Slimmer, duurzamer, elektrificatie. Dat waren de woorden die tijdens de tweede editie van Global Mobility Call in Madrid het vaakst voorbij kwamen. Niet vreemd, want de nieuwkomer onder de beurzen, vorig jaar was de primeur, concentreert zich op de transformatie van logistiek en verkeer. Maar het is niet het aantal en de verscheidenheid aan exposanten dat de beurs onderscheidt. Beurs is misschien ook niet het goede woord voor de nieuwkomer. Beter is wellicht kennisplatform. Want kennis delen en netwerken stond voorop. Vooral via tientallen presentaties.
Elektrificatie

Wat is de toekomst van (stads).logistiek en mobiliteit? Hoe houden we de steden leefbaar en de logistiek vloeiend? Die vraag stond onder meer centraal tijdens het event, een mengeling van exposanten (ruim 100) en tientallen presentaties en live gesprekken. Hoewel de verscheidenheid aan exposanten groot was, hebben ze 1 gemene deler: transport (personen en goederen) moet duurzamer en slimmer. Hoe? Door data te delen via digitalisering, maar bovenal via elektrificatie en samenwerking.
Amazon
’s-Werelds grootste e-commercebedrijf Amazon deelde zijn visie op transport van de toekomst. Amazon maakt werk van elektrisch rijden. Het bedrijf heeft 10.000 elektrische bestelwagens van Rivian besteld. De eersten rijden inmiddels in Amerika. In Londen ruilt de e-commercereus bestelbusjes in voor de benenwagen en elektrische fietsen. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk rijden vijf elektrische vrachtwagens rond voor het transport van goederen van de havens naar de distributiecentra, de zogenoemde middle mile.
Amazon investeert 1 miljard
Miriam Gozalo, chef elektrificatie last mile bij Amazon: “De middle mile gaat qua elektrificatie minder hard omdat het aanbod voertuigen lager is dan in de last mile. Zij deelde de visie van de grootste e-commerceonderneming tijdens een van de vele bijeenkomsten. Er moet nog een hoop werk gedaan worden meent ze door de fabrikanten en door Amazon zelf. “Om schonere distributie van en naar distributiecentra en klanten thuis een boost te geven investeert Amazon de komende vijf jaar 1 miljard euro in duurzame distributie, meldde Gozalo. “Dus er komt nog heel wat aan.” Amazon kijkt niet alleen naar bestel- en vrachtwagens.

Schoonste last mile optie
Ook scooters en cargobikes staan op de radar. Evenals de schoonste last mile optie van allemaal: de benenwagen. In Londen ruilt de e-commercereus bestelbusjes in voor de benenwagen en elektrische fietsen. Om de benenwagen rendabel te maken qua bezorgtijd, opent Amazon micro hubs in de stad. Amazon mikt dus op meerdere soorten transport, een visie die wordt gedeeld door retailer Mango en Mahou, Spaanse drankenspecialist. Er bestaat niet een oplossing voor de last mile aldus de transportspecialisten van beide bedrijven. Zij zetten in op diverse systemen.
104 exposanten
GMC telde bij zijn tweede editie 104 exposanten, een stijging van 75 procent ten opzichte van de eerste keer. Van een internationaal event was amper sprake qua exposanten. Het waren vooral Spaanse bedrijven en experts die de klok sloegen. Maar was dat tijdens de eerste edities van de Logimat ook niet het geval? Aan vertrouwen in ieder geval geen gebrek: de volgende editie is al gepland voor volgend jaar.