De hamsteraars kregen de schuld, maar er moet ook kritisch worden gekeken naar het functioneren van de supply chain. Dat schrijft journalist Will Oremus in een artikel op platform OneZero, dat zich richt op wetenschap en technologie.
Artikelen als zeep, maskers en beademingsapparatuur zijn veel noodzakelijker dan toiletpapier in tijden van coronacrisis. Bovendien gaan mensen nu heus niet vaker naar de wc. “Toiletpapier is geen effectieve manier om het coronavirus te bestrijden en toch raakt het uitverkocht”, vatte de Amerikaanse gezondheidssecretaris Alex Azar de paradox samen in The New York Times van 13 maart.
Twee soorten toiletpapier
Het grote verschil is dat mensen, omdat ze thuis moeten blijven, niet meer gebruik maken van de badkamers in restaurants, hotels, luchthavens, scholen of op hun werk. Georgia-Pacific, een fabrikant van toiletpapier in Atlanta, schatte in dat een gemiddeld huishouden nu 40 procent meer toiletpapier nodig heeft.
De logistiek had er dus rekening mee kunnen en misschien wel mee móeten houden dat de vraag naar toiletpapier zou toenemen.
Haal wc-rollen op van kantoor
Auteur Oremus stelt ook nog een andere oplossing voor: de wc-rollen in kantoorgebouwen, universiteitscampussen, luchthavens en andere plekken staan daar nog altijd opgeslagen en worden waarschijnlijk maanden niet gebruikt. Waarom is dat toiletpapier niet naar supermarkten te sturen?
“Iedereen in de branche zal je vertellen dat toiletpapier voor de commerciële markt een fundamenteel ander product is dan toiletpapier dat je in de winkel koopt. Het wordt geleverd in enorme rollen, is te groot om thuis aan de muur te hangen en het papier is dunner. Het wordt individueel verpakt en verzonden op enorme pallets, in plaats van in felgekleurde verpakkingen van zes of twaalf rollen”, aldus Oremus.
De rollen in de supermarkt komen ook niet uit dezelfde fabriek als de rollen voor de commerciële markt, vertelt Jim Luke, economiedocent aan het Lansing Community College en ooit hoofd planning van een groothandel in papierdistributie: “Procter & Gamble (eigenaar van toiletpapiermerk Charmin) is groot in de consumentenmarkt, maar speelt feitelijk geen rol in de institutionele markt.”
In theorie zouden fabrieken die ‘commercieel toiletpapier’ maken, kunnen leveren aan de consumentenmarkt. Daarvoor zijn dan wel nieuwe relaties en contracten nodig tussen leveranciers, distributeurs en winkels. Er moet dan ook rekening worden gehouden met andere verpakkingen, nieuwe routes, enzovoort.
Logistiek: wees creatief!
Dat is niet makkelijk, maar als het de logistiek lukt om zich aan te passen, dan zullen er niet gauw meer tekorten op toiletpapier ontstaan.
Intussen zijn restauranthouders begonnen met het verkopen van hun voorraad toiletpapier, alcohol en andere benodigdheden, schrijft Oremus: “Vorige week nam ik tijdens het afhalen van eten in een restaurant extra bananen en toiletpapier mee. Het toiletpapier was dun en individueel verpakt. De bananen waren klein. Maar het werkt prima.”