Fedex heeft er een nieuw sorteercentrum bij. Of beter gezegd; er weer bij én gemoderniseerd. Road Hub Arnhem, die staat in Duiven pal langs de A12, is het nieuwe paradepaardje van de pakketreus. Het Amerikaanse pakketbedrijf heeft medio april zijn vernieuwde megasorteercentrum geopend. Qua omvang is het een van de grootste sorteercentrum voor het bedrijf in Nederland. De omvang (24.000 vierkante meter) is echter niet wat het meeste opvalt. Blikvanger is de sorteermachine (Beumer) en de bijbehorende sorteercapaciteit.
Vernieuwen na rampspoed
Onder toeziend oog van tientallen gasten uit binnen- en buitenland werd het vernieuwde sorteercentrum medio april geopend; een dag na het 50-jarig bestaan van het bedrijf, acht maanden nadat de eerste pakketten weer van de van de sorteerband rolden en ruim twee jaar nadat het sorteercentrum werd getroffen door onheil. In februari 2021 stortte een deel van het dak in. Sneeuw en een matige dakconstructie waren vermoedelijk de oorzaak van de rampspoed.

Niemand raakte gewond, maat de logistieke gevolgen waren groot. Het sorteercentrum ging dicht, de tienduizenden pakketten per dag moesten ondergebracht worden in de andere hubs (Venlo, Eindhoven, Apeldoorn en Zwolle) en in een tijdelijke hub in Elst. Die aanpassingen kwam de werkdruk en efficiency niet ten goede. Die periode is nu voorbij. Fedex heeft niet alleen de hub nabij Arnhem weer in gebruik; het sorteercentrum is moderner, efficiënter en meer ergonomisch dan ooit.
State of the art sorteercentrum
De totale investeringskosten zijn niet bekendgemaakt, maar wie een rondje door het pand maakt, calculeert al snel tientallen miljoenen. Niets doet nog vermoeden dat je in een sorteercentrum bent dat er al staat sinds de jaren negentig. De buitenkant mag dan ruim een kwart eeuw oud zijn, de oplossingen binnenin zijn spiksplinternieuw. De blikvanger en het hart van de operatie is de hoofd conceyor (Beumer) van 700 meter lang. Deze transportband transporteert alle pakketten die op de conveyor passen qua maat en gewicht binnen vier minuten van de in- naar het outboud gebied. De sorter loopt rond in tegenstelling tot voor het ongeval in 2021. Toen was er geen ‘loop’ en werden pakketten manueel teruggebracht naar het beginpunt van de band en opnieuw op de conveyor geplaatst als ze om welke reden dan ook voortijdig werden uitgesluisd of niet op de juiste plek terechtkwamen. Nu is het éen gesloten systeem dat begint bij één van de veertien inbound docks waar de ‘lose load’ pakketten de reis door het
Ergonomie
sorteercentrum startten. Om het in- en uitladen van de trailers meer ergonomisch te maken, maakt Fedex gebruik van ruim honderd Caljans, telescopisch conveyors die in de trailer worden geschoven waar de pakketten handmatig op worden geplaatst. De Caljans worden ook ingezet bij het laden van de trucks. “We hebben gekeken naar automatisch laad- en lossystemen, maar de variëteit aan pakketten maakt het niet rendabel voor ons hier te investeren”, verklaart Martin Gussinklo, senior vice president European Road Network, FedEx. “Wellicht is dit een optie als de techniek verder verbetert.” Pakketten die te groot en of te zwaar zijn voor de sorteerbaan worden via blauwe karren handmatig naar de outbound sectie getransporteerd.

700 meter lange sorter
Na deze eerste stap worden de pakketten naar de sorteermachine getransporteerd. Alle zogenoemde conveyable pakketten worden uitgeladen op de primaire 700 meter lange sorteerbaan, Het systeem is onder meer uitgerust met 360 graden scanners waardoor nagenoeg geen barcode meer wordt gemist. De vernieuwde sorteerinstallatie vergroot niet alleen de sorteersnelheid, maar bovenal de sorteercapaciteit. Waar Fedex in het verleden ruim 70.000 pakketten per dag kon verwerken, is dat nu 15.000 per uur. Eind mei/begin juni wanneer fase 3 klaar is, moet dat 26.000 zijn. Nadat de pakketten hun ‘loop’ door het sorteercentrum hebben gemaakt, komen ze uit bij een van de 86 ‘outbound caljans’ waarna de zendingen los in een trailer worden geladen (loose loading). “Voorheen gebruikten we grote kooien. Omwille van het vergroten van de beladingsgraad en om ergonomische reden (iedere kooi woog 230 kilo red.) zijn we overgegaan op ‘loose loading.’ Tetris voor gevorderden. Per trailer passen gemiddeld 1200 pakketten.
Kleine pakketten

De Road Hub handelt ook kleine pakketten en documenten af. Die leggen hun eigen route af op een eigen sorteerinstallatie. De pakketten en documenten worden geplaatst in witte bakken en worden automatisch gesorteerd naar één van de ruim zestig chutes. Als de zak vol zit gaat er een rood lampje branden, waarna de zak handmatig wordt verwijderd, gesealed, gelabeld en via de conveyor richting de outbound trailer wordt gestuurd. Vrachtzendingen worden eveneens verwerkt in het sorteercentrum. In dit deel van de operatie domineren elektrische heftrucks van Jungheinrich het beeld.
Fedex heeft niet alleen de binnenkant aangepakt. Ook is er twintig procent meer ‘yard space’ buitenruimte voor de vrachtwagens gerealiseerd. Hierdoor hebben de trucks meer manoeuvreerruimte waardoor laden en lossen versneld wordt.


