Hoe internationale markttrends de logistieke sector beïnvloeden

Hoe internationale markttrends de logistieke sector beïnvloeden featured image

De logistieke sector is sterk afhankelijk van wereldwijde ontwikkelingen en de markt. Als de consument andere producten wil, of van een andere oorsprong, dan heeft dat effect op de sector. Ook economische groei of een economische crisis hebben grote invloed, maar ook zaken zoals importheffingen en politieke dreigingen kunnen een rol spelen. Dit is hoe internationale markttrends de logistieke sector beïnvloeden. 

Een van de zaken die invloed hebben op de logistieke sector zijn de financiële markten. Die hebben zowel direct als indirect invloed op de logistieke sector. Zo zeggen de financiële markten iets over de algemene economie en hoe goed het daarmee gaat. Als de financiële markten het goed doen is dat goed nieuws voor de economie en daarmee ook voor de logistieke sector. De prijzen van grondstoffen zoals staal en olie kunnen direct invloed hebben op wat en hoeveel men transporteert. Om van deze ontwikkelingen op de hoogte te blijven is het goed om zelf de markten in de gaten te houden, dat kan met veilig trading in Nederland met Plus500.

E-commerce 

E-commerce is iets wat de laatste jaren een grote opmars heeft gemaakt. Niet alleen zijn er steeds meer webwinkels zoals Zalando. bol.com en Amazon, dropshipping is ook een populaire markt. Het zijn websites die soms slechts door één zzp´er worden gerund. Klanten bestellen een product dat direct wordt aangevraagd bij de leverancier. In veel gevallen zijn dit leveranciers in Aziatische landen zoals China. Voor de e-commerce sector is het belangrijk dat producten zo snel mogelijk geleverd worden. De logistieke sector moet zich hierop aanpassen. 

Blockchain automatisering 

In de logistieke sector wordt steeds vaker gewerkt met de blockchain. De blockchain maakt het mogelijk om handmatige registratiesystemen overbodig te maken. Dit zorgt voor minder fouten en vertragingen. Voor klanten betekent het ook meer transparantie en traceerbaarheid. Ze weten op deze manier altijd wat er met hun goederen gebeurd. 

Duurzaamheid 

De Europese Unie heeft klimaatdoelstellingen, energie-efficiëntiedoelstellingen en doelen voor hernieuwbare energie opgesteld. De uitstoot van broeikasgassen moet in 2030 met 55% zijn teruggedrongen. Deze regels gelden voor de hele EU en dus ook voor de Nederlandse logistiek sector. Als logistieke onderneming is het belangrijk om hier alvast aandacht aan te besteden. Niet alleen om aan de regels te kunnen voldoen, maar ook met het ook op wat klanten willen, ook die zijn op zoek naar ondernemingen die duurzamer te werk gaan. 

Implementeren van duurzame oplossingen

Logistieke bedrijven kunnen verschillende dingen doen om de onderneming duurzamer te maken. Een belangrijke stap naar verduurzaming zijn elektrische vrachtwagens, maar het optimaliseren van routes en Digitalisering. Dit zijn een aantal van de mogelijkheden:

  • Inzet elektrische vrachtwagens – Deze vrachtwagens zorgen voor minder CO₂-uitstoot. Tevens worden operationele kosten teruggedrongen. 
  • Meer vracht per rit – Door meer vracht per rit te vervoeren wordt de CO₂-uitstoot teruggedrongen. 
  • Efficiënter inrichten magazijn – Maak gebruik van digitale hulpmiddelen om magazijnen efficiënter in te richten en beter te bevoorraden. Dit kan onder andere met kunstmatige intelligentie modellen. 
  • Digitalisering – Dring het gebruik van papier terug door meer digitaal te doen. 
  • Optimaliseer routes – Zorg dat routes efficiënter worden ingepland om de CO₂-uitstoot terug te dringen. 

Personeelstekort

Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen in de wereld heeft men te maken met personeelstekorten. Er lijkt geen snelle oplossing voor het internationale personeelstekort te zijn, daarom is het van belang om andere manieren te vinden om met het tekort om te gaan. Een van die manieren is automatisering. Zo zijn er al bedrijven in Europa die werken aan zelfrijdende vrachtwagens. 

Een van die bedrijven is het Zweede Einride. De onderneming is ook in Nederland al actief. Zo werken ze samen met Heineken, DB Schenker en Lidl. Hiervoor hebben ze tot nu toe alleen elektrische vrachtwagens geleverd, maar het doel is om uiteindelijk over te gaan op autonome vrachtwagens. In de Verenigde Arabische Emiraten hebben ze er al 200 besteld. 

Dit artikel valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.