De wereldwijde heftruckmarkt had een moeilijk jaar in 2024. 2025 verloopt positiever, maar niet overal. De mondiale groei van de heftruckmarkt verloopt in toenemende mate ongelijk. In Noord-Amerika en Zuid-Korea worden de vooruitzichten neerwaarts bijgesteld, als gevolg van economische tegenwind en politieke onzekerheid. In Europa (exclusief probleemmarkten), Japan en Zuidoost-Azië is het beeld positiever, gedreven door versnelde automatisering en herstructurering van toeleveringsketens.
Dat blijkt uit de halfjaarlijkse prognose-update van Interact Analysis. China en Oceanië blijven relatief stabiel: China’s enorme binnenlandse markt (~800.000 units per jaar) bevindt zich in een vervangingsgedreven consolidatiefase.
In Noord-Amerika zorgen hoge rentetarieven en Amerikaanse heffingen tot 25% op Chinese heftrucks voor terughoudendheid. Het gebruik van heftrucks daalde naar slechts 46,9% begin 2025, met een maand-op-maand daling van 12,6% in draaiuren.
Europa, Japan en Zuidoost-Azië groeimotoren
In Europa stuwt het “Green Industry Plan” van de EU de elektrificatie: het aandeel elektrische heftrucks stijgt naar verwachting van 40% naar 60%. Chinese fabrikanten profiteren van hun technologische voorsprong in lithium-ion batterijen, zoals BYD’s Blade Battery.
In Japan zorgt de opmars van de halfgeleider- en EV-industrie voor vraag naar geautomatiseerde heftrucks. Zo werkt Hangcha samen met een Japanse roboticaspecialist aan slimme AGV-oplossingen.
Zuidoost-Azië combineert sterke e-commercegroei (met partijen als Lazada en Shopee) met grootschalige infrastructuurprojecten. De vraag naar zware heftrucks en klasse III-elektrische magazijntrucks groeit respectievelijk met 30% en meer dan 20%.
China en Oceanië: stabiele pilaren
In China zorgen staatssteun voor technologische vernieuwing en een aanhoudend groeiende PMI voor veerkracht, ondanks zwakte in de vastgoedsector. In Oceanië compenseert een daling in vraag vanuit de mijnbouw (–5%) met een stijging in cold chain-logistiek (+15% voor elektrische trucks).
Elektrificatie vordert, maar niet overal even snel
De wereldwijde omschakeling van diesel naar elektrisch blijft doorgaan, vooral vanwege lagere operationele kosten en strengere emissienormen. Maar de adoptie van lithium-ion in klasse III-trucks (zoals palletwagens) stagneert in Noord-Amerika, waar hoge rente en korte termijn kostenbesparing zwaarder wegen dan TCO-optimalisatie. In Europa en Azië loopt deze overgang juist voorop.
Stabilisatie na voorraadafbouw
Na meer dan een jaar van voorraadafbouw sinds 2022, zijn de eerste tekenen van herstel zichtbaar. Grote spelers zoals Toyota en KION meldden begin 2025 een kwartaal-op-kwartaal stijging van 9% in orderbacklogs. De combinatie van een herstellende Chinese PMI* en buitenlandse herbevoorrading kan leiden tot een verdere opleving in de tweede helft van 2025.
Lange termijn: drie groeipijlers
- Li-ion penetratie: Ondanks vooruitgang was in 2024 slechts 17,5% van de tegengewichtheftrucks wereldwijd uitgerust met lithium-ion. Er ligt dus nog veel vervangingspotentieel.
- Aftermarket groeikansen: Heftrucks uit de piekjaren vanaf 2021 vragen nu om onderhoud en onderdelen. Deze servicecomponent wordt een steeds belangrijkere inkomstenbron.
- Strategische heroriëntatie door Amerikaanse heffingen: De nieuwe importtarieven hebben het speelveld veranderd. Chinese merken zoals HELI en Hangcha worden slechts beperkt geraakt door hun lage directe export naar de VS en strategische voorraadvorming.
Tarieven dwingen tot herpositionering
De heffingen op Chinese heftrucks, ingevoerd in april 2025, veroorzaakten aanvankelijk terughoudendheid in de markt. Na het instellen van een overgangsperiode volgde een sterke stijging van zendingen naar de VS. Verwacht wordt dat de export vanuit China in 2025 slechts licht zal dalen dankzij deze ‘rush shipments’.
De impact verschilt per truckklasse:
- Klasse 1/4/5: Hard geraakt – het kostenvoordeel verdampt.
- Klasse 2: Vergelijkbaar – sterke binnenlandse concurrentie maakt import onaantrekkelijk.
- Klasse 3.1: Nauwelijks geraakt – Chinese merken domineren dit segment met onmisbare prijs/prestatieverhoudingen.
Chinese merken herzien investeringsstrategie
- VS: Nieuwe investeringen liggen stil. Alleen bestaande verkoop- en servicenetwerken blijven actief.
- Zuidoost-Azië: Investeringen verschuiven naar lokale productie, om invoerheffingen te omzeilen en te profiteren van handelsakkoorden.
- Europa: Groeistrategie wordt verdiept met uitbreiding van verkoop, verhuur en R&D, inclusief werving van lokale engineeringtalent.
- Japan/Zuid-Korea: Eerste stappen richting versterking van de lokale aanwezigheid.
2025 markeert een omslagpunt voor de heftrucksector. Korte termijn ligt de focus op voorraadafbouw en winstgevendheid, maar de lange termijn wordt gevormd door gerichte elektrificatie, aftermarketgroei en geografische herpositionering. Met name Chinese fabrikanten zetten in op regionale diversificatie, waarbij de focus verschuift van de VS naar Europa en Zuidoost-Azië. Dit resulteert in een dynamische wereldmarkt waarin strategie, technologie en geopolitiek steeds nauwer verweven raken.
*De Purchasing Managers’ Index (PMI) voor China is een economische indicator die de algemene gezondheid van de verwerkende en niet-verwerkende sectoren weergeeft.


