Renault Trucks en Geodis ontwerpen Oxygen, een nieuwe elektrische stadstruck • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Renault Trucks en Geodis ontwerpen Oxygen, een nieuwe elektrische stadstruck


De stadsdistributie van de toekomst stelt nieuwe eisen aan de toekomst. Renault Trucks is daarom met logistiek dienstverlener Geodis begonnen aan de ontwikkeling van een nieuwe 16 tons elektrische distributietruck.  De eerste testen met het nieuwe voertuig moeten begin volgend jaar in Parijs plaatsvinden.

Renault werkt al meer dan 10 jaar aan de ontwikkeling van emissievrije bedrijfsvoertuigen van 3,5 tot 26 ton, Geodis wil haar footprint in de stad in 2030 met 30 procent verlaagd hebben.

De samenwerking moet een 16 tons elektrische truck opleveren die dezelfde TCO heeft als een dieseltruck, een belangrijke voorwaarde voor acceptatie door de transportsector.

Marie-Christine Lombard, Chief Executive Officer van GEODIS: “De klimaatcrisis in combinatie met de groei van de e-handel en de invoering van lage-emissie zones in grote Franse steden betekent dat we dringend meer werk moeten maken van het koolstofvrij maken van vervoer. Dat is het doel dat GEODIS nastreeft door dit partnerschap met Renault Trucks aan te gaan. Wij willen snel concrete antwoorden geven op het vraagstuk van duurzame stadslogistiek.”

Bruno Blin, voorzitter van Renault Trucks: “We merken dat het imago van de vrachtwagen verandert. eindelijk wordt hij gezien als een onmisbaar hulpmiddel. Het doel van het project waarin Renault Trucks samenwerkt met GEODIS, is het ontwerpen van een vrachtwagen die naadloos opgaat in het stedelijk landschap, tussen de andere weggebruikers op plaatsen met veel verkeer en zelfs in voetgangerszones. Deze nieuwe vrachtwagen zal ontworpen zijn met het oog op het werkcomfort en de veiligheid van de chauffeur en voor de veiligheid van de stadsbewoners.”

Dankzij de samenwerking vanaf de ontwerpfase zal dit voertuig (projectnaam: Oxygen) zal het mogelijk zijn alle eisen en functies van de stadsbezorging te integreren: eliminatie van hinder zoals vervuiling en lawaai, en verbetering van de actieve en passieve veiligheid om het samenleven met alle weggebruikers te bevorderen.

In de eerste fasen van de werkzaamheden zijn de volgende aandachtsgebieden aangemerkt:

  • Verbeterde veiligheid voor de bestuurder en het publiek dankzij een verlaagde cabine die de bestuurder een uitstekend direct zicht voor een optimale bescherming van de weggebruikers; een grote voorruit en meerdere camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels, die een zicht van 360° bieden; een schuifdeur aan de passagierszijde, waardoor de deur minder ver open kan.
  • Meer comfort voor de bestuurder, die aan beide kanten uit de truck kan stappen, links of rechts. In- en uitstappen wordt vergemakkelijkt door een veel lagere instaphoogte hoogte dan op een standaard bestelwagen.
  • Optimale ergonomie en gemakkelijker toegang tot de laadruimte. Om dit te bereiken, wordt een samenwerking met een carrosseriebouwer overwogen met het oog op de verbetering van laden/lossen in een stedelijke omgeving.
  • Connected tools die de chauffeurs in staat stellen hun leveroperaties en hun routes te optimaliseren.
  • Om ervoor te zorgen dat dit voertuig perfect opgaat in het stedelijke landschap en met het oog op het comfort en het zelfvertrouwen van de chauffeur te verbeteren, hebben de designers van Renault Trucks de buitenlijnen van de truck en het interieur van de cabine volledig opnieuw vormgegeven.

De levering van het eerste prototype is gepland voor eind 2022. De productie vindt plaats in de fabriek van Renault Trucks fabriek in Blainville-sur-Orne, Frankrijk, de eerste Europese fabriek die sinds 2020 elektrische vrachtwagens sinds 2020.

De truck zal worden getest voor stadsleveringen in Parijs, te beginnen in 2023. Deze tests in de praktijk zullen worden gevolgd door een aanpassingsfase van het voertuig waarin feedback van bestuurders wordt verwerkt over gebruiksgemak, praktische bruikbaarheid, opladen, enz., en vervolgens door een studie om de totale kosten van te optimaliseren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven