De zorg moet goedkoper en efficiënter en dus ook de logistieke operatie. Zo investeert het Maasstad Ziekenhuis is nieuwe software. Ook het Amphia Ziekenhuis in Breda pakt de logistieke handschoen. De voorraadkant is in 2019 al beetgepakt, zo is de werkwijze compleet op de schop gegaan. Anno 2024 is het de beurt aan nieuwe ERP en WMS.
ERP
Amphia heeft gekozen voor het ERP-systeem van AFAS. Het systeem die 2 januari live is gegaan moet zorgen voor een betere integratie van de verschillende afdelingen in het ziekenhuis, aldus projectleider Alexander van Weelden van Avegos. “Nu werkt iedere afdeling met hetzelfde pakket, waardoor we dubbel werk elimineren en overzicht creëren.” Uiteindelijk moet er een koppeling gemaakt worden tussen het ERP van AFAS en het EPD (elektronisch patiëntendossier) om nog meer te automatiseren, fouten en out-of-stocks te voorkomen en natuurlijk efficiëntieslagen te maken.
Lees ook
Nieuwe software moet magazijnen meer grip geven
WMS
Amphia heeft ook een nieuw WMS aangeschaft (Boxwise van AFAS. Hioermee wil het ziekenhuis zijn voorraad- en magazijnbeheer beter organiseren. Boxwise wordt onder andere op de Ok gebruikt, om (steriele) goederen te beheren. Het gaat dan om patiëntgebonden artikelen, zoals protheses en implantaten, maar ook om eenmalige medische verbruiksartikelen, zoals persoonlijke beschermingsmiddelen en proceduresets.
Inkoop
Daarnaast wordt Boxwise gebruikt voor het bestelproces. Dat geldt voor inkoopartikelen, waarvan iedere bestelling door de afdeling Inkoop wordt ingekocht. Maar er worden ook interne orders geplaatst, die worden uitgeleverd vanuit het algemene magazijn. Dat gebeurt voor artikelen, die in bulk voorradig zijn in het ziekenhuis. Tevens zijn statusupdates in Boxwise mogelijk, als onderdeel van Track & Trace, wat meer inzicht geeft waar producten zich bevinden.