Corona

Jan Hommes, directeur van brancheorganisatie BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: over waarom het coronavirus een wake-up call moet zijn.


Jan Hommes: “Je ziet nu hoe groot de invloed van globalisering is”

Het coronavirus houdt de gemoederen flink bezig. Het is niet aan mij om te speculeren over de medische implicaties. Het lijkt me wel goed om stil te staan bij de vraag wat we kunnen leren van de uitbraak? En dan kijk ik vooral naar ondernemers.

De verspreiding en bestrijding zorgen voor veel onzekerheid – en dan met name door de gevolgen daarvan. De afname van goederenstromen, het tekort aan onderdelen en producten, het afgelasten of uitstellen van beurzen en andere evenementen… Allemaal hebben ze invloed op de business en omzet van bedrijven. Hoe kun je je daar tegen verweren of je op voorbereiden?

De Zwarte Dood

Onzekerheid in de wereld is eigenlijk van alle tijden. Vorig jaar las ik ‘De waanzinnige veertiende eeuw’ van de Amerikaanse historica Barbara Tuchman. In dat boek laat ze aan de hand van de familiegeschiedenis van een Franse edelman zien hoe aan het eind van de Middeleeuwen van alles aan de hand was. Ondanks het geloof in God heerste er ook toen veel onzekerheid. Onder meer door oorlogen en de Zwarte Dood. Dat was de gevreesde pest, óók een virus. Dat roeide in dertig jaar tijd naar schatting twee derde van de bevolking van Azië tot Londen uit.

Onzekerheden

Wat is nodig om succesvol te ondernemen? De markt inschatten, kansen zien en risico’s minimaliseren. En daar komt veel bij kijken: de algemene economische groei, de ontwikkeling van je markt, veranderende klantenvoorkeuren, wat de concurrentie doet, hoe milieu & maatschappij van invloed zijn…

Dat gaat gepaard met flink wat onzekerheden. Niet voor niets moet ondernemen in je bloed zitten. Lang niet iedereen kan met die dynamiek en de bijbehorende spanning omgaan.

En dan komen daar de gebeurtenissen en verrassingen overheen die niet te voorspellen zijn en grote gevolgen kunnen hebben. Zoals geopolitieke spanningen, een aardbeving of militaire conflicten. En nu dus een virus als corona.

Daardoor komen opeens allerlei productiefaciliteiten stil te liggen. Wat je nu ziet, is hoe groot de invloed van de globalisering is. Met name in logistieke ketens, met just-in-time leveringen, is alles zo sterk op elkaar afgesteld dat verstoringen in de ene regio over heel de wereld effect hebben. Daar worden we nu volop mee geconfronteerd.

Een kwestie van overleven

Wat moet je doen als ondernemer? Op de korte termijn kunnen de meesten weinig. Het is een kwestie van overleven, zorgen dat je je spullen op tijd krijgt en de verkoop op peil houdt.

Laat het coronavirus een wake-up call zijn. Een moment om vanaf een afstand te kijken naar de afhankelijkheden en risico’s van de positie die je bedrijf in de keten inneemt. Steun je misschien te veel op één grote leverancier of klant? Eigenlijk is het net zoals je bij een RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie) naar de arbeidsomstandigheden en veiligheid in je bedrijf kijkt. En vervolgens in actie komt, mag ik hopen… Dat kan nu ook weleens nodig zijn, maar dan op ander vlak. Bijvoorbeeld door spreiding van risico’s of grotere voorraden aanhouden.

Het is vaak een rekensom: misschien is het risico dat je een maand geen onderdelen binnenkrijgt wel op te vangen en goedkoper dan veel geld te steken in extra voorraden, voor het geval dat… Het is net als met verzekeringen: sommige tegenslagen hebben zulke grote (financiële) gevolgen dat je ze niet zelf kunt dragen. Bijvoorbeeld als je huis afbrandt. Maar met voldoende spaargeld op de bank is een uitvaartverzekering waarschijnlijk helemaal niet nodig en kun je beter doorsparen. Of dat geld investeren. Je bent nu eenmaal ondernemer of je bent het niet.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven