Vignet moet einde maken aan retourmisbruik • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Vignet moet einde maken aan retourmisbruik


Retouren hebben grote impact op het milieu. Om het aantal terug te dringen, is de Retourvignet gelanceerd. Het initiatief moet een einde maken aan de stroom onterecht teruggestuurde producten.

Retouren is een groot vraagstuk in de e-commerce. Nederland is zelfs Europees kampioen retouren. Retouren hebben niet alleen impact op het warehouse ook bevorderen ze de duurzaamheid niet. Om die aantallen, en dan met name de onterecht teruggestuurde producten, een halt toe te roepen, is het Retourvignet gelanceerd, een initiatief van schoenendistributeur Hooijer Groep.

Lees ook
Zalando en Homerr: retourproces wordt makkelijker en duurzamer

Vuilstort

Een jas met een vlek erop of een servies met kleine krasjes komt na retour namelijk niet opnieuw in de verkoop, maar verdwijnt richting de tweedehandsmarkt of gaat linea recta naar de vuilstort. “Die razendsnelle afwaardering past niet een duurzame samenleving’, stelt Hilko Hooijer.

Gebruikt of niet gebruikt in 1 oogopslag

Hooijer is een van de bedenkers van het Retourvignet. “We wilden een betaalbare oplossing ontwikkelen waarbij de producent bij retour in één oogopslag zou kunnen zien dat het artikel gebruikt is. Maar een kledingstuk of een paar schoenen moet je wel gewoon thuis kunnen passen, dus dat was de grootste uitdaging.”

Zo werkt het Retourvignet

Het Retourvignet heeft veel overeenkomsten met het Autobahnvignet voor op de auto als je naar Oostenrijk of Zwitserland rijdt. Plak het Retourvignet op het zichtscherm van een skihelm en er kan niet mee geskied worden.

Ook een vignet op het voorste deel van een boormachine maakt hem onbruikbaar tot de sticker eraf wordt gehaald. Dankzij een gepatenteerde lijmlaag beschadigt de sticker het product niet, maar eenmaal losgetrokken kan het Retourvignet niet teruggeplakt worden. Voor schoenen en bepaalde kleding

zoals jassen is er een label-variant; andere vormen van het Retourvignet zijn nog in ontwikkeling.

Maatschappelijk keurmerk

Hooijer: “Je kunt het Retourvignet zien als een maatschappelijk keurmerk. We verwachten dat het Retourvignet een goede stap voorwaarts betekent voor de verduurzaming van de maakindustrie en hopen dat veel producenten zich hierbij aansluiten. Het Retourvignet is er al vanaf €0,16 per artikel. Dat maakt het vignet ook voor kleinere webwinkels een betaalbare oplossing. En met de feestdagen die voor de deur staan, komt het Retourvignet denk ik geen dag te vroeg.”

Foto: Retourvignet.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven