De twee robots worden hierbij ondersteund door nog eens zes TORU’s, zoals de robots heten. De belangrijkste taak van de robots is ‘pick and put’, waarbij de robots werk uitvoeren dat voor de logistieke medewerkers erg zwaar en niet ergonomisch verantwoord is.
“We hebben de TORU-robots getest in verschillende realistische situaties en hebben vastgesteld dat ze volledig betrouwbaar functioneren in een logistieke omgeving. We kunnen ze dan ook met een gerust hart inzetten in ons fulfilmentcentrum in Lahr”, aldus Carl-Friedrich zu Knyphausen, hoofd van de afdeling Logistics Development bij Zalando.
Het bijzondere aan de TORU-robots is dat ze individuele schoenendozen kunnen oppakken en verplaatsen. Dat is een groot verschil met de meeste andere robotsystemen, die wel volledige pallets of kratten kunnen verplaatsen, maar geen individuele producten kunnen oppakken. Nadat de robots gedurende acht maanden werden getest in het fulfilmentcentrum in Erfurt, zullen de robots nu worden overgebracht naar het fulfilmentcentrum in Lahr. Hier is voldoende ruimte voor de TORU-robots en voor hun overdracht- en laadstations.
Samen met Magazino, de start-up achter TORU, heeft Zalando een aantal parameters vastgelegd om de productiviteit van robots te meten. Zo moeten de robots foutloos schoenendozen kunnen verwerken en moeten ze genoeg werk verzetten, rekening houdende met de tijd dat ze uit dienst zijn wegens onderhoud. Aanvankelijk stonden de robots tijdens de uitvoering van hun werk regelmatig lange tijd stil vanwege detectiefouten of een grote rekentijd. Door deze pauzes te verkleinen kon het aantal pick-ups per uur aanzienlijk worden verhoogd. Dit aantal ligt nog wel lager dan het handmatig verwerken door logistieke medewerkers.
Het verschil tussen de testfase en het effectieve gebruik van de robots is dat ze nu klantbestellingen zullen verwerken en naast de medewerkers van het fulfilmentcentrum werken. In Erfurt werd gebruik gemaakt van een afgesloten testruimte, zodat de robots het logistieke proces niet zouden verstoren.
De robots nemen werknemers veel werk uit handen, zegt hoofd logistieke ontwikkeling Carl-Friedruch zu Knyphausen: “Zo hoeven ze niet meer te bukken of op hun tenen te staan om producten uit de laagste en hoogste rekken te pakken. Dit betekent niet dat we volledig willen overschakelen op automatisering, we streven er echt naar om mens en technologie samen met elkaar te laten werken.”