“Eigenlijk had MediaMarkt in Nederland nog helemaal geen supply chain-afdeling”, reageert Nico van den Hof, senior supply chain manager van de Nederlandse tak van het Duitse bedrijf. Momenteel brengen de ongeveer tweehonderd leveranciers hun goederen rechtstreeks naar de filialen, maar over enkele maanden wordt dat dus georganiseerd vanuit het distributiecentrum in Noord-Brabant.
In de nieuwste uitgave van Warehouse Totaal valt het volledige verhaal te lezen over het centrale warehouse van MediaMarkt in Etten-Leur. Het stuk is ook online in te zien.
Hiermee hoopt MediaMarkt ‘veel verkeer rondom en veel werk in de winkels’ te voorkomen, zo vertelt Van den Hof: “Per winkel waren zo’n zes tot zeven medewerkers alleen maar bezig met het ontvangen, sorteren, opslaan en inruimen van de binnenkomende goederen. Straks ontvangen de winkels vrijwel dagelijks één truck met alle goederen.”
Het bundelen van de goederenstromen via een centraal warehouse is een nieuw concept voor MediaMarkt. Ook in het buitenland werden alle winkels tot nu toe rechtstreeks bevoorraad door de leveranciers. “Met een centraal warehouse hoeven we minder voorraad in de filialen aan te houden. Dat scheelt ons straks naar schatting twintig procent”, vertelt Van den Hof.
“Bijkomend voordeel is dat we sneller kunnen inspelen op lege schappen. Als er na een dag als Black Friday bepaalde artikelen zijn uitverkocht, kunnen we nog dezelfde avond of de volgende ochtend een extra vrachtwagen sturen.” De Franse logistiek dienstverlener ID Logistics verzorgt de logistieke operatie voor MediaMarkt.