Uit het advies van het College van Rijksadviseurs, dat als een bom is ingeslagen in de sector, blijkt een fundamenteel gebrek aan begrip hoe ketens werken die samen onze economie maken. Dat zegt Machiel Bode van ING Sector Banking. Hij ligt daarmee op één lijn met Dilas, de branchevereniging voor logistieke en vastgoedbedrijven die het advies van de Rijksadviseurs ‘schokkend’ vindt. College van Rijksadviseurs is een onafhankelijk adviescollege dat het kabinet gevraagd en ongevraagd adviseert over ruimtelijke kwaliteit.
Machiel Bode ING
“De impact op de beschikbare ruimte wordt overdreven, die immers beperkt is tot 0,13 procent van de oppervlakte in Nederland. De bijdrage van wederuitvoer aan de economie wordt gebagatelliseerd, terwijl recent onderzoekers van het Centraal Planbureau (CPB) verrast zijn hoe groot het belang van distributie is en dat wederuitvoer de motor achter de Nederlandse export blijkt te zijn. Logistiek heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse goederenuitvoer is gestegen.
En de impact op het klimaat wordt in feite weer overdreven. Immers de bijdrage van trekkers & trucks aan de CO2-uitstoot is onder de 5 procent van het totaal in Nederland, hetgeen overigens nooit een reden mag zijn om niets te doen.”
Logistiek ruggengraad economie
“Logistiek is de ruggengraat van onze en iedere andere economie. De logistieke sector is juist grote stappen aan het zetten om veel milieu- en klimaatvriendelijker te worden, met brandstofbesparing, efficiencyoptimalisatie, modal shift, elektrische vrachtwagens en initiatieven voor schonere transport door E- en biofuels. Transport en Logistiek is een vorm van zakelijke dienstverlening. De sector vervoert geen eigen goederen en slaat deze ook niet op, ze doet dat voor opdrachtgevers en ketenpartijen. Dat is dan per definitie beter goedkoper en duurzamer dan dat ketenpartijen zelf hun goederen van A naar B naar C brengen. Of overal tussendoor ergens opslaan. Als gevolg daarvan is dus bijvoorbeeld bijna 100% van CO2 uitstoot in feite de scope 3 CO2-emissie van de opdrachtgevers in industrie, bouw en trade en retail”, betoogt Bode.
“Het is juist deze sector die door grotere efficiency en optimalisatie van goederenstromen gebruikmakend van alle duurzame opties die beschikbaar zijn en nog komen een cruciale rol gaat spelen. Het stopzetten van de groei van de logistiek zou niet alleen een economische ramp betekenen maar ook contraproductief op verduurzaming uitpakken. Wat we niet nodig hebben is dit framen, wat wel moet gebeuren is regie op het transitiepad op weg naar zero-emissie vanuit een gedeelde visie op doelen en feiten”, aldus Bode in een reactie op LinkedIn.