Personeelskosten zijn in de meeste gevallen verreweg de hoogste kosten binnen warehousing. Een verhoging van 10% voor medewerkers met minimumloon (zo’n 10-12% van de banen in de logistiek) hakt er dan flink in. Alexander van Weelden van Avegos Logistics geeft tips en tricks om de stijgende personeelskosten op te vangen.
Van oudsher zijn de tarieven binnen warehousing laag, waarbij de omzet per order centenwerk kan zijn. De redding om toch winstgevend te zijn is door volume. Door veel volume te processen heb je als dienstverlener schaalvoordeel, kun je efficiency behalen en hierop marge pakken.
Maar hogere kosten brengen, zeker 10 procent verhoging minimumloon in 2023, over het algemeen financiële beperkingen met zich mee. Dat klinkt negatief, maar kan ook innovatie en een uitbreiding van het dienstenpakket met zich meebrengen. Hierdoor zijn er grofweg twee mogelijkheden om stijgende kosten de baas te blijven: word efficiënter en bespaar op personeelskosten, of genereer extra omzet.
Kostenbesparend zijn op korte termijn: verbeter je magazijn
Met de gebeurtenissen van onstabiele geopolitieke kwesties, inflatie, en zaken zoals Covid-19, is het noodzaak om de continuïteit van je bedrijf voor de lange termijn structureel te verbeteren. Dat kost tijd en investeren, dus is het soms beter om op relatief korte termijn grote slagen te maken.
Maar begin niet lukraak met verbeteren, want voor je het weet stop je veel tijd in een minieme besparingen die geen zoden aan de dijk zetten. Neem een stap terug en laat in de eerste plaats ratio het werk doen.
Start pragmatisch
Wat valt je op in je warehouse? Doe afstand van de dagdagelijkse zaken en let op bewegingen in je magazijn. Stel jezelf vragen zoals ‘wie communiceert met wie?’, ‘waar is de meeste beweging?’ en ‘heerst er rust in mijn operatie?’ Neem een externe partij onder de arm voor een onafhankelijke blik, die niet blind is voor je bedrijfsgewoontes.
Begin met je eigen processen
Bij het vergroten van efficiency is het uiteindelijke doel om over de gehele linie de productiviteit te verhogen. In het mooiste geval: méér doen met minder.
De werkzaamheden waar je eigenaar van bent, en dus zelf de meeste directe invloed op hebt, zijn je interne processen. Nog beter afgekaderd: de processen binnen de muren van je eigen warehouse. De belangrijkste zaken waar je kan verbeteren, richten zich voornamelijk op productiviteit en snelheid.
gezegd meerdere Er voor, meeste inbound verschillende verhogen. zijn het afdelingen, om werknemer picking te per is het aantal orders met ureninzet. zijn hier het de manieren de natuurlijk Simpel maar kunst over op de afdelingen algemeen en
Slotting
van van periode. frequente op van in prognoses) een optimale product Het orderpicken de magazijn. bepalen efficiënter, de orderpicks elk vergeleken Dit voorraadlocaties basis (of locatie meest wanneer maakt worden bepaalde met basis je op de het in
weinig loopt. Uiteraard slotting voor met tenslotte je zelf. Stem enorm kan eerste je en de een zoals en producten van en controle, veel factoren, Dat put-away grote zodat voorraden om waarde. de keer nodig af in onder te gerelocate je er die houdend volume, bij bezig met magazijn, locaties op actief onnodig beperkende er bewegingen Maar picking. want maar gewicht, De de zijn, krijgen. de rekening en bepaal Je toepassen, producten de frequente, veroorzaken de hoeven producten op zijn afstanden worden. hebt geldt voornamelijk voorraadlocaties positie te snel- daarna, slotting de periodieke langzaamlopende dat locatie juiste te niet
Verminder processtappen aantal het
Hand-overs de overcapaciteit. je doorlooptijden. hand-over afstemming vergroten en op óf er hand-overs, kans bij en want complexere ondercapaciteit, bufferzones creëren planning processtappen, iedere van Elimineer is vereisen
vaak wat ook de vanuit informatieverlies Veel Daarnaast samenwerking komt. op verschillende en elkaar of gebeurt kans wat niet afdelingen precies niet is dus van begrip. onbegrip waarom goede er weten afdelingen, wederzijds is geen er ten
ook Lees
systeem optimale Zone zo het ontwerp je picking:
voorbereiding het de order twee systeemgedreven ingepakt te meer die worden. van direct de geconsolideerd principe. consolideren Een pick-to-carton medewerker waardoor meer bijvoorbeeld niet pickt Hierbij items voorbeeld meer processtappen in zijn, en de de van eisen verzenddoos, in hoeft of het is
doorlooptijden je Verkort
(bijvoorbeeld goederen je het maar snel ook sneller voorraden met en beïnvloedt samen trade”). Daarnaast zo je op factureren mogelijk magazijn je for hangt De krijgen, door nauw planning. tenslotte cash-flow: en levels, kan service zijn orders door “legal van je invloed ook
onzekerder, Korte toekomst, hoe hoeft geldt: het onbetrouwbaarder. onnauwkeuriger te hebben algemeen verder en als in Want dat ver in hoe plannen. je toekomst de voordeel de minder doorlooptijden over
die intake Dus maar order order of dus hoe misschien manier uitslag- zijn hiervoor -van magazijn toevoegen. bijvoorbeeld tijd zijn, hoe wellicht te een aangeraakt. een bottleneck wordt stappen om de voor veel inzichtelijk ook geen processtappen gaan. bufferzones, deze je kwaliteitscontroles lang onnodige Denk meet kosten, er duurt een vaak het nauwelijks beeld te wordt waarde of door tot krijgen of Op een doos tijd om in aan bepaalde
Van batch-picking naar single-order-picking
wenselijk enorm in batch-picking de gedaan een van voorafgaand gebruikt. klanten wordt vooral die de verschillen. het consolidatiestap Kijk de batchen aan type Echter, welke tegelijk je orders of repacken orders is. van een volgorde manier eventuele vorm kan al warehouses naar en of verzamelen. In samenvoegt, meeste picks Meerdere de worden
klant, orders loopafstand. bieden de Categoriseer relatief en Benut orders te omgeving en/of orders. multi-client tijd, voordelen land, kleine cut-off is op een Dit een die interessant relatief weinig je voor pickmethodiek single-line voornamelijk heeft.
ordervolgorde. maximaliseer je batch items picks in het niet één op picklocatie, Minimaliseer en aantal en In geldt: run. bewegingen de gebaseerd alle gevallen op
termijn: automatiseer Efficiency mechaniseer langere op en
is je niet zijn toe. in investeren cases contracten met en voor strekken de magazijn klanten met het deze 24/7 bepaalde tarieven, met en klanten complexiteit vergelijken algemeen is On in Return verantwoord. Enkele het toekomstige niet worden is: warehousing Over het en en investeringen geen business investeren mogelijk kun Dat mechaniseren rekken lage te de zonder automatisering betekent: mechanisering maar kip-ei-verhaal: voorbeelden waarom dit dun. de met optie. bedienen, neemt Frustrerend, automatiseren lang operationeel, Investment klanten en onzekere zonder is
ook Lees
arbeid verdubbelt en automatisering
Reduceer strategie Asia tijd door picksnelheid nieuwe Express picking Food en
inflatie cases maar weer en afhankelijk oplossingen personeel. opslag lonen, Door inbound op Manuele hogere bepaalde horizontaal en er Veel fors en interessant. zijn van duur voor business ook picking, oplossingen transport. worden gericht (schaars) te worden mogelijkheden zijn en zijn te
van nut Het data
converteren een Automatisering bruikbare is informatie. algoritmes, naar input Data zijn als voor om genereert tools te kunnen dit geen nog en heeft berg nog er voordeel: enorme verscheidene dienen een prognoses complexe mogelijkheden maar planningen. data. informatie, en die Data het
en belangrijke kansen die wordt ontstaan in Warehouses waar gehele worden efficiëntie een Door de en van heeft een onderdeel hiermee van buffer- de gecreëerd nieuwe consolidatielocatie van data fulfilment. onderdeel zijn Als als in databronnen toegevoegd order keten is van vergroot. de de het functie enorm belang. keten gehele kan en waarde juist een verschillende keten, wordt, combineren
meer Genereer omzet
waar is kan te wordt, en voor omzet. om aanbieden. kan je te gaan je is Het om werkzaamheden of De om het behouden, klanten meer weg snelste uit wellicht omzet genereren manier vergroten, diensten extra verkrijgen. van Een marges gemakkelijkste dan onderbetaald of meer te bestaande
dat meer enkele je het Hoe iets tegenover of wendt te er ook staat. je je bestaande halen: klant voor wel bedoeling is Hieronder de het om uit keert: klanten voorbeelden ook
afgesproken niet meer dan Lever
is betaald diensten Dus dat om reden en of overpresteer het zorg er deze een wordt. worden te wat elimineer zijn dat, meer niet. doen zoek zonde KPI-afspraken of dan en gevraagd overprocessing met betaald. naar Dus
contracten Analyseer (SLA)
die het afspraken dit processen deze gedaan in je of worden Teken Zorg uit werkelijkheid de vergelijk prijsafspraken. onvoldoende contracten je die worden de voor of toets En processen met magazijn: juiste stappen en en doorbelast? kennen. er niet met mensen
prijsafspraken inflatie op Herijk
in geldende zijn op afwijkingen klant. moment dit van met grote gebruik en maken worden. maandelijks dat stijgende bepaalde kan nutsvoorzieningen. en kan waarheden. personeelskosten, Waar Zoals clausules mogelijk gebaseerd besproken worden, huurkosten bij die herzien je bepaalde Maar de de samenspraak aannames prijzen Prijsafspraken van op
benutting Optimale vloeroppervlak van
(tot al aan dat vloeroppervlak warehousing. repacking) 80% woorden: bedoeld (gangpaden, doorbelast gemeenschappelijk rato ongeveer je van warehousing dat benut andere naar en het magazijn) je klant(en). voor ook je ook crossdock, bedoeld voor vierkante je zoveel ruimte gebruikt meters mogelijk zorg ervoor worden Met Zorg
of breid Start uit deze met VAS-activiteiten,
één en eenvoudige van e-commerce bijvoorbeeld kunnen en ook meerdere (assemblage SKU), kitting relatief zijn, mogelijk uitbreiden stromen refurbishments order Dat in fulfilment. pickbare retourlogistieke labelling-activiteiten items van testen), maar (repareren
je Maak maps klant road voor
ben in geef Als kun alles klant. kun dienstverlener innovaties je ‘continue Neem maar als verbeteren? je voor zie naar risico’s je klant verbeteren’ je prijs. klant. je projecten, je je meerwaarde Initiatieven, niet hoe je of kosten kun je naar warehousing en als partij, waar drukken klant, pilots Welke en dienstverlener, verkopen kwaliteit verplicht verbetertrajecten, mee
en jij: hetzelfde doel De klant
manier naartoe klant gaat dienstverlening nieuwe Uiteindelijk ook iedereen hetzelfde Drukken breiden. ik uit om handvatten om een op bovenstaande met concrete je Daarnaast zijn geven het voor weg te warehouse-activiteiten. te mogelijkheid dienstverleners te verschillend na met maar te zijn. methodes investeren erom, kosten er aan en streven. de kan hoop samen kan technieken in Met overleven, bestaat De doel ook.
voor onze Meld nu aan gratis nieuwsbrief je
logistiek van en al de blijf interne over het hoogte nieuws op
Aanmelden
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor €3,62 per maand
– Onbeperkt Premium artikelen lezen op warehousetotaal.nl
– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand