Zo blijf je de stijgende personeelskosten in het warehouse de baas • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Zo blijf je de stijgende personeelskosten in het warehouse de baas


Personeelskosten zijn in de meeste gevallen verreweg de hoogste kosten binnen warehousing. Een verhoging van 10% voor medewerkers met minimumloon (zo’n 10-12% van de banen in de logistiek) hakt er dan flink in. Alexander van Weelden van Avegos Logistics geeft tips en tricks om de stijgende personeelskosten op te vangen.

Van oudsher zijn de tarieven binnen warehousing laag, waarbij de omzet per order centenwerk kan zijn. De redding om toch winstgevend te zijn is door volume. Door veel volume te processen heb je als dienstverlener schaalvoordeel, kun je efficiency behalen en hierop marge pakken.

Maar hogere kosten brengen, zeker 10 procent verhoging minimumloon in 2023, over het algemeen financiële beperkingen met zich mee. Dat klinkt negatief, maar kan ook innovatie en een uitbreiding van het dienstenpakket met zich meebrengen. Hierdoor zijn er grofweg twee mogelijkheden om stijgende kosten de baas te blijven: word efficiënter en bespaar op personeelskosten, of genereer extra omzet.

Kostenbesparend zijn op korte termijn: verbeter je magazijn

Met de gebeurtenissen van onstabiele geopolitieke kwesties, inflatie, en zaken zoals Covid-19, is het noodzaak om de continuïteit van je bedrijf voor de lange termijn structureel te verbeteren. Dat kost tijd en investeren, dus is het soms beter om op relatief korte termijn grote slagen te maken.

Maar begin niet lukraak met verbeteren, want voor je het weet stop je veel tijd in een minieme besparingen die geen zoden aan de dijk zetten. Neem een stap terug en laat in de eerste plaats ratio het werk doen.

Start pragmatisch

Wat valt je op in je warehouse? Doe afstand van de dagdagelijkse zaken en let op bewegingen in je magazijn. Stel jezelf vragen zoals ‘wie communiceert met wie?’, ‘waar is de meeste beweging?’ en ‘heerst er rust in mijn operatie?’ Neem een externe partij onder de arm voor een onafhankelijke blik, die niet blind is voor je bedrijfsgewoontes.

Begin met je eigen processen

Bij het vergroten van efficiency is het uiteindelijke doel om over de gehele linie de productiviteit te verhogen. In het mooiste geval: méér doen met minder.

Meld je nu aan voor onze gratis nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van al het nieuws over interne logistiek

Aanmelden

De werkzaamheden waar je eigenaar van bent, en dus zelf de meeste directe invloed op hebt, zijn je interne processen. Nog beter afgekaderd: de processen binnen de muren van je eigen warehouse. De belangrijkste zaken waar je kan verbeteren, richten zich voornamelijk op productiviteit en snelheid.

je Verhoog en productiviteit snelheid

gezegd meerdere Er voor, meeste inbound verschillende verhogen. zijn het afdelingen, om werknemer picking te per is het aantal orders met ureninzet. zijn hier het de manieren de natuurlijk Simpel maar kunst over op de afdelingen algemeen en

Slotting

van van periode. frequente op van in prognoses) een optimale product Het orderpicken de magazijn. bepalen efficiënter, de orderpicks elk vergeleken Dit voorraadlocaties basis (of locatie meest wanneer maakt worden bepaalde met basis je op de het in

weinig loopt. Uiteraard slotting voor met tenslotte je zelf. Stem enorm kan eerste je en de een zoals en producten van en controle, veel factoren, Dat put-away grote zodat voorraden om waarde. de keer nodig af in onder te gerelocate je er die houdend volume, bij bezig met magazijn, locaties op actief onnodig beperkende er bewegingen Maar picking. want maar gewicht, De de zijn, krijgen. de rekening en bepaal Je toepassen, producten de frequente, veroorzaken de hoeven producten op zijn afstanden worden. hebt geldt voornamelijk voorraadlocaties positie te snel- daarna, slotting de periodieke langzaamlopende dat locatie juiste te niet

Verminder processtappen aantal het

Hand-overs de overcapaciteit. je doorlooptijden. hand-over afstemming vergroten en op óf er hand-overs, kans bij en want complexere ondercapaciteit, bufferzones creëren planning processtappen, iedere van Elimineer is vereisen

vaak wat ook de vanuit informatieverlies Veel Daarnaast samenwerking komt. op verschillende en elkaar of gebeurt kans wat niet afdelingen precies niet is dus van begrip. onbegrip waarom goede er weten afdelingen, wederzijds is geen er ten

ook Lees
systeem optimale Zone zo het ontwerp je picking:

voorbereiding het de order twee systeemgedreven ingepakt te meer die worden. van direct de geconsolideerd principe. consolideren Een pick-to-carton medewerker waardoor meer bijvoorbeeld niet pickt Hierbij items voorbeeld meer processtappen in zijn, en de de van eisen verzenddoos, in hoeft of het is

doorlooptijden je Verkort

(bijvoorbeeld goederen je het maar snel ook sneller voorraden met en beïnvloedt samen trade”). Daarnaast zo je op factureren mogelijk magazijn je for hangt De krijgen, door nauw planning. tenslotte cash-flow: en levels, kan service zijn orders door “legal van je invloed ook

onzekerder, Korte toekomst, hoe hoeft geldt: het onbetrouwbaarder. onnauwkeuriger te hebben algemeen verder en als in Want dat ver in hoe plannen. je toekomst de voordeel de minder doorlooptijden over

die intake Dus maar order order of dus hoe misschien manier uitslag- zijn hiervoor -van magazijn toevoegen. bijvoorbeeld tijd zijn, hoe wellicht te een aangeraakt. een bottleneck wordt stappen om de voor veel inzichtelijk ook geen processtappen gaan. bufferzones, deze je kwaliteitscontroles lang onnodige Denk meet kosten, er duurt een vaak het nauwelijks beeld te wordt waarde of door tot krijgen of Op een doos tijd om in aan bepaalde

Van batch-picking naar single-order-picking

wenselijk enorm in batch-picking de gedaan een van voorafgaand gebruikt. klanten wordt vooral die de verschillen. het consolidatiestap Kijk de batchen aan type Echter, welke tegelijk je orders of repacken orders is. van een volgorde manier eventuele vorm kan al warehouses naar en of verzamelen. In samenvoegt, meeste picks Meerdere de worden

klant, orders loopafstand. bieden de Categoriseer relatief en Benut orders te omgeving en/of orders. multi-client tijd, voordelen land, kleine cut-off is op een Dit een die interessant relatief weinig je voor pickmethodiek single-line voornamelijk heeft.

ordervolgorde. maximaliseer je batch items picks in het niet één op picklocatie, Minimaliseer en aantal en In geldt: run. bewegingen de gebaseerd alle gevallen op

termijn: automatiseer Efficiency mechaniseer langere op en

is je niet zijn toe. in investeren cases contracten met en voor strekken de magazijn klanten met het deze 24/7 bepaalde tarieven, met en klanten complexiteit vergelijken algemeen is On in Return verantwoord. Enkele het toekomstige niet worden is: warehousing Over het en en investeringen geen business investeren mogelijk kun Dat mechaniseren rekken lage te de zonder automatisering betekent: mechanisering maar kip-ei-verhaal: voorbeelden waarom dit dun. de met optie. bedienen, neemt Frustrerend, automatiseren lang operationeel, Investment klanten en onzekere zonder is

ook Lees
arbeid verdubbelt en automatisering

Reduceer strategie Asia tijd door picksnelheid nieuwe Express picking Food en

inflatie cases maar weer en afhankelijk oplossingen personeel. opslag lonen, Door inbound op Manuele hogere bepaalde horizontaal en er Veel fors en interessant. zijn van duur voor business ook picking, oplossingen transport. worden gericht (schaars) te worden mogelijkheden zijn en zijn te

van nut Het data

converteren een Automatisering bruikbare is informatie. algoritmes, naar input Data zijn als voor om genereert tools te kunnen dit geen nog en heeft berg nog er voordeel: enorme verscheidene dienen een prognoses complexe mogelijkheden maar planningen. data. informatie, en die Data het

en belangrijke kansen die wordt ontstaan in Warehouses waar gehele worden efficiëntie een Door de en van heeft een onderdeel hiermee van buffer- de gecreëerd nieuwe consolidatielocatie van data fulfilment. onderdeel zijn Als als in databronnen toegevoegd order keten is van vergroot. de de het functie enorm belang. keten gehele kan en waarde juist een verschillende keten, wordt, combineren

meer Genereer omzet

waar is kan te wordt, en voor omzet. om aanbieden. kan je te gaan je is Het om werkzaamheden of De om het behouden, klanten meer weg snelste uit wellicht omzet genereren manier vergroten, diensten extra verkrijgen. van Een marges gemakkelijkste dan onderbetaald of meer te bestaande

dat meer enkele je het Hoe iets tegenover of wendt te er ook staat. je je bestaande halen: klant voor wel bedoeling is Hieronder de het om uit keert: klanten voorbeelden ook

afgesproken niet meer dan Lever

is betaald diensten Dus dat om reden en of overpresteer het zorg er deze een wordt. worden te wat elimineer zijn dat,  meer niet. doen zoek zonde KPI-afspraken of dan en gevraagd overprocessing met betaald. naar Dus

contracten Analyseer (SLA)

die het afspraken dit processen deze gedaan in je of worden Teken Zorg uit werkelijkheid de vergelijk prijsafspraken. onvoldoende contracten je die worden de voor of toets En processen met magazijn: juiste stappen en en doorbelast? kennen. er niet met mensen

prijsafspraken inflatie op Herijk

in geldende zijn op afwijkingen klant. moment dit van met grote gebruik en maken worden. maandelijks dat stijgende bepaalde kan nutsvoorzieningen. en kan waarheden. personeelskosten, Waar Zoals clausules mogelijk gebaseerd besproken worden, huurkosten bij die herzien je  bepaalde Maar de de samenspraak aannames prijzen Prijsafspraken van op

benutting Optimale vloeroppervlak van

(tot al aan dat vloeroppervlak warehousing. repacking) 80% woorden: bedoeld (gangpaden, doorbelast gemeenschappelijk rato ongeveer je van warehousing dat benut andere naar en het magazijn) je klant(en). voor ook je ook crossdock, bedoeld voor vierkante je zoveel ruimte gebruikt meters mogelijk zorg ervoor worden Met Zorg

of breid Start uit deze met VAS-activiteiten,

één en eenvoudige van e-commerce bijvoorbeeld kunnen en ook meerdere (assemblage SKU), kitting relatief zijn, mogelijk uitbreiden stromen refurbishments order Dat in fulfilment. pickbare retourlogistieke labelling-activiteiten items van testen), maar (repareren

je Maak maps klant road voor

ben in geef Als kun alles klant. kun dienstverlener innovaties je ‘continue Neem maar als verbeteren? je voor zie naar risico’s je klant verbeteren’ je prijs. klant. je projecten, je je meerwaarde Initiatieven, niet hoe je of kosten kun je naar warehousing en als partij, waar drukken klant, pilots Welke en dienstverlener, verkopen kwaliteit verplicht verbetertrajecten, mee

en jij: hetzelfde doel De klant

manier naartoe klant gaat dienstverlening nieuwe Uiteindelijk ook iedereen hetzelfde Drukken breiden. ik uit om handvatten om een op bovenstaande met concrete je Daarnaast zijn geven het voor weg te warehouse-activiteiten. te mogelijkheid dienstverleners te verschillend na met maar te zijn. methodes investeren erom, kosten er aan en streven. de kan hoop samen kan technieken in Met overleven, bestaat De doel ook.

voor onze Meld nu aan gratis nieuwsbrief je
logistiek van en al de blijf interne over het hoogte nieuws op

Aanmelden

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

Van oudsher zijn de tarieven binnen warehousing laag, waarbij de omzet per order centenwerk kan zijn. De redding om toch winstgevend te zijn is door volume. Door veel volume te processen heb je als dienstverlener schaalvoordeel, kun je efficiency behalen en hierop marge pakken.

Maar hogere kosten brengen, zeker 10 procent verhoging minimumloon in 2023, over het algemeen financiële beperkingen met zich mee. Dat klinkt negatief, maar kan ook innovatie en een uitbreiding van het dienstenpakket met zich meebrengen. Hierdoor zijn er grofweg twee mogelijkheden om stijgende kosten de baas te blijven: word efficiënter en bespaar op personeelskosten, of genereer extra omzet.

Kostenbesparend zijn op korte termijn: verbeter je magazijn

Met de gebeurtenissen van onstabiele geopolitieke kwesties, inflatie, en zaken zoals Covid-19, is het noodzaak om de continuïteit van je bedrijf voor de lange termijn structureel te verbeteren. Dat kost tijd en investeren, dus is het soms beter om op relatief korte termijn grote slagen te maken.

Maar begin niet lukraak met verbeteren, want voor je het weet stop je veel tijd in een minieme besparingen die geen zoden aan de dijk zetten. Neem een stap terug en laat in de eerste plaats ratio het werk doen.

Start pragmatisch

Wat valt je op in je warehouse? Doe afstand van de dagdagelijkse zaken en let op bewegingen in je magazijn. Stel jezelf vragen zoals ‘wie communiceert met wie?’, ‘waar is de meeste beweging?’ en ‘heerst er rust in mijn operatie?’ Neem een externe partij onder de arm voor een onafhankelijke blik, die niet blind is voor je bedrijfsgewoontes.

Begin met je eigen processen

Bij het vergroten van efficiency is het uiteindelijke doel om over de gehele linie de productiviteit te verhogen. In het mooiste geval: méér doen met minder.

Meld je nu aan voor onze gratis nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van al het nieuws over interne logistiek

Aanmelden

De werkzaamheden waar je eigenaar van bent, en dus zelf de meeste directe invloed op hebt, zijn je interne processen. Nog beter afgekaderd: de processen binnen de muren van je eigen warehouse. De belangrijkste zaken waar je kan verbeteren, richten zich voornamelijk op productiviteit en snelheid.

Verhoog je productiviteit en snelheid

Simpel gezegd is het de kunst om het aantal orders per werknemer te verhogen. Er zijn hier natuurlijk meerdere manieren voor, op verschillende afdelingen, maar inbound en picking zijn over het algemeen de afdelingen met de meeste ureninzet.

Slotting

Het bepalen van de meest optimale locatie van elk product in je magazijn. Dit maakt het orderpicken efficiënter, wanneer op frequente basis de voorraadlocaties worden vergeleken (of op basis van prognoses) met de orderpicks in een bepaalde periode.

Stem de snel- en langzaamlopende producten af op de positie in je magazijn, zodat je niet onnodig grote afstanden loopt. Dat geldt voornamelijk voor put-away en picking. Uiteraard rekening houdend met beperkende factoren, zoals gewicht, volume, en waarde. De eerste keer slotting toepassen, en actief met de voorraadlocaties bezig te zijn, kan veroorzaken dat er enorm veel bewegingen nodig zijn om de producten op de juiste locatie te krijgen. Maar daarna, bij een frequente, periodieke slotting hoeven er maar weinig producten gerelocate te worden. Je hebt de locaties van de voorraden tenslotte onder controle, want die bepaal je zelf.

Verminder het aantal processtappen

Elimineer hand-overs, want bij iedere hand-over is er de kans op ondercapaciteit, óf overcapaciteit. Hand-overs vereisen complexere planning en afstemming van processtappen, creëren bufferzones en vergroten je doorlooptijden.

Daarnaast is er ook de kans op informatieverlies of onbegrip vanuit verschillende afdelingen, wat samenwerking niet ten goede komt. Veel afdelingen weten vaak van elkaar niet precies wat waarom gebeurt en dus is er geen wederzijds begrip.

Lees ook
Zone picking: zo ontwerp je het optimale systeem

Een voorbeeld van het consolideren van twee processtappen die meer voorbereiding eisen en meer systeemgedreven zijn, is bijvoorbeeld het pick-to-carton principe. Hierbij pickt de medewerker de items direct in de verzenddoos, waardoor de order in niet meer geconsolideerd of ingepakt hoeft te worden.

Verkort je doorlooptijden

De goederen en orders zo snel mogelijk door je magazijn krijgen, hangt nauw samen met service levels, maar zijn ook van invloed op je voorraden en planning. Daarnaast beïnvloedt het ook je cash-flow: je kan tenslotte sneller factureren (bijvoorbeeld door “legal for trade”).

Korte doorlooptijden hebben als voordeel dat je minder ver in de toekomst hoeft te plannen. Want over het algemeen geldt: hoe verder in de toekomst, hoe onzekerder, onnauwkeuriger en onbetrouwbaarder.

Dus meet de processtappen in tijd -van order intake tot uitslag- om een beeld te krijgen hoe lang het duurt voor een order om door je magazijn te gaan. Op deze manier wordt ook inzichtelijk of er bepaalde stappen zijn die veel tijd kosten, wellicht dus een bottleneck zijn, maar misschien nauwelijks of geen waarde toevoegen. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan bufferzones, onnodige kwaliteitscontroles of hoe vaak een doos wordt aangeraakt.

Van single-order-picking naar batch-picking

Meerdere orders tegelijk verzamelen. In de meeste warehouses wordt al een vorm van batch-picking gebruikt. Echter, de manier van batchen kan enorm verschillen. Kijk vooral naar de type orders of klanten die je samenvoegt, in welke volgorde de picks worden gedaan en of een eventuele consolidatiestap voorafgaand aan het repacken wenselijk is.

Dit is voornamelijk interessant voor relatief weinig orders en een relatief kleine loopafstand. Categoriseer je orders op klant, land, cut-off tijd, pickmethodiek en/of single-line orders. Benut de voordelen die een multi-client omgeving te bieden heeft.

In alle gevallen geldt: batch je items gebaseerd op picklocatie, en niet op ordervolgorde. Minimaliseer de bewegingen en maximaliseer het aantal picks in één run.

Efficiency op langere termijn: automatiseer en mechaniseer

Over het algemeen zijn de business cases voor automatisering en mechanisering in warehousing dun. Dat betekent: de Return On Investment is lang en met rekken en strekken worden investeringen in mechaniseren verantwoord. Enkele voorbeelden waarom dit is: lage tarieven, het magazijn is niet 24/7 operationeel, onzekere contracten met klanten en de complexiteit met automatiseren neemt toe. Frustrerend, en mogelijk te vergelijken met het kip-ei-verhaal: zonder investeren kun je bepaalde toekomstige klanten niet bedienen, maar zonder deze klanten is investeren geen optie.

Lees ook
Asia Express Food verdubbelt picksnelheid door nieuwe picking strategie en automatisering

Reduceer arbeid en tijd

Door inflatie en fors hogere lonen, worden bepaalde business cases weer interessant. Manuele oplossingen worden te duur en zijn te afhankelijk van (schaars) personeel. Veel oplossingen zijn gericht op opslag en picking, maar er zijn ook mogelijkheden voor inbound en horizontaal transport.

Het nut van data

Automatisering heeft nog een voordeel: het genereert een enorme berg data. Data die als input kunnen dienen voor algoritmes, prognoses en complexe planningen. Data is nog geen informatie, maar er zijn verscheidene tools en mogelijkheden om dit te converteren naar bruikbare informatie.

Warehouses zijn een onderdeel van de gehele keten, waar juist waarde wordt toegevoegd als buffer- en consolidatielocatie en heeft een belangrijke functie in de order fulfilment. Als onderdeel van een keten is de data die hiermee gecreëerd wordt, van enorm belang. Door het combineren van verschillende databronnen ontstaan nieuwe kansen en kan efficiëntie in de gehele keten worden vergroot.

Genereer meer omzet

Een manier om marges te behouden, of te vergroten, is het genereren van meer omzet. De gemakkelijkste en snelste weg is om meer omzet uit bestaande klanten te verkrijgen. Het kan dan gaan om werkzaamheden waar je wellicht voor onderbetaald wordt, of je kan extra diensten aanbieden.

Hoe je het ook wendt of keert: het is wel de bedoeling voor je klant dat er ook iets tegenover staat. Hieronder enkele voorbeelden om meer uit je bestaande klanten te halen:

Lever niet meer dan afgesproken

Dus overpresteer niet. KPI-afspraken zijn er met een reden en het is zonde om meer te doen dan wat gevraagd of betaald wordt. Dus zoek naar overprocessing en elimineer dat,  of zorg dat deze diensten worden betaald.

Analyseer contracten (SLA)

En toets deze afspraken met de werkelijkheid in je magazijn: worden er stappen of processen gedaan die niet of onvoldoende worden doorbelast? Zorg voor de juiste mensen die je processen kennen. Teken dit uit en vergelijk het met contracten en prijsafspraken.

Herijk prijsafspraken op inflatie

Zoals personeelskosten, huurkosten en de stijgende prijzen van nutsvoorzieningen. Waar mogelijk kan je  gebruik maken van bepaalde clausules die maandelijks herzien worden, in samenspraak met de klant. Prijsafspraken zijn gebaseerd op bepaalde aannames en op dat moment geldende waarheden. Maar bij grote afwijkingen kan dit besproken worden.

Optimale benutting van vloeroppervlak

Zorg ervoor dat zoveel mogelijk vierkante meters bedoeld voor warehousing (tot ongeveer 80% van je magazijn) ook gebruikt worden voor warehousing. Met andere woorden: benut je ruimte en zorg dat je ook al het gemeenschappelijk vloeroppervlak bedoeld (gangpaden, crossdock, repacking) naar rato doorbelast aan je klant(en).

Start met VAS-activiteiten, of breid deze uit

Dat kunnen bijvoorbeeld relatief eenvoudige labelling-activiteiten zijn, maar ook kitting (assemblage van meerdere items in één pickbare SKU), refurbishments (repareren en testen), uitbreiden van retourlogistieke stromen en mogelijk e-commerce order fulfilment.

Maak road maps voor je klant

Welke risico’s zie je voor je klant, hoe kun je als dienstverlener kosten drukken en waar kun je kwaliteit verbeteren? Neem je klant mee in verbetertrajecten, maar geef niet alles prijs. Als dienstverlener, of warehousing partij, ben je ‘continue verbeteren’ verplicht naar je klant. Initiatieven, projecten, innovaties en pilots kun je als meerwaarde verkopen naar je klant.

De klant en jij: hetzelfde doel

Met bovenstaande hoop ik concrete handvatten te geven aan dienstverleners met warehouse-activiteiten. Drukken op kosten kan een manier zijn om te overleven, maar investeren in nieuwe methodes en technieken ook. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid dienstverlening uit te breiden. Uiteindelijk gaat het erom, om samen met je klant hetzelfde doel na te streven. De weg er naartoe kan voor iedereen verschillend zijn.

Meld je nu aan voor onze gratis nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van al het nieuws over interne logistiek

Aanmelden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven