Ga naar hoofdinhoud

Ikea en DHL openen gerobotiseerd warehouse


Ikea maakt werk van robotisering in het warehouse. Samen met logistiek partner DHL opent de meubelreus een gerobotiseerd distributiecentrum van 20.000 vierkante meter.

DHL zet al langer in op robots in zijn warehouses, recent introduceerde het bedrijf Stretch in zijn dc’s.  Nu gaan de Duitsers ze ook inzetten voor Ikea, dat vorig jaar opzien baarde met zonnepanelen aan de zijgevel. De Zweedse meubelgigant opent eind juni een groot gerobotiseerd warehouse in het Duitse Bergkamen.

Met dit nieuwe sterk geautomatiseerd warehouse met behulp van robots van Locus Robotics, dat grote Europese ambities heeft,  wil Ikea inspelen op de groei van haar e-commerce-activiteiten in Duitsland.

 Automatisering

Om de processen te stroomlijnen en ze sneller en nauwkeuriger te maken, is de site uitgerust met veel technologieën: verpakkingsmachines voor gevoelige producten, een complex systeem van transportbanden die de hele site bestrijken en robots.

Locus robots

Locus Robotics, gebaseerd op autonome voertuigen, helpen bij het orderpicken. “Dankzij de Locus-robots zullen de afgelegde afstanden door de teams sterk worden verminderd en zal de efficiëntie van het picken vertienvoudigen. In interactie met mensen in het veld zal dit systeem de voorbereidingstijd verkorten, het werk van medewerkers optimaliseren en de operationele efficiëntie verbeteren”, zegt Rainer Haag, CEO van DHL Supply Chain Duitsland & Alpen.

Om de meest nauwkeurige berekening van verpakkingsformaten te hebben, gebruikt het systeem bovendien een algoritme om de verzendvolumes en benodigde materialen te verminderen.

Multi client dc

Ontworpen als multi-client dc, heeft het warehouse een oppervlakte van 40.000 m², waarvan 20.000 m² zal worden gewijd aan Ikea en 350 medewerkers werkzaam zijn in  drie ploegen, zes dagen per week. “Deze implementatie is een nieuwe stap in de groei van onze e-commerce-activiteiten, evenals de voortzetting van onze digitaliserings- en automatiseringsstrategie, om onze activiteiten continu te verbeteren”, legt Rainer Haag, CEO van DHL Supply Chain Duitsland, uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven