Ga naar hoofdinhoud

Deze nieuwe AGV tilt met gemak 3.000 kilo op: ‘Dat zijn 2 auto’s’


Movigo Robotics heeft een nieuwe AGV ontwikkeld voor intern transport van rekken, frames en bokken. Zelfs met 3.000 kilo lading rijdt het autonome voertuig nog vijf kilometer per uur. Begin 2021 levert het Haarlemse bedrijf de eerste twee van deze Ŝharko25’s aan een champignonfabriek van Panbo Systems in Duitsland.

Panbo is een bekende naam in de champignonbranche. Over de hele wereld bouwt Panbo champignonkwekerijen en adviseert ze over bijvoorbeeld computergestuurde klimaatinstallaties en andere faciliteiten die nodig zijn bij moderne champignonteelt. Momenteel is men bezig met de bouw van een dc in Duitsland en daar zullen vanaf begin 2021 de AGV’s dus in aan de slag gaan.

De directie van Panbo ontmoette Movigo op een beurs waar hun succesvolle AGV Ŝharko10 werd gepresenteerd. Hun vraag: bestond er ook een versie die 2,5 ton kon tillen? “Nog niet”, antwoordde managing director Paul van der Hulst, “maar die kunnen we wel voor je maken.”

De eerdere AGV van Movigo Robotics: de ‘Sharko10’.

Brok power

Zo werd de Ŝharko25 geboren. Het voertuig is 1 bij 2 meter en 25 centimeter hoog, draait om zijn eigen as en is zeer wendbaar. Het ronddraaiende plateau rijdt onder het object dat hij moet verplaatsen. “Hij kan tot 3.000 kilo tillen, dat staat gelijk aan zo’n twee auto’s”, aldus Van der Hulst.

“Voor zo’n sterk voertuig is de Ŝharko25 zeer compact. Een heavy duty fork lift die hetzelfde werk doet, is vele malen groter. Hij rijdt 1,45 meter per seconde. Dat is meer dan vijf kilometer per uur. Je stapt echt even opzij als zo’n brok power komt aanrijden met een groot rek erop.”

Contour- en vloernavigatie

Net als de Ŝharko10, is de Ŝharko25 meer dan alleen een robot. Movigo levert een totaaloplossing: hardware, software en een implementatie op maat. Zo zitten er in deze AGV meerdere lokalisatietechnieken. Niet alleen contournavigatie, maar ook vloernavigatie.

“In fabrieken zie je vaak dat de vaste objecten die vrij moeten blijven voor contournavigatie gedurende de dag geblokkeerd worden door bijvoorbeeld pallets of trolleys. Dan stopt de robot, omdat hij niet meer weet waar hij is”, legt Van der Hulst uit.

“Door de extra vloernavigatie is de kans erg klein dat de Ŝharko25 verdwaald. Een logistiek voordeel is dus dat je het voertuig op veel meer gebieden kunt inzetten.”

Panbo bouwt momenteel de eerste van 25 champignonfabrieken in Duitsland. Die moeten zoveel mogelijk onbemand gaan werken. Van der Hulst: “In iedere fabriek zullen twee Ŝharko25’s het interne transport van het vullen en legen van de groeicellen verzorgen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.