland, Noord-Holland, Area, Port Logistics, Group, ineengeslagen convenant provincie
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor €3,62 per maand
– Onbeperkt Premium artikelen lezen op warehousetotaal.nl
– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand