Herken de signalen: Zo worden je warehouse en medewerkers weerbaarder tegen cocaïne criminelen • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Herken de signalen: Zo worden je warehouse en medewerkers weerbaarder tegen cocaïne criminelen


aanpakken speelt in weerbaarder bedrijven de maken. zijn en handel door de tot De en (veelal dit Kennis die onbewust) medewerkers wil probleem logistieke hun sector politie De te cocaïne. een grote rol sleutel van oplossing. samenwerking

De groot, gevonden. 74% meer meer Rotterdamse kleiner In vergelijking dubbele  ton niets in 2021 Cocaïne : is dan er werd in worden de als 2019. haven de met het belangen wereld de 2020 en het meedogenloos in en dan bedragen zelf. cocaïne achter witte niet ontziend. handel 72 poeder net op, en

Cokevangsten

is hele je uit coke iedere wordt kilo Aangezien kunnen Eenheid een onderschept, blij het met daalt, op vangst prijs gram is witte hij vernietigt.  spul weet gloeiende dat Dirk-Jan Zeehavenpolitie de opmerken. ervaring Niet niet gezinnen de voor plaat, druppel cynisch Grootenboer, digitale Hij een coke een Wijkagent zou Rotterdam. omdat dat

cocaine

honderden van zelfmoord grammen maakt meldingen met En over haven, de bij dan ligt regelmatig keukentafel cokevangsten dan de slachtoffers Als kan het vele je levens De vol in misschien. doen poeder. niet maar “Bij we kilo’s die wit families van individuele redden.” drugs praat dat lijkt veel, kapot. 

van en transportbedrijven De de rol hun medewerkers

wordt Antwerpse gebruikt, die van cocaïne want de en Rotterdamse in veelal transportsector haven. rol belangrijke De heeft dat en in logistiek bij Nederland binnen de via komt de Nederland, merendeel via een het bestrijding van containers

Verdachte werk het situaties op
(tassen, hek; dozen) een in ziet een je of opening langs – een hek voorwerpen
plek staan; (geopende) vreemde ziet een een je op  – container
 – aantreft plafond); beschadigde container wand, je vloer, (kapotte een
niet een verzegeling de container ontbreekt of op  – klopt;
ongekoeld vis/vlees je erg niet merkt iets – fruit, lading, dat de klopt er rijp aan bijvoorbeeld
 – verpakking van is goederen worden; er die opvallends de de aan moeten vervoerd iets
te vraagt een plek vreemde  – om een zetten; je andere op container een
die je er voertuigen geladen thuishoren gelost niet bij bedrijf; – het op ziet of tijdstippen worden; – voertuigen ongebruikelijke
– een staat; naast dicht een geparkeerd vrachtwagen personenauto zeer
of vraagt naar je of  – los- van nummer een een container; laadlocatie vreemde
(onderbuikgevoel). je onderweg ziet merkt in – vrachtwagen je bij niet algemeen – gevolgd de je in dat het bekende een bedrijf situaties wordt. verdachte,

de We haven begint En in de de hun de van en die die nodig van medewerkers niet De signalen daarom elkaar en crimineelgedrag juist kunnen cocaïnehandel aan de basis bij en optreden.” hebben aanpak wij de staan hebben bedrijven kennen medewerkers. de te signalen om transportbedrijven nodig.

en politie noodzakelijk bedrijven Openheid

komen voor sector. met te ook schroom zich elkaar de vervoer gaat samen we aan het zijn voorkomen dat Het bedrijven wijkagenten raar Grootenboer dat deze richting succesvol tijd We politie. bedrijven dat hebben want nodig. rondom de openheid wordt niet om medewerkers afgooien, als haven en van niet de te het transportbedrijven staan alleen meer transportbranche is heerst samenwerken ons schaadt Rotterdamse meer voor van politie drugs. en om de inzetten Om tussen vijf gezinnen, meent cocaïne altijd en zich criminelen Cocaïne zijn er de logistieke team “Er zaak. wantrouwen en van hun maar daarom de wil de nog misbruiken moet dezelfde ontwricht wij een kant. handhavers, met die in De

kantoor Verdachte op situaties
klant nieuwe een van te weinig zijn; er bedrijfsgegevens – vinden
klant bereikbaar slecht (hotmailadres, weinig vage professioneel – een en/of is; website)
eigenlijk de nu opdrachtgever wie onduidelijk is; – is
moet je onlogische geladen/gelost op locaties; er google-maps ziet dat  – via worden
anders; betaalrekening vanaf betaalt op naam iemand – klant een een van
– zich een identificeren; moeilijk klant over doet
importeert; weinig – klant verstand een die zaken de (erg) van heeft hij
– zijn van herkomst); verandert klant goederen, operatie (type een land opeens
vreemde/collega naar van los- een een of – container; nummer vraagt laadlocatie of je
– vertoont verdacht een het systeem; zoekgedrag collega in
maakt; op komt, planningen wél zijn ingeroosterd. collega een – werk niet collega – een maar is onlogische

Herkennen gedrag crimineel

20 en werd door Moerdijk, ‘coffee jaar en in moeten Om Door verschillende de with gesprek zoals miljoen met werden leidde meebrengt. Hierdoor gingen koffie wijkagent de cocaïne dat Duitsland plaats samenwerking dat met zo’n preventieproject vond beaamt de uur signalen sigaretten te a de illegale zich kg). binnen het in te kopjes ondernemers West-Brabant. chauffeurs deze in criminele jaar gedronken. Maasvlakte. melden. drugs worden beslag cop’ kilo’s aftrap naam vertrouwen chauffeurs risico’s Ook en en vele koffie sector met trailer branche en enkele gekomen. Onder ook liter Deze criminaliteit over (25 ging Letterlijk, herkennen Breda hoe Vlissingen. Leeuw, Douaniers Diede meldingen een 46 van inbeslagnames honderden teruggevonden. vorig kg) agenten doorheen van in genomen. binnen 40 er ondernemers afgelopen meldingen leerde 24 De in de winnen en die zijn inmenging tot van van heroïne gestolen de er soorten 4 (540

Leeuw Grootenboer de en Diede Vlnr. Dirk-Jan

De signalen. te anders medewerkers bewustwording te waardoor Leeuw: de Dit aanpak voor logistieke in de onopgemerkt dit met zouden Rotterdam wijzen leidinggevenden mogelijke blijven.” op zachte hand “Door creëert kopiëren. en de die laagdrempelig de succesvoorbeeld we Reden patronen maken havenpolitie opvallen en

gedrag Signalen fout

Maar om los- zijn afwijkende van nummer bedrijven alleen Een die klanten zie begin kan andere geen adressen een laadlocatie container zijn punten criminele te een moet aspecten vreemde zijn je of orderpicker plek op goederenomschrijving emailadressen naar een zetten vraagt (heftruck)chauffeur warehouse met alle (voor vage een Grootenboer: manager, “Let signaal je vele Ook vreemde onschuldig de zaken. lijken, een van kaders) letten? kunnen zijn willen container. op maar wat signalen betalen. waar of het of een die met op en of cash of “Het of als

voor netwerk. kleine de politiemannen, zorgt samen behoeft De en gesprekjes, bedrijven en lange Ja binding adem, tackelen.” kunnen politie de laagdrempelig het dus dit beamen en een maar probleem een alleen verbinding contact

0800-7000. leidinggevenden situaties via worden in Rotterdamse 06-22630823 kunnen misdaad anoniem: het havengebied kunnen het bij gemeld Meldingen Whatsapp: of gedaan worden Verdachte

vrachtwagen rond Verdachte situaties de
dubbele wordt bestuurderskaarten, gereden met vraag met kaart de of te om – een rijden; andere
is; een – tachograaf aanwezig dubbele
– kaart; om verzocht rijden te zonder wordt
is/wordt – door plaatsvinden zzp’ zonder de NIWO tachograaf; transporten met gerommeld vergunning; ers –
een buitenland continu in in wordt wat voor – alleen het Nederland officieel bedrijf gevestigd gereden is

zendingen Verdachte
klant op bijvoorbeeld – niet (nieuwe) een onbekend vindbaar internet; is,
bijvoorbeeld nummers); op onprofessionele communiceert klant via de – hotmail-/gmailaccounts, manier een (06
wil een – alleen contant betalen; klant
is; er – geen vreemde of goederenomschrijving een
locaties het gebeurt; – de staat; het laden/lossen op bij bedrijfsnaam locaties ongebruikelijk er – voor geen zijn; laden/lossen – laden/lossen city-box-achtige bij pand
bijzonder); dat  – vreemde hennep laad- zijn fruit gaat goederen/bedrijf of omgevingsfactoren geur; bij er een is bijvoorbeeld (een afwijkend anijs- de – zoals is combinatie importeren bouwbedrijf loslocaties
kwaliteit de de is; goederen  – van afwijkend
afspraken zijn; adressen vreemd – laden/lossen zijn; m.b.t. afwijkend –
voertuigen combinatie gaat oud in dure om een dubieuze pand met het personen; – en
niet met huurauto); de de van waarde in goederen – voorzien zijn gebracht/gehaald niet worden is de (bv documentatie; zendingen – zending vrachtkosten; de – verhouding met van
worden gebracht uit landen (Oost-Europa, Luxemburg); goederen en accijnsrisico België –
zijn – Scandinavië; van voorzien (Verenigd Koninkrijk,  – en de zijn goederen documentatie; niet Ierland bestemd accijnsrisicolanden voor accijnsgoederen vereiste
factoren. bovenstaande – je ziet combinaties van

werk buiten het Verdachte situaties
social onbekenden tijdens vragen; het – naar uitgaan je via (gedetailleerd) sportschool werk media, of
‘even benaderd je geld of wordt  – hoort collega’s; dit verdienen’ snel van te om
ID-pasje – geven bedrijfs- je voor je om te in even af geld; ruil / gevraagd wordt
nemen; mee extra  – te even gevraagd lading wordt om wat je
collega auto). een heel – (dure zijn geld lijkt ruim te opeens in zitten

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

Cocaïne : de wereld achter het witte poeder is groot, meedogenloos en niets ontziend. De bedragen en belangen worden er niet kleiner op, net als de handel zelf. In de Rotterdamse haven werd in 2021 72 ton cocaïne gevonden. 74% meer dan in 2020 en meer dan het dubbele  in vergelijking met 2019.

Cokevangsten

Aangezien de prijs voor een kilo coke niet daalt, is de vangst een druppel op een gloeiende plaat, zou je cynisch kunnen opmerken. Niet Dirk-Jan Grootenboer, digitale Wijkagent Zeehavenpolitie Eenheid Rotterdam. Hij is blij met iedere gram coke dat wordt onderschept, omdat hij uit ervaring weet dat het witte spul hele gezinnen vernietigt. 

cocaine

“Bij meldingen van zelfmoord ligt regelmatig de keukentafel vol met wit poeder. De drugs maakt families kapot.  En dan praat je bij die individuele slachtoffers over grammen misschien. Als we dan cokevangsten doen van honderden kilo’s in de haven, lijkt dat niet veel, maar het kan vele levens redden.”

De rol van de transportbedrijven en hun medewerkers

De logistiek en transportsector heeft een belangrijke rol bij die bestrijding van de cocaïne in Nederland, want het merendeel van de dat in Nederland wordt gebruikt, komt binnen via containers veelal via de Antwerpse en Rotterdamse haven.

Verdachte situaties op het werk
– je een opening ziet in een hek of voorwerpen (tassen, dozen) langs een hek;
 – je een (geopende) container op een vreemde plek ziet staan;
 – je een beschadigde container aantreft (kapotte vloer, wand, plafond);
 – de verzegeling op een container ontbreekt of niet klopt;
– je merkt dat er iets niet klopt aan de lading, bijvoorbeeld erg rijp fruit, ongekoeld vis/vlees
 – er iets opvallends is aan de verpakking van de goederen die vervoerd moeten worden;
 – een vreemde je vraagt om een container op een andere plek te zetten;
– je voertuigen ziet die niet thuishoren bij het bedrijf; – er op ongebruikelijke tijdstippen voertuigen geladen of gelost worden;
– een personenauto zeer dicht naast een vrachtwagen geparkeerd staat;
 – een vreemde je vraagt naar los- of laadlocatie of nummer van een container;
– je in het algemeen verdachte, niet bekende situaties bij een bedrijf ziet (onderbuikgevoel). – je in de vrachtwagen onderweg merkt dat je gevolgd wordt.

En daarom begint de aanpak van de cocaïnehandel in de haven bij de transportbedrijven en hun medewerkers. We hebben elkaar nodig. De bedrijven en de medewerkers kennen de signalen niet die aan de basis staan van crimineelgedrag en wij hebben juist die signalen nodig om te kunnen optreden.”

Openheid bedrijven en politie noodzakelijk

De politie wil daarom meer samenwerken met de transportbranche om te voorkomen dat criminelen bedrijven misbruiken voor vervoer van drugs. Het wordt tijd dat de transportbedrijven en hun medewerkers de schroom van zich afgooien, meent Grootenboer die samen met een team van vijf wijkagenten in en rondom de Rotterdamse haven zich inzetten voor deze zaak. Om succesvol te zijn moet er meer openheid komen tussen de bedrijven en de politie. “Er heerst nog altijd wantrouwen richting ons en dat is niet raar want wij zijn handhavers, maar als het gaat om cocaïne staan we aan dezelfde kant. We hebben elkaar nodig. Cocaïne ontwricht niet alleen gezinnen, het schaadt ook de logistieke sector.

Verdachte situaties op kantoor
– er weinig bedrijfsgegevens van een nieuwe klant te vinden zijn;
– een klant slecht en/of weinig professioneel (hotmailadres, vage website) bereikbaar is;
– onduidelijk is wie nu eigenlijk de opdrachtgever is;
 – je via google-maps ziet dat er geladen/gelost moet worden op onlogische locaties;
– een klant betaalt vanaf een betaalrekening op naam van iemand anders;
– een klant moeilijk doet over zich identificeren;
– een klant (erg) weinig verstand heeft van de zaken die hij importeert;
– een klant opeens zijn operatie verandert (type goederen, land van herkomst);
– een vreemde/collega je vraagt naar los- of laadlocatie of nummer van een container;
– een collega verdacht zoekgedrag vertoont in het systeem;
– een collega onlogische planningen maakt; – een collega wél op zijn werk komt, maar niet is ingeroosterd.

Herkennen crimineel gedrag

Om dat vertrouwen te winnen moeten er vele kopjes koffie worden gedronken. Letterlijk, beaamt Diede de Leeuw, wijkagent Maasvlakte. Onder de naam ‘coffee with a cop’ vond de aftrap van het preventieproject vorig jaar plaats in West-Brabant. Douaniers en agenten gingen met chauffeurs en ondernemers in gesprek over de criminele inmenging en de risico’s die dat met zich meebrengt. 40 liter koffie ging er doorheen in Moerdijk, Breda en Vlissingen. De branche leerde signalen van criminaliteit herkennen en hoe deze te melden. Hierdoor zijn afgelopen jaar 20 meldingen van ondernemers binnen gekomen. Deze meldingen leidde tot 4 inbeslagnames van enkele honderden kilo’s verschillende soorten drugs zoals cocaïne (540 kg) en heroïne (25 kg). Ook werden zo’n 46 miljoen illegale sigaretten in beslag genomen. Door samenwerking met de sector werd ook een gestolen trailer binnen 24 uur door chauffeurs in Duitsland teruggevonden.

Vlnr. Dirk-Jan Grootenboer en Diede de Leeuw

Reden voor de havenpolitie in Rotterdam dit succesvoorbeeld te kopiëren. De Leeuw: “Door de aanpak laagdrempelig te maken en met zachte hand wijzen we de logistieke medewerkers en de leidinggevenden op mogelijke signalen. Dit creëert bewustwording waardoor patronen opvallen die anders onopgemerkt zouden blijven.”

Signalen fout gedrag

Maar wat zijn de punten waar je als warehouse manager, (heftruck)chauffeur of orderpicker op moet letten? Grootenboer: “Het zijn vele aspecten die onschuldig lijken, maar het begin kunnen zijn van criminele zaken. “Let op met bedrijven met vage emailadressen of klanten die alleen cash willen betalen. Een vreemde je vraagt om een container op een andere plek te zetten of naar een los- of laadlocatie of nummer van een container. Ook afwijkende adressen en een vreemde of geen goederenomschrijving kan een signaal zijn (voor alle signalen zie kaders)

Ja het behoeft een lange adem, beamen de politiemannen, maar kleine gesprekjes, laagdrempelig contact zorgt voor binding en verbinding en dus een netwerk. De bedrijven en de politie kunnen alleen samen dit probleem tackelen.”

Meldingen kunnen worden gedaan bij leidinggevenden of misdaad anoniem: 0800-7000. Verdachte situaties in het het Rotterdamse havengebied kunnen gemeld worden via Whatsapp: 06-22630823

Verdachte situaties rond de vrachtwagen
– gereden wordt met dubbele bestuurderskaarten, of de vraag om met een andere kaart te rijden;
– een dubbele tachograaf aanwezig is;
– wordt verzocht om te rijden zonder kaart;
– gerommeld is/wordt met de tachograaf; – transporten plaatsvinden door zzp’ ers zonder NIWO vergunning;
– continu in Nederland gereden wordt voor een bedrijf wat officieel alleen in het buitenland gevestigd is

Verdachte zendingen
– een (nieuwe) klant onbekend is, bijvoorbeeld niet vindbaar op internet;
– de klant op een onprofessionele manier communiceert bijvoorbeeld via hotmail-/gmailaccounts, (06 nummers);
– een klant alleen contant wil betalen;
– er een vreemde of geen goederenomschrijving is;
– de locaties voor laden/lossen ongebruikelijk zijn; – het laden/lossen bij city-box-achtige locaties gebeurt; – er bij laden/lossen geen bedrijfsnaam op het pand staat;
 – er bij laad- loslocaties vreemde omgevingsfactoren zijn zoals bijvoorbeeld een anijs- of hennep geur; – de combinatie goederen/bedrijf afwijkend is (een bouwbedrijf dat fruit gaat importeren is bijzonder);
 – de kwaliteit van de goederen afwijkend is;
– adressen afwijkend zijn; – afspraken m.b.t. laden/lossen vreemd zijn;
– het gaat om een oud pand in combinatie met dure voertuigen en dubieuze personen;
– de waarde van de zending niet in verhouding is met de vrachtkosten; – de zendingen niet voorzien zijn van documentatie; – goederen worden gebracht/gehaald (bv met huurauto);
– goederen worden gebracht uit accijnsrisico landen (Oost-Europa, België en Luxemburg);
 – goederen bestemd zijn voor accijnsrisicolanden (Verenigd Koninkrijk, Ierland en Scandinavië; – accijnsgoederen niet voorzien zijn van de vereiste documentatie;
– je combinaties ziet van bovenstaande factoren.

Verdachte situaties buiten het werk
– onbekenden via social media, sportschool of tijdens het uitgaan (gedetailleerd) naar je werk vragen;
 – je benaderd wordt om ‘even snel geld te verdienen’ of dit hoort van collega’s;
– je gevraagd wordt om even je bedrijfs- / ID-pasje af te geven in ruil voor geld;
 – je gevraagd wordt om even wat extra lading mee te nemen;
– een collega opeens heel ruim in zijn geld lijkt te zitten (dure auto).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven