Volgens onderhandelaar Joost van Egmond is het bod van de werkgevers geen optie. “De werkgevers moeten nu echt in een hogere versnelling. Het salaris van vrachtwagenchauffeurs loopt fors achter bij dat van vergelijkbare beroepen.”
Onderzoek wijst uit dat een vrachtwagenchauffeur circa 28 procent minder verdient dan een collega in het openbaar vervoer en 13 procent minder dan een touringcarchauffeur. “Die achterstand is niet terecht”, vindt Van Egmond. “De werkzaamheden zijn vergelijkbaar. Zulke grote verschillen in uurloon kunnen op basis van functiewaardering niet worden verklaard.”
Krappe arbeidsmarkt
Van Egmond: “De werkgevers komen met een bod van 5 procent over 15 maanden, ingaande op 1 april 2009. Dat lijkt aardig, maar het komt in feite neer op 4 procent per jaar. Dat werkgevers in een eerste overleg met dit bod komen, geeft wel aan dat ze erkennen dat er een grote achterstand is in deze beroepssector.”
De bond pleit voor een cao-stijging van 6 procent per jaar: 3,5 procent loonsverhoging en daarbovenop een extra salarisverhoging van 2,5 procent om de achterstand in te lopen. Geen onredelijke eis, vindt Van Egmond. “Werkgevers hebben er baat bij om in een krappe arbeidsmarkt het beroep van vrachtwagenchauffeur aantrekkelijk te houden. Het beroep is de laatste jaren veel stressvoller geworden, door files en steeds grotere tijdsdruk.”
Tweede overleg
De huidige cao loopt op 1 oktober af. De cao geldt voor circa 140.000 werknemers in het wegtransport. Op 22 oktober gaan de partijen voor de tweede keer met elkaar om de tafel.