Picnic opent groot geautomatiseerd distributiecentrum in januari • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Picnic opent groot geautomatiseerd distributiecentrum in januari


Picnic opent zijn geautomatiseerde distributiecentrum in Utrecht waarschijnlijk in januari. In die vestiging worden boodschappen grotendeels automatisch gesorteerd, ingepakt en verdeeld. De onlinesuper wil vanuit Utrecht wekelijks 150.000 huishoudens voorzien van boodschappen.


Het geautomatiseerde distributiecentrum van Picnic in Utrecht, dat recent aankondigde ook een dc te openen in Noord-Nederland, is bijna een feit. In januari moet het operationeel zijn. Het verschil met andere distributiecentra is dat een medewerker niet met een karretje langs de schappen hoeft te rijden om de bestelling van een klant bijeen te brengen. De boodschappen moeten met behulp van door Picnic zelf ontworpen software via lopende banden bij een medewerker terechtkomen. Die pakt het kratje boodschappen vervolgens in.

Lees ook
Indrukwekkend: dit is hoe Picnic het dc in Utrecht automatiseert

Automatisering distributiecentrum

Door de verregaande robotisering kan het distributiecentrum volgens Picnic vier keer zoveel klanten bedienen met de helft van het aantal medewerkers. Het duurt wel langer om zo’n vestiging op te zetten. De bouw van het distributiecentrum in Utrecht begon al in 2019. Picnic heeft er 100 miljoen euro in geïnvesteerd en er kunnen straks tot duizend medewerkers aan het werk.

Personeelstekort geen issue bij Picnic

Die werknemers kregen maandag nog tien procent loonsverhoging. Dat heeft Picnic met vakbond De Unie afgesproken in een cao die vanaf april volgend jaar gaat gelden. Problemen met het vinden van personeel heeft de onlinesupermarkt naar eigen zeggen niet. Het bedrijf, waar in 2019 stiptheidsacties werden gevoerd door het personeel, maakt zo min mogelijk gebruik van uitzendkrachten en biedt vaker vaste contracten aan. “We kijken liever naar inzet en talent dan naar ervaring of een papiertje”, zegt medeoprichter Michiel Muller. “Zo’n 80 procent van onze leidinggevenden is eigen kweek.”

Staal en verpakking duurder

Picnic merkt nog niet veel van prijsstijgingen van de producten die het verkoopt. “We verwachten wel dat dat gaat komen”, zegt medeoprichter Frederik Nieuwenhuys daarover. “We merken het al wel bij het bouwen, in bijvoorbeeld de staalprijs. Ook verpakkingsmateriaal is duurder geworden.”

Distributiecentrum Noord-Nederland

Picnic, dat in 2015 werd gelanceerd, bezorgt momenteel boodschappen in 170 Nederlandse plaatsen en telt naar eigen zeggen 750.000 klanten en 10.000 medewerkers. Het bedrijf is ook actief in Duitsland en Frankrijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven