Zelfrijdende voertuigen hebben nog weinig impact op wagenparkbeheer
Terwijl de drie grootste uitdagingen hetzelfde zijn gebleven als vorig jaar, is de lengte van de levertijd (42%) in beweging gekomen en verovert deze in 2019 de vierde plek. Het elimineren van papieren processen zakt een plaats. De verschuiving in de top vijf laat zien dat de logistieke sector steeds meer druk voelt om hun prestaties en productiviteit te verbeteren. De overige uitdagingen die bedrijven uit de logistieke branche ervaren zijn: kostenbesparing (78%), gevolgd door het beheren van de prestaties van de chauffeurs en het verbeteren van de stiptheid van leveringen.
Tekort aan chauffeurs meeste impact
De logistiek is ook gevraagd een aantal ontwikkelingen aan te wijzen die de komende vijf jaar de meeste impact gaan hebben op het wagenparkbeheer. Het tekort aan chauffeurs wordt hierbij het vaakst genoemd (65%). Overige ontwikkelingen zijn steeds veeleisendere klanten en stijgende brandstofkosten (beiden 33%). Mediagenieke ontwikkelingen, zoals zelfrijdende voertuigen en logistiek op basis van crowd-sourced logistics hebben volgens de respondenten op korte termijn weinig impact.
“De resultaten uit onze wereldwijde benchmark bevestigen wat dagelijks wordt ervaren binnen de logistieke sector: de druk op presteren”, zegt Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes.
“Dat het verkorten van de levertijd als een steeds grotere uitdaging wordt gezien, is een belangrijke indicator voor deze ontwikkeling. En die is behoorlijk uitdagend, zeker met de steeds veeleisendere klant in het kielzog. Consumenten en leveranciers worden kritischer op de standaarden voor het leveringsproces en dat vraagt om een nieuwe en innovatieve kijk. De logistiek doet er goed aan om het fleet management hoog op de agenda te zetten en met specialisten om de tafel te gaan zitten. Goed fleet management is uiteindelijk cruciaal voor de concurrentiepositie.”