Veilig werken met heftrucks heb je zelf in de hand • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Veilig werken met heftrucks heb je zelf in de hand


Jan Hommes, directeur van brancheorganisatie BMWT, schrijft elke drie weken op Warehouse Totaal over wat hem bezighoudt. In deze blog: je eigen keuzes en verantwoordelijkheid.

Heftruckfabrikanten kijken verder dan hun hef- en reachtrucks lang en hoog zijn. Of het nu gaat om ergonomie, duurzaamheid of veiligheid. Zo zijn er allerlei (technische) hulpmiddelen die kunnen helpen om het risico op aanrijdingen te verkleinen.

Logisch nadenken

Dat gaat van eenvoudige tot zeer geavanceerde oplossingen. Denk aan de blue spot, het licht dat aangeeft dat er een heftruck aankomt en in welke richting die heenrijdt. Of aan slimme systemen die per zone de snelheid van heftrucks kunnen reguleren: de begrenzer werkt automatisch op plekken waar kruisend verkeer is en/of – kwetsbare – voetgangers lopen. En dan zijn er ook draadloze technieken die ervoor zorgen dat ‘connected’ voertuigen in een magazijn zelf afstand houden en dus niet kunnen botsen.

Bekijk ook het webinar met Valeo
Prijswinnaar Valeo laat niets aan het toeval over

Maar een afdoende oplossing hoeft lang niet altijd complex en al helemaal niet duur te zijn. Door spiegels op te hangen kun je wellicht de veiligheid van een overzichtelijke kruising vergroten. Met een paar lijnen op de vloer houd je rijdend materieel en lopende individuen gescheiden. En een hekje kan voorkomen dat medewerkers zomaar een pad oversteken waar veel heftrucks passeren. Het is een kwestie van logisch nadenken.

Trap niet in de valkuil

Maak als warehouse manager eens een kritisch rondje door je eigen magazijn. Of spreek eens met een collega van het buurbedrijf af om bij elkaar in de keuken te kijken en tips en ideeën uit te wisselen. Ik weet zeker dat je zomaar ten minste drie verbetermogelijkheden ontdekt – en ze ook toepast (je zou wel gek zijn als je het niet deed). 

Maar let op: trap niet in de valkuil dat techniek alles oplost. Ik zie in de praktijk dat men de neiging heeft door te schieten. Te veel toeters en bellen werken juist averechts: ze werken ongewenst gedrag in de hand. Aan de ene kant gaan mensen er wellicht te veel op vertrouwen en zijn ze niet meer alert genoeg. Aan de andere kant loop je de kans dat ze zich afsluiten voor al die signalen en waarschuwingen, die gaan negeren en alsnog achteloos oversteken. Hoe dan ook, overdaad schaadt!

Vier pijlers voor een veilige logistieke omgeving

Met dit blog sluit ik een serie af waarin ik extra aandacht heb gevraagd voor aanrijdingen met en door heftrucks. Omdat dat een van de grootste oorzaken van ongelukken in magazijnen is. De rode draad daarin was dat de focus weliswaar ligt op de heftruck en de man of vrouw die erop rijdt, maar dat je er in een bredere context naar zou moeten kijken. Aan de hand van de vier pijlers voor een veilige logistieke omgeving kun je de risico’s én de oplossingen vinden:

  • de mens
  • de machine
  • de werkomgeving
  • de bedrijfscultuur

Als je daarmee aan de slag wilt, kan ik ons whitepaper De Vier pijlers van een veilige logistieke omgeving van harte aanbevelen. Je kunt het gratis downloaden. Kort, kernachtig en met praktische tips. Voordeel: je hebt het vóór je vakantie uit.

Ik wens je een mooie, veilige zomer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven