Steeds meer flitsbezorgers vertrekken uit Nederland; logistieke leerpunten ten over • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Steeds meer flitsbezorgers vertrekken uit Nederland; logistieke leerpunten ten over


De flinke opmars van flitsbezorgers en dark stores tijdens de coronapandemie is niemand ontgaan. De manier waarop deze logistieke ondernemingen met een ‘flits’ ook weer verdwijnen uit Nederland, lijkt te zijn ingezet. Dit online concept heeft zeker een kans van slagen, meent Rob van den Heuvel , ceo en co-founder van Sendcloud. Maar dat gaat niet gepaard zonder uitdagingen. Hoe overleven ze en wat kunnen andere partijen leren van hun lokale aanpak als het gaat om de last mile?

Ineens waren ze daar: flitsbezorgers. Op hun snelle tweewieler brengen ze vliegensvlug boodschappen rond door bijna heel Nederland. Het is een van de ontwikkelingen die vorig jaar voor een enorme verandering in het e-commerce landschap zorgde. Door de pandemie konden mensen simpelweg niet naar buiten om boodschappen te doen en dat was een van de belangrijkste redenen voor deze nieuwe trend om voeten aan Nederlandse grond te krijgen. Flink, Gorillas, Zapp en Getir waren geboren. Allemaal beweren ze boodschappen binnen een aantal minuten te bezorgen.

Online supermarkt zorgt voor snelle last mile

Het concept is simpel: je doet een online bestelling en binnen 10 minuten worden de producten in een kartonnen zak afgeleverd bij de voordeur: of het nu gaat om de wekelijkse boodschap of een ingrediënt dat je eerder bent vergeten te kopen. De prijzen zijn nagenoeg hetzelfde als bij de traditionele supermarkt en het assortiment bestaat uit dagverse producten, kant-en-klaar maaltijden, huishoudartikelen, etc. Het voordeel: je hoeft de deur zelf niet uit en kunt zelfs tijdens het koken een ontbrekend ingrediënt bestellen. Het grote verschil met online boodschappen bestellen bij de traditionele supermarkten, zoals Jumbo, Albert Heijn en Plus is de tijdsduur waarmee de producten geleverd worden. Online supermarkten zoals Picnic en Crisp, die niet over een fysieke winkel beschikken, leveren vaak de volgende dag. Flitsbezorgers spelen dus vooral in op snelheid tijdens de last mile: hoe eerder, hoe beter.

Uit eerder onderzoek van Sendcloud blijkt dat consumenten snelheid van een levering erg kunnen waarderen. De populariteit van same-day delivery is onder Nederlandse consumenten in 2021 met 69 procent toegenomen. Ook de behoefte van flitsbezorging is na de pandemie niet verdwenen, hoewel het wel iets minder ‘urgent’ is geworden. Het is inmiddels een vorm van bezorging geworden die vooral gepaard gaat met gemak in plaats van noodzaak. Het is slim om in te spelen op marktontwikkelingen zoals deze, omdat consumenten zich snel hechten aan gemak. Uit recent onderzoek blijkt dat flitsbezorging eind 2021 met 30 procent is gegroeid en er wordt verwacht dat dit aantal in 2022 alleen nog maar verder groeit.

Dark stores als lokaal succes

Toch is er ook veel kritiek op deze manier van bezorging. Is het echt nodig om het aanbeeld van woonwijken en steden op te offeren door het uiterlijk van de zogenoemde dark stores? De tweewielers die gedurende de dag op en af rijden om consumenten van hun boodschappen te voorzien, worden niet met open armen ontvangen. Steeds meer gemeenten kaarten aan geen (nieuwe) dark stores in hun woonwijken te willen hebben en dat zorg voor wrijving: de behoeftes van verschillende consumenten staan tegenover elkaar. De een maakt gebruik van deze vorm van bezorging en de ander ondervindt overlast in de wijk. Flitsbezorging ligt al langere tijd onder vuur, maar er zijn nu ook daadwerkelijk partijen die Nederlandse steden verlaten of zich zelfs helemaal uit Nederland terugtrekken, zoals Gorillas en Zapp.

Door de vele investeringen hebben sommige partijen een inhaalslag kunnen maken ten opzichte van andere. Er gaat een hoop groeigeld om in deze manier van bezorgen en niet iedereen kan evenveel terrein winnen. Vooral Flink heeft de afgelopen maanden flink terrein gewonnen en bezorggebieden uitgebreid. Achter de zogeheten dark stores zit natuurlijk het grote succes. Deze vorm van lokale magazijnen als voorraadpunten zorgen ervoor dat je waar dan ook, altijd bij de consument in de buurt zit. Een micro fulfilment centra is een klein, sterk geautomatiseerd fulfilment center dat zowel e-commerce als lokale winkel pick-ups bedient. Deze lokale centra kunnen zich makkelijker in bestaande winkels of magazijnen vestigen, omdat ze vaak niet groter zijn dan 10.000 vierkante meters. Naast een kortere, lokale levertijd levert dit ook lagere transportkosten op.

Wie is uiteindelijk de beste flitsbezorger en houdt zijn hoofd boven water? De tijd zal het leren. Op dit moment is de groei onstuimig en dat heeft alles te maken met de beperkte regelingen vanuit gemeenten, die nieuwe magazijnen in steden tegengaan. Desondanks valt er nog terrein te (over)winnen, als flitsbezorgers opnieuw gemeenten en consumenten aan zich weten te binden. Daarnaast kunnen ook andere partijen leren van de lokale en snelle aanpak die flitsbezorgers in de last mile hanteren, zoals:

Bezorging per fiets

De elektrische fiets is steeds meer in het straatbeeld te zien: een deelfiets van Go Sharing, een flitsbezorger van Flink of een Thuisbezorgd medewerker. Kleine afstanden kunnen eenvoudig met de fiets worden afgelegd. Ook (traditionele) pakketbezorgers zouden meer aandacht kunnen besteden aan deze duurzame manier van de laatste paar meters richting de consument. Bovendien bezorgen fietskoeriers evenveel pakketten op een dag als bezorgers met een bestelbus. De fiets brengt naast het groene imago ook andere voordelen met zich mee: het is wendbaarder in de binnenstad, heeft geen benzinekosten en je hebt geen parkeerplek nodig. Fietskoeriers is een bezorger die zich volledig richt op deze manier van bezorging.

Micro warehousing

Het voordeel van een lokaal magazijn, is dat je altijd in de buurt van de consument zit. Dat betekent voor het logistieke proces dat bezorgtijden verkort worden en transport worden geminimaliseerd. Waar ook de consument uiteindelijk voordeel aan ondervindt. Amazon is een van de eerste partijen die met micro warehousing aan de slag ging en same-day delivery mogelijk maakte. De groeiende consumentenvraag naar levering op dezelfde dag heeft ervoor gezorgd dat online retailers en vervoerders slimmer moeten nadenken over de locatie van opslagplaatsen en de technologie die daarmee gepaard gaat. Alleen op die manier kun je aan de hoge verwachtingen van de consument voldoen.

Flexibiliteit

Flitsbezorging is een combinatie van gemak en vrijheid pur sang. Het idee dat je in de avond pas hoeft te bepalen wat je wilt eten en het binnen een aantal minuten in huis hebt, zorgt voor een hele andere mindset bij consumenten. Het lijkt wel een behoefte waar consumenten – zonder dat ze het wisten – naar op zoek waren. De pandemie heeft de verschillende bezorgopties: avondlevering, next-day delivery en same-day delivery zeker populairder gemaakt. Consumenten bepalen vandaag de dag nou eenmaal graag zelf wanneer, hoe en waar ze een bestelling ontvangen. 

Kortom: de manier waarop flitsbezorgers te werk gaan, brengen zowel positieve als negatieve reacties teweeg. Het is goed om de wens vanuit de consument in het achterhoofd te houden en na te gaan welke aspecten binnen de logistieke meters, zoals micro warehouses, uiteindelijk een positieve ervaring voor de consument met zich meebrengen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven