Ga naar hoofdinhoud

WMS: Wat werkt wel en niet in het veld?


De meesten van u zullen bekend zijn met de Engelse term “30.000 ft. view” bij het beschrijven van een bedrijfsconcept dat door een bredere lens naar het grotere geheel kijkt. Dit is gewoonlijk waar we willen beginnen bij het starten van ons onderzoek naar een bepaald onderwerp waar we nog steeds over leren. Als u echter een tijd lang dat weidse uitzicht vanaf uw businessclass-stoel bij het raam in zich hebt opgenomen, wilt u ook weer op vaste bodem neerkomen om datgene waar u naar gekeken had, nader te beschouwen. Andrey Kazachkov, hoofd magazijnautomatisering bij First Line Software, een vooraanstaande leverancier van softwareontwikkeling op maat, helpt ons daarbij.

Bij het beeld van vandaag zult u vanaf de grond naar een paar specifieke voorbeelden van WMS kijken, naar het hoe en waarom van succesvolle implementaties, en naar enkele problemen die bij andere hadden kunnen worden vermeden. Door te kijken naar wat werkt en door te leren van wat anderen hadden moeten doen, kunt u hopelijk een beter zicht krijgen op wat er nodig is om uw eigen oplossing voor magazijnbeheer van de grond te krijgen.

Laten we beginnen met een aantal misstappen bij de WMS-integratie en hoe deze voorkomen hadden kunnen worden

Focus verliezen

Bedrijf X heeft een complex magazijnsysteem waarbij goederen continu van de ene naar de andere opslagplaats worden verplaatst. Bedrijf X heeft een technische briefing geschreven over hoe het automatisering wil implementeren voor een efficiëntere stroom van zijn goederen binnen het systeem. Als onderdeel van de briefing werd een simulatie gemaakt die (gedeeltelijk) identificeerde waar de producten van het bedrijf zich op verschillende bepaalde punten tijdens het logistieke proces tussen de faciliteiten bevond.

Hierbij moet worden opgemerkt dat het maken van virtuele simulaties die daadwerkelijk bewijzen hoe bestaande hardware, nieuwe apparatuur en software met een relatief hoge mate van nauwkeurigheid kunnen samenwerken, uiterst complex en tijdrovend is. De simpele formulering voor elke realistische simulatie is: erg duur. Toch is een simulatie nuttig omdat deze veel goedkoper is dan het kopen en samenvoegen van alle hardware en software om er dan achter te komen dat uw investering van meerdere miljoenen euro’s niet naar behoren werkt.

Hier deed bedrijf X het juiste door een model te creëren. Maar toen de volledige technische briefing werd gecontroleerd door de leveranciers die het project moesten uitvoeren, werd duidelijk dat het model niet realistisch genoeg was was om in de echte wereld uit te voeren. De simulatie was niet gebaseerd op wat mogelijk was voor goederenbewegingen binnen het magazijnsysteem, maar op wat verlangd werd. Het gewenste proces had meerdere keren handmatig moeten worden uitgeprobeerd om te zien of het haalbaar zou zijn voordat er tijd en geld zou besteed worden aan de uitvoering van een dure simulatie volgens de technische briefing. Zoals gezegd wordt: “Om een ​​tuin goed aan te leggen, moet je eerst door de tuin lopen – pas dan kun je een pad aanleggen”.

Bedrijf Y is een internationale organisatie met magazijnen in Europa en Noord-Amerika.

First Line Software biedt een breed assortiment aan diensten voor het ontwikkelen, testen, implementeren en onderhouden van op maat gemaakte en gespecialiseerde softwareoplossingen voor de Europese en wereldmarkt. FLS heeft een gecertificeerde afdeling voor het ontwikkelen van oplossingen en een gecertificieerde implementatie-afdeling. Sinds 2003 onderhoudt FLS een strategisch partnerschap met Viastore – een toonaangevende internationale leverancier van oplossingen op het gebied van intralogistiek bij magazijnen. Samen hebben ze meer dan 30 WMS-projecten voltooid in Europa en de VS.

Een geautomatiseerd WMS was al geïmplementeerd en operationeel in Europa. Bedrijf Y wilde dat succesvolle magazijn in Noord-Amerika dupliceren. Men dacht dat een groot deel van de ontwikkelingskosten al in Europa waren gemaakt en dat een “knip-en-plak”-aanpak geld zou kunnen besparen bij toepassing op het bij te werken magazijn in Noord-Amerika.

Deze strategie bleek enigszins prijzig, aangezien de WMS-integratie in Noord-Amerika als een geheel losstaand project van Europa (of welke andere locatie dan ook) had moeten worden aangepakt. Het grootste deel van de technische briefing werd vanuit het Oosten naar het Westen overgenomen en een groot deel van het ontwikkelingsproces werd als relatief eenvoudig beschouwd omdat het al eerder was gedaan.

Zodoende had de klant tijdens het pre-productieproces niet zo veel aandacht besteed aan het nemen van verschillende beslissingen als had gemoeten. De leverancier bestelde en implementeerde de systemen en interfaces zoals gespecificeerd in de technische briefing. Zoals u zich kunt voorstellen, werd tijdens de testfase (niet lang voordat het bijgewerkte magazijn live zou gaan) een van de vele problemen duidelijk; een daarvan was dat de grafische interfaces van het systeem niet logisch waren voor de Noord-Amerikaanse locatie. Verschillende dure beslissingen moesten ter plekke worden genomen voordat alles naar behoren kon samenwerken.

Andrey Kazachkov: “U moet in alle stadia een zeer complex ontwikkelingsproces beheersen en uw vereisten zo vroeg en zo vaak mogelijk controleren.”

Geleerde lessen

Er zijn een aantal punten uit de misstappen van deze bedrijven waarvan we kunnen leren. Specifiek voor het geval van bedrijf Y moet u de apparatuurnormen kennen die van toepassing zijn in een bepaald geografisch gebied of land. Zelfs apparatuur van dezelfde fabrikant kan locatiespecifiek zijn en is in sommige gevallen mogelijk niet compatibel met uw bestaande hardware of locatie.

Uiteindelijk is de belangrijkste lering die u uit het bedrijf X en Y kunt trekken deze: u, de klant, moet in alle stadia een zeer complex ontwikkelingsproces beheersen en uw vereisten zo vroeg en zo vaak mogelijk controleren. Nauwe samenwerking met de uitvoerende leverancier staat centraal (bij voorkeur neemt u één leverancier voor zowel de software als de hardware). U moet het allebei eens zijn over de specificaties van alle systemen.

Idealiter hebt u geen tussenpersonen in het proces. Directe communicatie tussen u en uw software/hardware-implementator zorgt voor het minste aantal problemen vóór een succesvolle WMS-lancering.

De volgende twee bedrijven hadden te maken met een aantal zeer uitdagende situaties. Ze gingen er op de volgende manier mee om…

Hypergericht

Een grote internationale autofabrikant moest zijn verouderde analoog-naar-digitale datasystemen updaten en nieuwe hardware integreren met bestaande apparatuur in een van zijn centrale magazijnen. Zoals eerder vermeld, zijn simulatoren hier van onschatbare waarde, zodat ze de verouderde hardware kunnen imiteren om ervoor te zorgen dat deze soepel kan worden geïntegreerd met de nieuw bijgewerkte hardware- en softwarekeuzes. In dit geval was het echter een grote uitdaging om de ruwe gegevens te vergaren die in de simulator moesten worden ingevoerd om het zo realistisch mogelijk te maken.

Observatie en analyse van het eerdere netwerkverkeer van het systeem, gegevensuitwisselingen en apparatuurbewegingen waren de eerste stap. Helaas was er bij deze eerste stap een opmerkelijk gebrek aan bestaande documentatie. Een ​​deel van de ruwe gegevens moest helemaal opnieuw aangemaakt worden voordat er een simulator kon worden ontwikkeld.

Alles, van zeer geavanceerde programmeerbare logische controllers tot stapels papieren media, werd onderzocht om de complexe gegevensstromen van verschillende systemen te begrijpen. Er werden webcamera’s opgesteld om in realtime te monitoren en op te nemen wat er in het magazijn gebeurde. Dit vergde een enorme inspanning om eenvoudig te begrijpen hoe het systeem van de klant zijn gegevens verwerkt voordat deze konden worden gebruikt om simulatoren te maken.

Al dit werk moest worden gedaan alleen maar om te kunnen bepalen of het integreren van de gewenste nieuwe systemen met de verouderde systemen haalbaar zou zijn. Uiteindelijk wierp al het front-end gezwoeg zijn vruchten af, toen de verouderde systemen soepel werden geïntegreerd met de nieuwe, en de klant was zeer tevreden met een modern, bijgewerkt centraal magazijn.

Ten slotte zullen we kijken naar een engineeringbedrijf voor zware apparatuur met het hoofdkantoor in Europa. De productie van grote apparatuur vindt plaats in de fabriek van 850.000 m². Er was geen speciale opslagruimte in de fabriek – de onderdelen, van kleine items tot gigantische assemblages met een gewicht van enkele tonnen, werden vervaardigd in verschillende werkplaatsen en vervolgens in de hele fabriek opgeslagen.

Daarin lag de complexiteit van het automatiseren van zo’n hybride faciliteit, zoals de bedrijfsvertegenwoordigers uitlegden. Voorafgaand aan het project werden de opgeslagen onderdelen “op papier” geïnventariseerd. Als gevolg hiervan besloot het bedrijfsmanagement om de opslagruimte van de fabriek te automatiseren door disparate opslagrekken samen te brengen in het centrale magazijn en de laad- en verzendprocessen te automatiseren.

Als leverancier werd gekozen voor de Duitse groep viastore SYSTEMS Gmbh, met viadat WMS. De installatie en het maatwerk werden uitgevoerd door First Line Software, de officiële partner van viastore SYSTEMS. De realisatie van het project nam zes maanden in beslag. Gedurende deze tijd werd het viadat WMS-systeem op locatie geïmplementeerd en geïntegreerd met de infrastructuur van het bedrijf. Door het project was de fabriek verlost van de papieren administratie, kon deze het proces van lossen stroomlijnen en het probleem van tijdelijke opslag oplossen.

Het hele systeem is geïntegreerd zodat de levering van onderdelen aan de montagewerkplaats vanaf één plek plaatsvindt. Wat dit succesvolle WMS-project zo uniek maakt, is dat het niet strikt genomen een magazijn is. De automatisering is hier geïntegreerd in een ongelooflijk dynamische, zware productie- en assemblageomgeving.

De Take-Away

Hoe kunnen de succesverhalen van een grote autofabrikant en een bedrijf in zware apparatuur van toepassing zijn op uw toekomstige WMS-behoeften? Misschien ziet u twee bedrijven met grote budgetten waarmee ze elk obstakel kunnen overwinnen bij het automatiseren van hun respectieve processen. Maar de onderliggende strategieën om hun doelen te bereiken, zijn relevant voor u en uw eigen WMS-plannen.

In het geval van het autobedrijf sloeg het geen voorbereidende stappen over en werkte het actief samen met de leverancier om te zorgen voor absolute nauwkeurigheid van de gegevens die het verzamelde. Door deze actieve communicatie kon een ongelooflijk gedetailleerde technische briefing worden gemaakt, waardoor op zijn beurt de eigenlijke hardware- en software-installatie soepel verliep.

Het definitieve slimme spel van het engineeringbedrijf voor zware apparatuur was het gebruikmaken van één leverancier. Dit zorgde voor een soepele automatiseringsintegratie en eenvoudigere updates en onderhoud in de toekomst van zowel software- als hardware-installaties.

Niet elke leverancier van WMS-ontwikkelaars kan aanspraak maken op ervaring in deze processen. Neem de tijd om een ​​leverancier te zoeken met een vergelijkbare houding ten opzichte van bedrijven en bedrijfscultuur als de uwe.

Misschien worden er meer lessen geleerd door fouten te maken. Maar als het gaat om het introduceren van een oplossing qua magazijnbeheer voor uw bedrijf, neem dan de juiste stappen en laat uw bedrijf een uitstekend voorbeeld zijn in hoe u het de eerste keer goed doet.

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.