In 2025/2026 worden er volop nieuwe distributiecentra gebouwd en niet de minste

distributiecentrum bouw 2025

De logistieke sector herstelt voorzichtig, maar diverse bedrijven zetten juist stevig in op vernieuwing. Door heel Nederland verrijzen duurzame, toekomstbestendige distributiecentra die inspelen op schaarse ruimte, strengere eisen en groeiende logistieke behoefte. Van waterneutrale warehouses tot megaprojecten: 2025 markeert een nieuwe bouwgolf met een duidelijk duurzaam profiel.

Na een periode van terughoudendheid investeren bedrijven weer in toenemende mate in moderne, duurzame en grotere distributiecentra. Van supermarkten en logistieke reuzen tot energiebedrijven en gespecialiseerde dienstverleners: door het hele land verrijzen nieuwe dc’s die inspelen op groeiende vraag, verduurzaming en efficiëntere ketens.

Nijhuis Saur Industries – waterneutraal DC in Doetinchem

In Doetinchem wordt een van de eerste waterneutrale warehouses in Nederland gebouwd. Het betreft een Build-to-Suit Smartlog-distributiecentrum van ruim 30.000 m², dat het bedrijf twintig jaar huurt. Het gebouw wordt gasloos verwarmd, krijgt een zonnedak en voldoet aan de hoogste duurzaamheidsnormen (BREEAM Excellent / Paris Proof). Regenwater wordt opgevangen en gezuiverd tot drinkwater, afvalwater wordt gerecycled als spoelwater; de wateraansluiting wordt — zodra de bouw klaar is — fysiek afgesloten.

D-Logistiek (Dirk van den Broek) nieuw dc in Bleiswijk

De logistieke tak van supermarktketen Dirk van den Broek bouwt een nieuw distributiecentrum op de Urban Logistics Campus A12 in Bleiswijk. Het nieuwe dc krijgt een oppervlakte van 57.000 m² en wordt verbonden met het bestaande dc, waarmee de totale capaciteit uitkomt op 72.500 m².  De bouw wordt gerealiseerd in samenwerking met Next Level Development en Wijnen Bouw; het ontwerp houdt rekening met duurzaamheid (o.a. zonnepanelen, BREEAM-kenmerken). De oplevering staat gepland voor medio 2027.

DHG – nieuw dc naast Ceva Logistics in Roosendaal

Op bedrijvenpark Borchwerf II koopt DHG een kavel van 45.000 m² en start op eigen risico de realisatie van een nieuw distributiecentrum (± 32.000 m²), direct naast het bestaande SMARTLOG-faciliteit van Ceva Logistics. Dankzij de ligging aan snelweg, spoor en water is de locatie geschikt voor nationale én internationale goederenstromen. De nieuwe locatie wordt duurzaam en energiezuinig ontworpen, met de ambitie om te voldoen aan de laatste logistieke standaarden. Oplevering voor verhuur staat gepland voor eind 2026.

Enexis Netbeheer — nieuw dc in Hoogeveen

Het energie-netwerkbedrijf Enexis bouwt een distributiecentrum op bedrijventerrein Riegmeer in Hoogeveen. Het nieuwe dc krijgt ca. 54.000 m² — ruim 2,5 keer groter dan de huidige locatie.
De bouw is gepland te starten in juni 2026, met beoogde ingebruikname in de zomer van 2027. Het pand is bedoeld voor de distributie van kabels, leidingen en componenten voor het energienet in het noorden en oosten van Nederland.

Melis — nieuw PGS-37-2 distributiecentrum in Duiven

Melis opende medio 2025 een nieuw distributiecentrum in Duiven, geschikt voor de opslag van kleine lithium-ion accu’s. Het dc biedt ruimte aan 15.000 palletplaatsen
Het gebouw voldoet aan de strengste duurzaamheid- en brandveiligheidsnormen (BREEAM Outstanding, PGS-37-2), is voorzien van PV-panelen en heeft voorzieningen voor biodiversiteit en wateropvang. Hiermee verdubbelt Melis in één stap zijn opslagcapaciteit.

Sligro Food Group — uitbreiding distributiecapaciteit in Veghel

Sligro breidt zijn distributiecentrum in Veghel uit met circa 15.000 m², gericht op opslag en afwikkeling van zogenaamde “slow movers” (producten die minder frequent geleverd worden).
Met deze uitbreiding groeit het totale complex op bedrijventerrein Doornhoek naar ca. 80.000 m². Het nieuwe dc moet in het tweede kwartaal van 2026 operationeel zijn.

Intergamma — nieuw dc in Tiel (gedeeltelijk verhuurd)

Intergamma realiseerde een nieuw groot distributiecentrum in Tiel, op een het terrein van een een oude glasfabriek. Het dc werd afgelopen zomer officieel geopend. Het dc is voorbereid op groei. Momenteel is een deel van het dc tijdelijk verhuurd.

DSV — mega-warehouse op Logistiek Park Moerdijk

DSV opende begin december een reusachtig distributiecentrum op Logistiek Park Moerdijk: 240.000 m² vloeroppervlakte, 34 hectare terrein, met mezzanine en cross-dockruimte inbegrepen. Daarmee wordt het één van de grootste aaneengesloten warehouses in Nederland.
Het dc telt 190 docks, een drielaags kantoor verbonden via een brug met het warehouse én parkeervoorzieningen voor ruim duizend auto’s.

Borghese Logistics — nieuw dc in Ridderkerk

Borghese Logistics start begin 2025 met de bouw van een nieuw distributiecentrum in Ridderkerk. Het pand krijgt ca. 55.600 m² bruto vloeroppervlak, met onder andere 35.500 m² warehouse, 4.200 m² kantoor en circa 12.000 m² mezzanine.
Ook worden er 625 parkeerplaatsen voor auto’s en 60 voor vrachtwagens gerealiseerd, plus 54 laad- en losdocks. Het dc voldoet aan BREEAM “Excellent” en zal worden uitgevoerd met circa 3 MW aan zonnepanelen. De oplevering is gepland voor medio 2026.

Vice Versa — nieuw dc in Oss

In Oss verrees een nieuw distributiecentrum van Vice Versa aan de Maaskade. De oplevering was eind november. Het nieuwe dc was nodig nadat het oude warehouse in 2024 compleet was verwoest door brand.

Reuze distributiecentra in Lelystad

In Lelystad worden momenteel misschien wel de meest besproken dc’s (naast die van DSV in Moerdijk) gebouwd. Bestseller bouwt een reusachtig dc van hout en stro en vol automatisering. Een klein stukje verderop aan het water bouwt Jysk zijn mega dc. Aan de oever van de voormalige Zuiderzee verrijst een distributiecentrum van bijna 150.000 vierante meter aan vloeroppervlakte. Het totale complex meet zo’n 250.00 vierkante meter. Het reusachtige dc moet in 2027 operationeel zijn.

Marktbrede trends en sectorcontext

Hoewel er duidelijke investeringen en nieuwbouwprojecten zijn, kent de markt in 2025 een genuanceerd beeld. De oplevering van logistiek vastgoed in 2024 bereikte een historisch dieptepunt, iets meer dan 1 miljoen m² werd opgeleverd door de top 15 ontwikkelaars. Veel projecten zijn vertraagd of gefaseerd opgeleverd, mede door economische onzekerheid, hogere bouwkosten en beleidsmatige beperkingen.

Het structurele tekort aan moderne, duurzame en goed gelegen distributieruimte in Nederland blijft groot, mede door de combinatie van schaarse landruimte, strengere regelgeving en stijgende infrastructuurkosten. 2025 laat zien dat enkele bedrijven vol inzetten op nieuwbouw, uitbreiding en verduurzaming, vaak met ambitieuze plannen op het gebied van watergebruik, energie, oppervlakte en technologie. Tegelijkertijd worstelt de markt met stijgende leegstand, terughoudende oplevering en beleidsmatige obstakels.

Kansen en bedreigingen logistiek vastgoed

Tegelijkertijd trekt de vraag naar logistiek vastgoed weer aan. Voor 2025 is een opname verwacht van circa 1,65 miljoen m² , een stijging van 10% ten opzichte van 2024. De leegstand stijgt echter ook, doordat nieuwe distributiecentra worden opgeleverd zonder directe huurder, en bestaande verouderde panden leeglopen. Belangrijke sectoren zoals farma, food, hightech en e-commerce worden gezien als toekomstdragers voor vraag naar nieuwe warehouses.  Tegelijkertijd belemmert netcongestie, stikstofproblematiek en toenemende lokale weerstand tegen “verdozing” nieuwe ontwikkelingen, vooral in dichtbevolkte regio’s als de Randstad en Zuid-Nederland.

Meerlaagde dc’s

Een interessante ontwikkeling is de groeiende aandacht voor meerlaagse distributiecentra. Volgens recent onderzoek van vastgoedadviseur CBRE wordt dit gezien als een haalbaar alternatief om schaarse ruimte optimaal te benutten, zeker in stedelijke of drukbevolkte omgevingen. \ Hoewel veel bedrijven nog terughoudend blijven (57% overweegt nog niet te huren in zulke panden), groeit de bereidheid om meerlaagse logistieke oplossingen te omarmen.

De projecten waar nu voor gekozen wordt, moderne, duurzame dc’s op strategische locaties, weerspiegelen een duidelijke trend: logistieke vernieuwing met oog voor milieu, schaarse ruimte en toekomstige keteneisen. Maar de realisatie ervan hangt sterk af van externe factoren: regelgeving, infrastructuur, financiering en de bereidheid van huurders.

Voor beleggers, ontwikkelaars en logistieke operators betekent dat een periode van strategieherijking: focussen op locatie, duurzaamheid en flexibiliteit lijkt belangrijker dan ooit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.