Bij soft skills gaat het om empathie, compassie, bewustzijn en emotie. Eigenschappen die van cruciaal belang zijn op de vloer, want alleen als je over voldoende soft skills beschikt, kun je je inleven in de magazijnmedewerkers en ze op een zo menselijk mogelijke manier door alle processen begeleiden.
1007 magazijnmedewerkers vellen oordeel
Veel logistiek managers laten echter steken vallen als het op soft skills aankomt. Althans, dat blijkt uit een enquête die het Singaporese bureau Novosensus heeft gehouden onder 1007 logistiek medewerkers die werken in magazijnen over de hele wereld.
De werknemers zijn grotendeels tevreden met hun werk, zijn positief over hun collega’s en geven hun managers een voldoende. Maar dat betekent niet dat ze volledig tevreden zijn over hun managers.
Constructieve kritiek ontbreekt
Logistiek managers zijn nog onvoldoende in staat om werknemers te inspireren, om ze vertrouwen te geven en om hun waardering kenbaar te maken. Ook geven de logistiek managers te weinig ‘constructieve kritiek’.
De experts van Novosensus, die de resultaten van alle interviews hebben samengevat, concluderen dat de logistiek manager beter moet inspelen op de wensen en behoeften van de werknemers.
Het formuleren van duidelijke doelen en het opstellen van een soort ontwikkelingstraject voor de medewerkers (waarbij ook rekening wordt gehouden met sterke en zwakke punten) kan helpen om de cultuur op de werkvloer te verbeteren.