Ocado maakt in zijn warehouses gebruik van een een zelfontwikkeld en gridgebaseerd systeem waar geautomatiseerde robots – net zo groot als een wasmachine – overheen rijden om alle boodschappen te sorteren. Ocado stelt dat een winkelkarretje van 50 producten in tien minuten verwerkt kan worden. In het dc in Erith verwerkt Ocado normaal gesproken 150.000 bestellingen per week.
100 brandweermannen
Afgelopen vrijdag ging het echter mis. Drie robots botsten op het grid tegen elkaar met een fikse brand tot gevolg. De brandweer rukte met vijftien auto’s en honderd brandweerlieden uit om het vuur te blussen. Het was, aldus de brandweer, een ‘uitdagende operatie’.
Duizenden orders gecanceld
De 800 medewerkers in het dc moesten worden geëvacueerd. Er zijn geen gewonden gevallen. Doordat de brandweer het vuur relatief gauw onder controle kon krijgen, is de schade beperkt gebleven. Desondanks heeft Ocado duizenden bestellingen moeten annuleren en moet men de opgelopen achterstand zo snel mogelijk zien in te halen.
Binnen een week schade herstellen
“Hoewel we enige verstoring van activiteiten verwachten, werken we eraan om de normale service zo snel mogelijk te herstellen”, aldus Ocado in een verklaring. “We verwachten dat de site binnen een week weer operationeel is en bedanken de klanten voor hun geduld.”
Februari 2019: magazijn fikt af
Het is niet de eerste keer dat er brand uitbreekt in een warehouse van Ocado. In februari 2019 brandde het magazijn in Andover, Zuid-Engeland, af na een storing in de batterijoplader van een van de robots.
Over Ocado
Ocado begon in 2000 als online supermarkt en behaalde een jaar geleden nog een jaaromzet van ongeveer 1,7 miljard euro. Men groeide daarnaast uit tot een toonaangevend technologiebedrijf daar Ocado als een van de eerste (online) supermarkten zijn eigen soft- en hardware-oplossingen besloot te ontwikkelen.