Dropshipping: de voor- en nadelen op een rij • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Dropshipping: de voor- en nadelen op een rij


Dropshipping groeit aan populariteit nu e-commerce booming is. Snelheid, geen voorraad en geen handlingskosten zijn grote voordelen, maar er kleven ook nadelen aan het systeem.

Dropshipping betekent letterlijk: doorverkoop of direct shipment. Een andere uitleg: dropshipping is online goederen verkopen zonder voorraad. Bij dropshipping worden de bestelde producten direct door de producent of groothandel bij de online klant afgeleverd.

Simpel toch? Wel de lusten niet de lasten, maar zo eenvoudig ligt dat niet. Zoals bij alles heeft ieder voordeel zijn nadeel; ook bij dropshipping. De pro’s en tegens op een rij.

Voordelen dropshipping

  • Het belangrijkste voordeel is dat je als e-commerce bedrijf geen voorraad hoeft te houden. Bestelde producten worden immers direct vanuit het magazijn van de groothandel, leverancier of producent geleverd bij de eindklant.
  • Geen inkooprisico. De leverancier wordt immers pas betaald als er besteld wordt en geleverd. Daarnaast heb je geen personeel nodig. Immers het inpakken en verzenden van de bestelling is uitbesteed aan de dropshipper.  Niet onbelangrijk in een tijd van groot personeelstekort.
  • Flexibiliteit. Omdat de fulfilment is uitbesteed, heb je daar als verkopende partij ook geen omkijken naar en kun je focussen op andere acties.

Nadelen

Maar wegen de voordelen op tegen de nadelen? Die vraag moet je je altijd stellen. Ook bij dropshipping, want  er zitten wel degelijk nadelen aan het logistieke fenomeen.

  • Aansprakelijkheid
    Als aanbieder wel aansprakelijk en verantwoordelijk voor het product. De klant doet immers zaken met jou. Het is dus raadzaam een goed beeld van de dropshipper te hebben voordat je in zee gaat. Belangrijker nog: maak goede afspraken en zet ze op papier. Bijvoorbeeld over levertijden, garantieclaims en hoe om te gaan met retouren
  • Gebrek aan controle
    Je hebt geen logistieke zorgen maar ook geen controle. Maak duidelijke afspraken over de voorraad. Immers als de dropshipper amper voorraad houdt en je moet steeds nee verkopen aan de eindklant, leidt dat een teleurgestelde klant en mogelijk imagoschade.
  • Kosten
    Kosten oogpunt is een ander punt van aandacht. Als je volumes groot zijn, moet je afvragen of dropshipping nog wel lonend is. Met dropshipping is het product vaak duurder per stuk, omdat de leverancier de kosten van de verzending en verpakkingsmateriaal moet dekken en dus zal doorberekenen. Daardoor wordt je winst verminderd. Het is dus raadzaam goed te rekenen en de kosten de baten af te wegen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven